۰
آقای وزیر، دو تابعیتی‌ها را یادتان است؟

فساد، نتیجه بی تفاوتی به دو تابعیتی‌ها

ماجرا بسیار ساده است، وقتی نهادهای نظارتی و اطلاعاتی نتوانند به وظایف ذاتی خود عمل کرده و با وجود آنکه مبرهن و مشخص است که مدیران دو تابعیتی در بدنه مدیریت کشور و بویژه نفت رسوخ کرده‌اند، همه چیز را انکار می‌کنند وضعیت همینی است که می‌بینیم.
فساد، نتیجه بی تفاوتی به دو تابعیتی‌ها
وحید حاجی‌پور/ باز هم دو تابعیتی‌ها؛ باز هم فساد مالی و مجددا فرار یک مفسد اقتصادی؛ این بار هم به کانادا. یادمان نرفته است وقتی مجلس شورای اسلامی تاکید بسیاری بر تعیین تکلیف مدیران دو تابعیتی داشت، وزیر اطلاعات به میان آمد و گفت با بررسی‌های انجام شده و برکناری مدیران دو تابعیتی، دیگر مدیران دو تابعیتی نداریم. وقتی دادستان کل کشور نسبت به این گفته حجت الاسلام علوی واکنش نشان داد باز هم وزیر اطلاعات از نبود مدیران دو تابعیتی گفت.

حتی کار به آنجا کشید که علوی در حاشیه یکی از نشست‌های هیئت دولت عنوان کرد اگر مدیر دو تابعیتی سراع دارید به وزارت اطلاعات معرفی کنید. فارغ از اینکه رسانه‌ها مسئول شناسایی مدیران دو تابعیتی با محدودیت‌های حاکم بر آن‌ها نیستند، پرسش اصلی این است که آیا واقعا مدیر دو تابعیتی در ایران نداریم؟ مدیرانی که اغلب کانادا را انتخاب کرده و به مانند آن مفسد اقتصادی مشهور- خاوری-، راه را به خوبی پیدا کرده‌اند.

بیش از 100 میلیارد تومان از منابع شرکت ملی نفت ایران توسط خزانه دار مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت به یغما رفته و آقای خزانه دار با خیالی راحت راهی کانادا شده است. بر اساس گفته‌‌های دادستان تهران و اطلاعات موجود، این فرد از سال گذشته اختلاس را آغاز کرده است و توانسته در این مدت چنین پولی را به خارج از کشور منتقل کند. آیا ناپسند نیست که مدیر درجه چندم بتواند دست به چنین فساد بزرگی بزند وبراحتی از کشور خارج شود؟ واکنش مردم چیست؟ حتما مردم می‌گویند فرد مفسد تنها نبوده و در یک سیستم خودمانی توانسته است از اداره‌ای بیش از 100 میلیارد تومان اختلاس کند که بودجه‌اش محدود است.

ماجرا بسیار ساده است، وقتی نهادهای نظارتی و اطلاعاتی نتوانند به وظایف ذاتی خود عمل کرده و با وجود آنکه مبرهن و مشخص است که مدیران دو تابعیتی در بدنه مدیریت کشور و بویژه نفت رسوخ کرده‌اند، همه چیز را انکار می‌کنند وضعیت همینی است که می‌بینیم. همین امروز مدیران دو تابعیتی بسیاری در وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت وجود دارند که نمی‌خواهیم بگوییم آن‌ها متهم هستند یا خواهند شد، بلکه وقتی اصل ماجرا این است که وقتی از یک نقطه و بزنگاهی بارها ضربه خورده‌ایم باز هم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

این بی تفاوتی مانند «خوره‌ای» به جان اعتماد مردم به نظام افتاده است و متاسفانه دستگاه‌‌های مسئول هم بجای پذیرفتن اشتباهات خود و برطرف کردن آن‌ها، فضا را گل و بلبل نشان می‌دهند. مگر نمی گفتند مدیران دو تابعیتی در بدنه مدیریتی کشور وجود دارند پس چطور یک مدیر غیر ارشد دو تابعیتی از آب در می‌آید؟ توجه کنید بیش از 100 میلیارد تومان طی دو سال از بیت المال خارج شده است و وزارت نفت زمانی پی به این مساله می‌برد که متهم از کشور فرار کرده است و برای ارائه آدرس غلط، می‌گوید این فساد از سال 88 آغاز شده است.

حراست وزارت نفت و شرکت ملی نفت و حسابرس داخلی برای چه حقوق می‌گیرند؟ حقوق می‌گیرند که اعتراضات کارکنان صنعت نفت را پایان دهند و با آن‌ها برخورد کنند؟ حراست وزارت نفت چرا هیچ تحقیقی درباره سوابق افراد و تابعیت آن‌ها انجام نداده است و در اتاق شیشه‌ای خود به گذر ایام مشغول است؟ چه تضمینی وجود ندارد چنین اتفاقی بار دیگر در نفت رخ ندهد؟ فرض بگیریم وزارت اطلاعات به پشتوانه سازمان حراست وزارت نفت هیچ دو تابعیتی را در نفت نیافته است که گویی نیز همینطور است پس چرا بجای بازخواست کردن دستگاه مسئول این مهم، سراغ مبلغ اختلاس را می‌گیرند؟

متهم این پرونده در ایران نیست؛ پول‌ها رفته است ولی این فساد در بستری رخ داده است که حاصل کم کاری نهادهای اطلاعاتی، حراستی، بازرسی و حسابرسی است. اهمال صورت گرفته در این پرونده باید میان کسانی تقسیم شود که زمینه را برای بروز یک فساد مهم آماده کرده‌اند و چنان نسبت به مساله دو تابعیتی‌ها بی توجه بوده‌اند که متهم با خیالی راحت چنین ریسک بزرگی را کرده و به کاندا می‌گریزد.

مساله دو تابعیتی‌ها در نفت چیز چندان عجیبی نیست، کم نیستند از این جنس مدیران ولی به بهانه‌های مختلف هنوز بر مسند کار هستند؛ مدیرانی که خانواده‌اش در دانمارک، هلند، سوئیس، کانادا و ... زندگی می‌کنند بدون تردید هیچ علاقه‌ای به ایران ندارند که اگر داشتند حداقل خانواده شان در کشور زندگی می‌کردند. مدیری که ایران را برای زندگی خانواده‌اش انتخاب نکرده و در تهران به تنهای زندگی می‌کند آیا حاضر است برای منافع ملی ریسک کند؟ مدیری که می‌خواهد پس از بازنشستگی به خانواده‌اش در خارج از کشور ملحق شود، نمی‌تواند مستعد یک اختلاس بزرگ برای رفاه هرچه بیشتر در یک کشور خارجی باشد؟ مدیری که امروز در شرکت ملی نفت دست به اختلاس زده است، در شرف بازنشستگی قرار داشته است و این خود نکته ظریف و مهمی است که کسی به آن اشاره نمی‌کند.

آقای وزیر اطلاعات، مسئولان حراست وزارت نفت و شرکت ملی نفت، نهادهای محترم بازرسی، فسادی که امروز بر سر زبان‌ها افتاده است محصول اهمالی همه‌کسانی است که املا وجود مدیران دو تابعیتی را تکذیب می‌کردند و دوما فضا را برای برزو یک فساد آماده کرده‌اند. صدای این فساد هم فروکش می‌کند و چند صباح دیگر به تعداد دو تابعیت‌های نفت افزوده خواهد شد. هشدار امروز را جدی بگیرید چراکه پای اعتماد مردم به‌نظام در میان است، مردمی که در تنگنای مالی وحشتناکی قرار دارند و شنیدن این خبرها آزارشان داده و امیدشان را برای اصلاح از بین خواهد برد.
 
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 20133
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *