۱
۵
وقتی موضع طلبکارانه می‌شود

قبح زدایی از تسلسل شکست‌ها

رگ سفید - میز نفت
رگ سفید - میز نفت
نیکامهر دیلمی/ 57 روز از فاجعه رخ داده در منطقه رگ سفید می‌گذرد، دکل 95 واقع در چاه رگ سفید در تاریخ هفتم آبان ماه دچار فوران و حریق شد و تا کنون نیز ادامه دارد.  فورانی که قرار بود ۴۵ روزه مهار شود. قرار گذاشته شده بود آرامش کمتر از دو‌ماه حاصل شود بدون آنکه به این مهم‌توجه کنند که آرامش محصول دانایی است.

اولین سوالی که این روزها ذهن مخاطبان را درگیر خود کرده این است که جرا عملیات مهار این چاه حدود دو ماه به طول انجامیده است. پاسخ مدیران مستقر در منطقه برای این سوال مانند شن‌های صحرا در حال جابجایی است؛ یک روز شرایط کوهستانی موقعیت به میان آمد و روزی دیگر BOP کج شده و‌ فردایش فشار چاه.

وقتی سوال می‌شود همینگونه پاسخ‌ها صادر می‌شود و نوجیهاتی که در صدد است بگوید «کس دیگری هم بود همین بود»!

متاسفانه باید پذیرفت جو بسیاری متشتجی بر این موضوع چیره شده و هر خبرنگاری که بخواهد خارج از چارچوب‌های چاپلوسانه مدیران سوالی مطرح کند باید آماده الصاق برچسب‌هایی باشد که نشانه روشنی از عصبانیت و فرار به جلو است.

همه ما می‌دانیم قصه چاه 147 رگ سفید چیست و از سوی دیگر همه ما آگاهیم که زمانی یک مشکل رخ نمایی می‌کند، از همه توان داخلی بهره کرفته ی‌شود، رنگ‌ها و نگاه‌های مدیریتی رنگ می‌بازند و دو سر طیف کنار هم می‌آیند، قطب‌های منفی و مثبتی در کار نیست و کسی از این نمد نمی‌خواهد کلاهی گرم برای خود ببافد جز کسانی که خصومت‌های شخصی را در این میانه دخیل می‌کنند.

همگان مایلنددر اسرع وقت و با کمترین هزینه مشکل زدوده شود ولی چه می‌توان کرد که هر که ادعایش بیشتر، بیگانگی‌اش با منافع ملی بیشتر. می‌کویند مهم نیست که مهار فوران ۲۰ روز بیشتر به طول بیانجامد چرا که دستاورد مهمی دارد، اما قرار نیست هر کدام از مدیران برای اثبات خود به دود شدن منابع ملی سرعت و کمیت ببخشند. بی شک هیچ فرد منصفی رشادت‌های صورت گرفته برای مهار این چاه را انکار نخواهد کرد. تلاش شبانه روزی برای اطفای این چاه قابل تقدیر است اما آیا زمان آن نرسیده است که بپرسیم اکر همه در تلاشند چرا در منطقه  بی نظمی دیده می شود. اگر کار تخصصی انجام می شود چرا 14 بار عملیات از سطح انجام گرفته و  سپس راهکار را عملیات از عمق می‌دانیم؟ آیا جز این است که دلیل هر شکستی، عمل کردن بدون فکر کردن است؟

این کار ناشایست است که از نداشتن اطلاعات تخصصی اکثر مردم جامعه استفاده کنیم  و دارایی آنان را به بازی بگیریم. آیا کسی نمی‌خواهد از خود بپرسد مدیران مسئول حضور دائم بر صحنه دارند یا تنها برای ثبت تصاویر حاضر می‌شوند؟

مدیران صنعت نفت را چه شده است که عملیات های مهار گذشته و رشادت های صورت گرفته برای مهار این چاه های سرش را فراموش کرده اند و از هر تریبون برای تیم مستقر بر رگ سفید را بهترین و تنهاترین تیم متخصص حاضر در کشور می دانند؟

غیرت مردانی که جان بر کف برای کشور تلاش می‌کنند و افتخار می آفرینند را فدای لجبازی در اتلیه رگ سفید نکنیم و برای کسب افتخار و محبویت مردمی افتخارات سایرین را که در اصل افتخار ملت هستند را زیر سوال نبریم.

رگ سفید در این زمان به منم منم های مدیران نیازی ندارد تخصص می خواهد و تجربه توان میخواهد و فروتنی که در این دو ماه کیمیا شده است، به قول ظریفی آدمی از چیزی دم می‌زند که فاقد آن است...
مهار چاه طولانی شده است چون کسانی تیم مهار را به انتهای جاده هدایت می‌کنند که خود تنها چند متر از این جاده را پبموده اند.
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 19911
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این لجبازی ریشه دراول لجباز وزارت نفت دارد .!!! جناب ژنرال؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
زنگنه بدلیل ضعف مدیریت و ... به مملکت باید برکنار شود
دكتر پيمان خادمى
Romania
مدت زمان بسياري است كه ديگر در عصر نفت مطلبى يا كامنتى نمي نويسم و نظرى نمي دهم و صد البته اين امر بدليل عدم چاپ نظرات خوانندگان اين سايت مي باشد .
اما در مورد فاجعه ى رگ سفيد و عملكرد ضعيف و منافع ملى برباد ده برخى مديران ناشايست حيفم آمد مطلبى ننويسم ...
آرى دوستان عزيز من فردوسي بزرگ قرن ها پيش گفته بود :
سپهدار لشكر كهنسال باد /// كه كودك دهد تخت شاهى به باد
و صد البته منظور از كهنسال در اين بيت شعر همانا داشتن تجربه و دانش انجام كاريست
متأسفانه در شرايطى كه خود ژنرال بزرگ كه اتفاقأ از لحاظ سنى نيز جز كهنسالان مي باشد اما از لحاظ دانش و تخصص در نفت متأسفانه بايد گفت كه ايشان الفباى نفت را نيز نمي داند كه اگر داشت امروز سرنوشت اين صنعت خطير جور ديگرى بود ...
امروزه و در دوره ى ژنرال بيژن هدر دادن منابع ملى ، انتصاب مديران بر اساس فاكتور رانت ، ناشايسته سالارى ، عدم انگيزه در بخش هاي پائين دستى نفت و دهها و صدها مشكل ديگر به امرى روز مره در نفت تبديل شده است
جائي كه فريادهاى مديران بادانش و دلسوزى همچون دكتر عاصمى پورها بجائي نميرسد و با تفريق مديران بزرگى از نفت همچون مهندس خادمى ها ، جشن سازها ، بهمنى ها و دهها مدير لايق ديگر نتيجه آن مي شود كه بيژن مي ماند و حوضش و روزانه مليون ها دلار به منافع ملى فقط در رگ سفيد ...
شرايطى كه مديران با دانش و ميهن پرست بزور از مجموعه ى نفت تفريق مي شوند و بجاى آنان مناصب مهم در اختيار كودكانى قرار مي گيرد كه تا روز گذشته مشغول پرايد سوارى در خيابان هاى تهران و رفتن به پارك بودند اما امروزه و به يمن ژنرالى؟؟/؟؟ارشد ترين مناصب نفت را در اختيار گرفته اند بي آنكه نه قدر منصب داده شده را بدانند نه توان و دانش انجام كار را داشته باشند ...
و اينجاست كه بار ديگر بايد گفت : ...... ..... كه كودك دهد تخت شاهى به باد ....!!!!
کارشناس
United Arab Emirates
سلام .اینجانب از کارشناسان قدیمی تازه بازنشسته شرکت نفت جنوب هستم واشنا به مسایل حفاری وزمین شناسی ودر میدان رگ سفید هم دارای تجربه هستم.بهتر بود که اطلاعات فنی در رابطه با چاه 147 و دوجاه رلیف در اختیار افراد با تجربه گذاشته میشد تا نظرشان را اعلام نمایند.اخیرا ازیکی از کارشناسان خبره جنوب که در تهران هستند واطلاعات را بطریقی بدست اورده بود وروی انها کار کرده بود شنیدم که مسیر وجهت چاه رلیف مشکل دارد وباید هرچه زودتر تصحیح شود چون امکان رسیدن به هدف کم شده.ایشان دسترسی به مسیولین فعلی را ندارند واظهار نگرانی میکرد.کلا رویه در پیش گرفته شده خلاف منافع ملی است.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
لطفا یک مطلب در مورد این بنویسید آیا اقای زنگنه برای اعتراف به شکست های خود و پایان لجاجت های خود درمورد خصوصی سازی شرکت ملی حفاری به رگ سفید می رود آیا اگر ملی حفاری خصوصی شده بود هزینه مهار این چاه چند ده برابر نبود و ما مجبور نبودیم در ابن شرایط تحریم دست عجز به طرف بیگانگان دراز بکنیم
در خصوص شرکتهای مناطق نفتخیز نیز مساله بدتر از این است اگر شرکت ترابری و پیراحفاری و خدمات رفاهی نبودند می توانستند این کارها را دنبال کنند
زنگنه امروز برای عذر خواهی و اعتراف به شکست سیاست هایش به رگ سفید می رود