۰
۱
گزارشی تطبیقی

​مقایسه هزینه تولید نفت در آمریکا و عربستان

استخراج از میادین این شبه جزیره به سرمایه گذاری اندکی نیاز دارد. اما عربستان در بخش هزینه های مدیریتی و حمل و نقل یکی از بالاترین نرخ ها در دنیا و برابر با ۲۷.۷ درصد را داراست
صنعت نفت عربستان - عصر نفت
صنعت نفت عربستان - عصر نفت
ميزنفت/ پس از سقوط نفت به کانال ۲۰ دلار در اوایل سال گذشته میلادی، لرزه بر اندام تولیدکنندگان نفت افتاد. چرا که اکثر آنان با بحران اقتصادی و کسری بودجه روبرو شده بودند. در این بحران تنها کشورهای اندکی قادر بودند سود اندکی در این قیمت‌های پایین به دست آورند. عربستان سعودی در بازار امروز، پرچمدار تولیدکنندگان کم هزینه بازار به شمار می‌رود. براساس گزارش موسسه ریستاد انرژی در سال ۲۰۱۶ میلادی، میانگین هزینه تولید هر بشکه نفت در این کشور پادشاهی ۹ دلار بوده است. این عدد کمترین میزان در دنیا بوده و ایران و عراق به عنوان دو عضو اوپک با هزینه ۱۰ دلاری در رتبه بعدی این فهرست قرار دارند. در نمودار ۱ میانگین هزینه تولید هر بشکه نفت خام در کشورهای مختلف نشان داده شده است.   


 
در ادامه دلایل ارزانی تولید در عربستان بررسی می‌ شود و وضعیت رقیب نوظهور این کشور را تحلیل می‌کنیم. موسسه ریستاد انرژی در محاسبه میانگین هزینه تولید هر بشک نفت یک کشور چهار عامل را در نظر می‌گیرد: هزینه سرمایه گذاری، هزینه‌های تولید، هزینه‌های مدیریتی و حمل و نقل و مالیات ناخالص. در نمودار ۲ هزینه‌های فوق برای کشور عربستان سعودی نشان داده شده است.


 
همان طور که در این چارت نشان داده شده است، هزینه سرمایه گذاری تولید هر بشکه نفت در عربستان تنها ۳.۵ دلار است. دلیل این شرایط به نزدیک بودن نفت به سطح زمین و وجود میادین عظیم مربوط است. استخراج از میادین این شبه جزیره به سرمایه گذاری اندکی نیاز دارد. اما عربستان در بخش هزینه های مدیریتی و حمل و نقل یکی از بالاترین نرخ ها در دنیا و برابر با ۲۷.۷ درصد را داراست و سرانجام عدم پرداخت مالیات، یکی از مزیت های رقابتی عربستان سعودی و کشورهای ایران و عراق محسوب می شود. نکته قابل توجه اینکه در صورت عدم پرداخت مالیات توسط شرکت های روسی، میانگین هزینه تولید هر بشکه نفت آنان از ۱۹.۲۱ دلار به ۱۰.۷۷ دلار و عددی قابل رقابت با رهبران تولید کم هزینه کارتل اوپک کاهش می یابد.   
 

*ورود نفت شیل به گود رقابت   
در چند دهه گذشته، عربستان رهبر بی چون و چرای بازار نفت بوده است. اما در سایه پیشرفت های فناوری حفاری شیل، تولید نفت این کشور پس از سال ها کاهش دوباره در مسیر افزایش قرار گرفته است. هم اکنون تولید نفت ایالات متحده از عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده دنیا پیشی گرفته است. 

در حقیقت تولیدکنندگان مخاطره جو و کارآفرین نفت شیل، دنیای ما را با مازاد عرضه و سقوط قیمت ها روبرو کرده اند. در این شرایط، شیوخ ریاض خواهان به حاشیه راندن این بازیگران نوظهور و خارج کردن این تولیدکنندگان کم هزینه از بازار هستند. تولیدکنندگان شیل نیز با درک اهمیت این رویارویی، بر کارایی روش های تولید خود افزوده و  هزینه های تولید خویش را کاهش چشمگیری داده اند. در نمودار ۳ هزینه های تولید یک بشکه نفت شیل نشان داده شده است.

ما می دانیم که در سه سال گذشته و در سایه بحران قیمت ها، همه بخش های هزینه‌های تولید نفت شیل با کاهش روبرو شده است. مثلا در سال ۲۰۱۶ میلادی، هزینه سرمایه گذاری شرکت ای او جی ریسورسز نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۲ درصد کاهش یافته است. هزینه‌های تولید این شرکت‌ها نیز با بهبود تصمیم گیری انتخاب محل چاه ها، بهره گیری از فناوری‌های میادین دیجیتال، حفاری چاه های عمیق تر و کاهش تعداد کارکنان مورد نیاز، کاهشی فراتر از انتظار داشته است. در شرکت ای او جی ریسورسز کاهش هزینه های تولید در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال پیش از آن ۲۲ درصد بوده است. در این شرایط تولیدکنندگان شیل به اصلی ترین رقیب عربستان تبدیل شده اند. 

این شرکت ها در ابتدا راه هستد و همچنان فرصت های زیادی برای نوآوری و کاهش هزینه ها وجود دارد. عرب ها ضرب المثلی دارند که می گوید: زخمی که مرا از پای در نیاورد، من را قدرتمندتر خواهد کرد. و اینک تولیدکنندگان زخم خورده نفت شیل، قدرتمندتر از گذشته به رینگ خونین مبارزه بازگشته اند. این مبارزه پرفراز و نشیب، یک بار دیگر آغاز شده است.
 
منبع: www.businessinsider.com
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۱
کد مطلب: 18160
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد عبدی
Russian Federation
اطلاعات غنی وموثری بود،،،،
میخواستم بدانم که با درنظر گرفتن
مسائل سیاسی داخلی می که آمریکا برای نفت ایران درنظر دارد
قیمت نفت را صعودی ویا نزولی برآورد میکنید؟
ممنونم