۰
بررسي نتايج نشست 175 اوپک - 2

ژنرال ليبي و ونزوئلا

ژنرال ليبي و ونزوئلا
وحيد حاجي پور | تلاش براي قهرمان سازي از «دستاورد ساختگي» وزارت نفت همچنان به قوت خود باقي است. اتفاق خاصي رخ نداده است اما برخي رسانه‌هاي نزديک به دولت همچنان در تلاش هستند تصميم اوپک را به توانمندي وزير نفت «نخ» کنند. مي‌گويند با تدبير زنگنه ايران برنده اوپک شد و مقام عالي وزارت با ايستادگي در مقابل روسيه، عربستان و آمريکا، يگانه فاتح اوپک شد.

اما ماجراي اجلاس 175 اوپک چيست؟ با اعطاي معافيت‌هاي آمريکا براي 8 کشور خريدار نفت و گاز ايران، قيمت نفت به شدت سقوط کرد و همين موضوع اقتصاد کشورهاي نفتي بويژه روسيه و عربستان را تحت تاثير قرار داد. اين دو کشور که بيش از 20 درصد نفت جهان را توليد مي‌کنند، براي کاهش عرضه نفت در بازارهاي جهاني توسط اوپک و غيراوپکي‌ها مذاکرات خود را آغاز کردند و خال الفالح وزير انرژي عربستان نيز از احتمال کاهش توليد يک تا 1.5 ميليون بشکه‌اي خبر داد.

در چنين شرايطي، اجلاس 175 اوپک دچار حساسيت کم نظيري شد بطوري که در ساختمان اوپک، اتاق‌هايي براي وزراي نفت کشورها در نظر گرفته شده بود تا از سران کشورهاي خود کسب تکليف کنند و حتي الکساندر نواک وزير انرژي روسيه شبانه به مسکو برگردد و پس از جلسه با پوتين، تصميم روسيه را اعلام کند. از سوي ديگر، آمريکا همه کانال‌هاي خود را براي عدم کاهش توليد نفت اوپک به کار گرفت اما روسيه و عربستان، تصميم به کاهش توليد نفت داشتند. برايان هوک به وين سفر کرد و به مذاکره با برخي اعضاي اوپک پرداخت.

جنگ آمريکا براي عدم کاهش توليد نفت جهت حفظ روند نزولي قيمت، نه با ايران بلکه با اوپک و روسيه بود و دقيقا اينجا بود که ايران، خود را به ميان انداخت و به يکباره اعلام کرد بايد از کاهش توليد معاف شود! چنين موضعي براي اعضاي اوپک عجيب بود زيرا از ابتدا هم قراري براي کاهش توليد نفت ايران جهت مشارکت در اين برنامه وجود نداشت، نه براي ايران و نه ونزوئلا و نه ليبي.

همه چيز هماهنگ شده بود و اصلا فشاري براي مشارکت ايران در برنامه روسيه و عربستان وجود نداشت؛ ونزوئلا و ليبي هم چنين وضعيتي داشتند چرا که ايران به خودي خود، بيش از يک ميليون و 200 هزار بشکه از توليد خود را کاهش داده بود. دو کشور ديگر نيز چنين وضعيتي داشتند و به دليل تحريم‌ها و ناآرامي‌هاي داخلي با کاهش توليد مواجه بودند. سه کشور فوق، توانايي افزايش توليد نداشته و ندارند و به همين جهت، کسي براي حضور اين کشورها در طرح کاهش توليد اوپک نداشتند.

با اين وجود، چند روز پيش از آغاز اجلاس 175 اوپک، «توهم» آنکه از ايران خواسته شده در برنامه کاهش توليد شرکت کند، با توسل به ابزارهاي رسانه‌اي تبديل به يک «باور عمومي» شد؛ با هنرنمايي وزير نفت و داستان سرايي‌ها درباره اينکه وزير نفت در مقابل خواسته‌هاي آمريکا، روسيه و عربستان مقاومت کرده، اجلاسي که هيچ نتيجه مثبتي براي ايران نداشته است، به يکباره به نماد غرور ملي و پايمردي تبديل شد حال آنکه در بياينه رسمي اوپک، خبري از معافيت ايران در برنامه کاهش توليد نيست!

ماجرا بسيار ساده است؛ وزارت از «هيچ» براي خود «برد» ساخته است و بگونه‌اي سعي در فريب افکار عمومي را دارد که گويي امتياز بزرگي به دست آورده است. بدون تعارف بايد بگوييم ما هيچ چيزي به دست نياورديم و روايت داستان‌هاي عجيب و غريب درباره مقاومت وزير نفت در برابر خواسته‌هاي روسيه و عربستان، زير نويس کردن يک آدرس غلط براي قهرمان سازي است.

حتي اگر قبول کنيم ايران از برنامه کاهش توليد نفت معاف شده است، پس بايد به ونزوئلا و ليبي تبريک گفت که بدون هيچ حاشيه و تراشيدن پيکره قهرمان از وزاري نفت خود، به نتيجه‌اي رسيدند که ايران با بزرگنمايي دست پيدا کرده است. کسي چه مي‌داند شايد مردم ونزوئلا و ليبي هم بابت معاف شدنشان از برنامه کاهش توليد، به وزير نفت ايران لقب «ژنرال» داده باشند!
 
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 22546
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *