۰
واشنگتن پست خبر داد:

خلیج فارس در گام مرگ

نتایج یک گزارش جدید نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی می تواند دمای هوا در کشورهای خلیج فارس را طی تابستان تا حدی افزایش دهد که موجب مرگ و میر ساکنان منطقه شود.
تغییرات آب و هوایی خلیج فارس - عصر نفت
تغییرات آب و هوایی خلیج فارس - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، نتایج یک پژوهش علمی حاکی است منطقه خاورمیانه و خلیج فارس که دارای تمدنی 6 هزار ساله است به زودی می تواند شاهد یک نقطه عطف تیره و تار در تاریخ توسعه مدنی باشد.

شهرهای واقع در کشورهای منطقه می توانند نخستین شهرهایی باشند که با افزایش شدید دمای هوا در پی تغییرات آب و هوایی روبرو شوند.
نتایج این تحقیق علمی نشان می دهد که بخشی از خلیج فارس احتمالا تا پایان قرن حاضر با افزایش مرگبار دمای هوا در طول تابستانها روبرو خواهند شد. این در شرایطی است که روند گرم شدن زمین طی سال های اخیر به مساله نگران کننده ای تبدیل شده است.

در این پژوهش آمده است: شهرهای ساحلی خلیج فارس از دوبی گرفته تا بندر عباس احتمالا در طول تابستان ها با موج فزاینده ای از افزایش دمای هوا روبرو خواهند شد که حتی سالم ترین افراد نیز نمی توانند برای حتی چند ساعت بیرون از خانه و در فضای باز سپری کنند و تبخیر سریع آب بدن احتمال مرگ و میر آنها را به شدت افزایش خواهد داد.

سایر شهرهای خاورمیانه نیز احتمالا با همین معضل بزرگ روبرو خواهند شد، از جمله شهر مکه مکرمه که هر سال پذیرای میلیون ها مسلمان برای برپایی مناسک حج خواهد بود.

در گزارشی که در نشریه "تغییرات آب و هوایی طبیعت" منتشر شده ، دانشمندان به این مساله اشاره کرده اند که بخشی از کره زمین با افزایش شدید دمای هوا روبرو خواهد شد اگر روند گرم شدن زمین به همین منوال ادامه یابد.

کریستوف شائر فیزیکدان و تحلیلگر مسائل تغییرات آب و هوا در موسسه علوم زوریخ در این باره تاکید کرد: تهدیدات علیه سلامت انسان ها جدی تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شده است و افزایش شدید دمای هوا ممکن است تا پایان قرن حاضر اتفاق بیفتد.

این نشریه با استفاده از الگوهای تغییرات آب و هوایی پیشرفته به بررسی سناریوهای مختلف در خصوص وضعیت تغییرات آب و هوایی طی دهه های آینده پرداخته است.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که نرخ کنونی گرم شدن زمین بسیار هشدار دهنده است و ساکنان شهرهای خلیج فارس احتمالا طی دهه های آینده با افزایش شدید دمای هوا همراه با افزایش رطوبت روبرو خواهند شد.

بدترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی در مناطق کم ارتفاع تر از جمله سواحل جنوبی ایران ، دوبی، ابوظبی، دوحه و ظهران در عربستان سعودی احساس خواهد شد.

نتایج این گزارش نشان می دهد که تنها در صورتی می توان مانع از تاثیرات مرگبار افزایش دمای هوای کره زمین شد که کشورهای مختلف جهان راهکاری را برای کاهش گازهای آلاینده و گلخانه ای پیدا کنند.

منبع: واشنگتن پست
 
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 9951
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *