۱۵
۶
یکی دیگر از دستاوردهای وزیر برند

​مقصر فرار مغزهای نفتی

اما وزارت نفت ترجیح داد بجای بکارگیری نخبگانی با مدارک مهندسی نفت، شیمی، مخزن، حفاری و ... به سمت استخدام نمایندگانی با مدارک تحصیلی، تاریخ، جغرافی، فقه، معماری، مدیریت شهری، علوم سیاسی و .. برود.
​مقصر فرار مغزهای نفتی
میز نفت | رویه‌ها عوض شده است؛ بیش از آنکه نفتی‌ها در نفت مشغول به‌کار باشند، نمایندگان مجلس و تعدادی از شاگردان دانشگاهی وزیر محترم نفت، مدیران سایر دستگاه‌ها، دامادها  و آقازاده‌ها جریان نفت را به دست گرفته‌اند. خبریاز جذب نیروهای فنی، متخصص و تحصیلکرده نیست و همه نخبگانی که می‌بایست در صنعت نفت مشغول باشند یا به اموری دیگر سرگرم شده‌اند و یا تصمیم گرفته‌اند از کشور مهاجرت کنند.

یکی از قدیمی‌ترین نهادهای آموزشی و دانشگاهی کشور متعلق به صنعت نفت است که وزارت نفت طی 7 دهه اخیر، با بورسیه کردن نخبه‌ها در این دانشگاه، فارغ التحصیلان را به چند گروه تقسیم‌بندی می‌کرد و افرادی را که در گروه الف جای می‌گرفتند، در نفت به کار کرفته می‌شدند. مانند سایر وزارتخانه‌ها که با نگاه کردن از نفت، برای خود مراکز آموزشگاهی و دانشگاهی تاسیس کردند تا راحت‌تر بتوانند در حوزه منابع انسانی ، نیازهای خود را برطرف کنند.

این روند تا سال 92 در نفت حاکم بود ولی وزیر نفت به بهانه‌های مختلف، این روند را تغییر داد و همه چیز را به سمتی سوق داد که کمتر نخبه‌ای در نفت استخدام شود. سرخوردگی و ناامیدی نخبه‌های نفتی از این وضعیت موجب شد تا بسیاری از آن‌ها راه مهاجرت در پیش بگیرند بطوری که جدیدترین فهرست از این نخبه‌ها نشان می‌دهد حدود 100 نفر از این افراد، طی سه سال گذشته به کشورهای اروپایی، کانادا  و آمریکا مهاجرت کرده و چرخ اقتصاد غربی‌ها را می‌چرخانند. عده‌ای دیگر هم به دستفروشی می‌پردازند و برخی دیگر در اسنپ و تپسی گذرایام می‌کنند.

این در حالی بود که این افراد به امید قرارگرفتن در گروه الف و استخدام در نفت، راهی خوزستان شده و سال‌های جوانی خود را در این استان و در شرایط سخت سپری کردند اما چون مقام عالی وزارت، اراده کرده بود آن‌ها را نمی‌خواهد، به گوشه‌ای پرتاب شدند هرچند که با ورود مجلس، وعده‌هایی نیز داده شد.

وزارت نفت، نخبگان را به این بهانه پس زد که تورم نیروهای انسانی در نفت بالاست و جایی برای استخدام جدید ندارد در حالی که اسناد متقنی وجود دارد که می‌گوید بسیاری از شرکت‌های عملیاتی زیرمجموعه این وزارتخانه خواستار بکارگیری نیروهای فنی شده بودند. این بهانه در شرایطی مطرح می‌شد که طی 7 سال اخیر انواع و اقسام استخدام‌ها در نفت صورت گرفت. 

از نمایندگان مجلس گرفته تا آقازاده‌هایی که برای وزارت نفت و عملکردش، یک ضربه‌گیر بود. بیش از 40 نماینده ادوار مجلس حنی در حین نمایندگی، نفتی شدند چرا که زنگنه خودش در صحن علنی مجلس گفت اگر نمایندگان را استخدام نکند، مفسده ایجاد می‌شود!! توجیهی که گویا فقط برای نمایندگان و افراد سیاسی کاربرد داشت و کسی هم ککش نگزید که جوانان و نخبه‌های کشور، به اموزی مشغول هستند که برای آن درس نخوانده‌اند.

اما وزارت نفت ترجیح داد بجای بکارگیری نخبگانی با مدارک مهندسی نفت، شیمی، مخزن، حفاری و ... به سمت استخدام نمایندگانی با مدارک تحصیلی، تاریخ، جغرافی، فقه، معماری، مدیریت شهری، علوم سیاسی و .. برود؛ و یا تنها شاگردان دانشگاهی شخص وزیر نفت استخدام شده و بدون یک روز سابقه کاری یا کارشناسی، مدیریت‌های ارشد صنعت نفت را به نام خود سند بزنند. 

و یا بکارگیری دامادها و آقازادگان سیاسی، امنیتی و دستگاه قضایی که همگی در نفت تبدیل به نان‌خورهایی شده‌اند که به ناحق، جای نخبگان کشور را گرفته‌اند. این اتفاقات به ‌خودی‌خود نشان می‌دهد چیزی که طی این سال‌ها رخ داده، هیچ خروجی جز نابودی صنعت نفت ندارد. صنعتی که به مدد حضور سیاسیون و مدیران گعده‌ای محافل خاص، نفت را در اختیار گرفته‌اند و در کمترین حالت، وابستگان و هم‌خونی‌ها سر سفره نفت نشسته‌اند تا مغزهای نفتی، راهی جز مهاجرت و دست‌فروشی نداشته باشند.
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 28709
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه وزیر مغروری داریم که اهمیت به نظر کارشناسان نمیده و فقط شاگردهای خودش رو دور خودش جمع کرده
Iran, Islamic Republic of
چه بگویم از این همه بی کفایتی
محمد
Iran, Islamic Republic of
شاهکار آقای زنگنه در وزارت نفت
Iran, Islamic Republic of
باید وزیر نفت دولت بی تدبیر را به خاطر فراری دادن نخبگان این مملکت محاکمه کرد
محفوظ
Iran, Islamic Republic of
برادرارجمند:ریشه این خطاهای عمدی وسهوی آقای زنگنه رابنظربایددردرادوار گذشته از اول انقلاب بشرح زیر دید:

وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی راه‌وساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در کابینه شهیدمحمدعلی رجایی، در جایگاه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز نمود. زنگنه در دولت‌های سوم و چهارم به نخست‌وزیری میرحسین موسوی؛ ۵ سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال نیز وزیر نیرو بود. در کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی؛ ۸ سال به‌عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت‌های هفتم و هشتم به ریاست محمد خاتمی؛ ۸ سال عهده‌دار وزارت نفت بود. او در دولت یازدهم به ریاست‌جمهوری حسن روحانی برای یک دوره ۴ ساله دیگر نیز، وزیر نفت ایران بود. وی هم‌اکنون در دولت دوازدهم، کماکان عهده‌دار وزارت نفت ایران می‌باشد.

ملاحظه میفرمایید او در اوج پیروزی انقلاب بامدرک مهندسی خودنتوانست بیشتراز معاون وزیری آنهم از نوع معاون فرهنگی وزارت ارشاد درپاکدست ترین دولت انقلاب جایگاه خاص وتخصصی داشته باشد!!!بعدهایش نیز که همه میدانند چطوردردولتهای بعدی(باسبک رفتارش) از جهاد به نیرو وسرانجام به نفت رسیدولذاازیک معاون فرهنگی وزیرارشاد نمشود انتظاررهبری وزارت عظیم وتخصصی نفت را همچون شهید تندگویان فارغ التحصیل دانشکده نفت راداشت.ومن ا...التوفیق
محمد علی اژدری
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اشارات دقیقی به مسائل و مشکلات جاری صنعت نفت داشته و دارید
میخواستم درخواست کنم اشاره ی به کانون ارزیابی مدیران با ساختمان لاکچری در ایجادیه هم بشود.
مرکز ارزیابی مدیران با هدف شناسایی استعداد ها و پرورش انها ایجاد گردیده اما دریغ از اجرای شناسایی و پرورش استعدادها
این مرکز باصرف هزینه گزاف عملا تبدیل به مرکز لابی و پارتی بازی شده
به طوری که با اجرای نمایش ارزیابی مدیران افراد به صورت گزینشی صاحب کارنامه خوب شده و یا مدیران لایقی که به صورت دستوری چنان کارنامه نامطلوبی دریافت میکنند که ترجیح میدهند از نفت کوچ کنند.