۰
۴
گزارش ميزنفت از یک اتفاق تلخ

دست منافع گروهی بر گلوی آذر

یکی از این شرکت‌ها که در حوزه ساخت سانتریفیوژها فعالیت دارد، ادعا دارد که می‌تواند سیستم نمک‌زدایی از طریق سانتریفیوژها را که هم‌اکنون تنها با مقاصد آزمایشگاهی اجرایی است و برق بسیاری زیادی نیاز دارد را برای فرآورش نفت میدان آذر فعال کند.
دست  منافع گروهی بر گلوی آذر
ميزنفت/ تولید زودهنگام روزانه 15 هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر با بهره‌برداری از چهار حلقه چاه توسعه‌ای و خط لوله انتقال نفت 130 كيلومتری به واحد بهره‌برداري دهلران  اواسط اسفندماه سال گذشته به‌طور رسمی آغاز شد و در ادامه در اردیبهشت‌ماه امسال، این رقم به 30 هزار بشکه در روز رسید.

هم‌اکنون نفت تولیدی از این میدان مشترک، به علت نبود تجهیزات نمک‌زدایی و واحدهای فرآورشی، به یکی از واحدهای بهره‌برداری میدان نفتی دهلران ارسال می‌شود؛ در این میان، قرار بوده است که در اردیبهشت‌‎ماه امسال، تجهیزات فرآورشی لازم در سایت طرح توسعه میدان آذر تأمین، نصب و راه‌‎اندازی شود.

در مرحله تولید زودهنگام این میدان، تاکنون هشت حلقه چاه آماده و توان و ظرفیت تولید نفت در آن به ظرفیت 30 هزار بشکه در روز رسیده است.

در 16 خردادماه امسال سید نورالدین شهنازی زاده؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) گفته بود، به علت ظرفیت محدود واحد فرآورشی دهلران تدابیری اندیشیده شده که به‌زودی بتوان با استفاده از واحد فرآورش سیار، امکان فرآورش 30 هزار بشکه نفت در روز را پیش از ساخت CTEP واحد فرآورش اصلی میدان فراهم کرد.

جدای این گفته شهنازی‌زاده که عدم برداشت 30 هزار بشکه‌ای از میدان مشترک آذر را تأیید می‌کند، اطلاعات موجود گواه آن است که هم‌اکنون تولید 30 هزار بشکه از میدان آذر متوقف شده و به گفته منابع آگاه، هم‌اکنون تنها همان 15 هزار بشکه تولید و به واحد فرآورش دهلران ارسال می‌شود که این اقدام، اعتراض شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌عنوان بهره‌بردار نهایی میدان آذر را به دنبال داشته و پیوسته پیگیر آن است که شرکت متن فشار انتقال نفت آذر را از خط لوله دهلران بردارد.

با توجه به مشترک بودن میدان آذر، قرار بود خرید واحد فرآورش سیار آماده‌ای در دستور کار قرار بگیرد و تأمین آن، با ترک تشریفات مناقصه به شرکت صاحب صلاحیت فنی واگذار شود که آن شرکت هم با توجه به دارا بودن 2 واحد فرآورشی و نمک‌زدایی (Mobile desalination unit) آماده بهره‌برداری تعهد کرده بود که و از خردادماه امسال در سایت مستقر شود.

در این میان، با 11 شرکت مذاکره شد که در نهایت یکی از آنها که یک کنسرسیوم چند ملیتی است، برای تأمین واحدهای نمک‌زدایی سیار تأیید شد، اما در ادامه مذاکره‌هایی که از ابتدای امسال آغاز شد، مذاکره‌ها با کنسرسیوم یادشده متوقف شد و 2 شرکت دیگر هم افزوده شدند تا مناقصه‌ای میان این سه شرکت برگزار شود.

یکی از این شرکت‌ها که در حوزه ساخت سانتریفیوژها فعالیت دارد، ادعا دارد که می‌تواند سیستم نمک‌زدایی از طریق سانتریفیوژها را که هم‌اکنون تنها با مقاصد آزمایشگاهی اجرایی است و برق بسیاری زیادی نیاز دارد را برای فرآورش نفت میدان آذر فعال کند.

شرکت دیگر هم مدعی است که می‌تواند با فناوری غشایی، نفت آذر را نمک‌زدایی کند که هم‌اکنون این روش نیز تنها به‌صورت آزمایشگاهی در کشور بلژیک اجرا شده است. این 2 روش تاکنون در هیچ نقطه از صنعت نفت در جهان به صورت تجاری عملیاتی نشده است، به طوری که شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شل و بی.پی هم پس از دستیابی به این تکنولوژی، برای مقاصد تجاری، از آن استفاده نکرده‌اند.

جالب آنجاست که شرکت گازپروم روسیه در آن سوی میدان آذر در کشور عراق که بدرا نام دارد، برداشت روزانه بیش از 60 هزار بشکه نفت از این میدان مشترک با ایران را عملیاتی کرده و از فناوری‌های معمول و مرسوم فرآورشی روزآمد در صنعت نفت بهره گرفته است.

در شرایطی که توسعه میدان‌های مشترک و از آن جمله میدان نفتی آذر همواره در کانون توجه و تأکید مسئولان وزارت نفت قرار دارد، برخی واسطه‌گران سودجو، با بهره‌برداری از نبود نظارتی مناسب بر نحو عملکرد شرکت‌ها و نبود یک نظام هماهنگ و مناسب در ارتباط کارفرما و پیمانکار، یک پروژه ملی را برای کسب منافع شخصی و گروهی خود، با تأخیر روبه‌رو کرده‌اند و در مسیر به ثمر رسیدن این پروژه سنگ‌اندازی کرده و برای برداشتن موانع در انعقاد قراردادهای مفید توسعه، طلب رشوه می‌کنند.

هم اکنون شرکت گازپروم روسیه طرح توسعه میدان بدرا عراق را با راهبری کنسرسیومی با حضور شرکت‌های KOGAS کره جنوبی، پتروناس مالزی، TPAO  ترکیه و  OEC عراق به عهده دارد و در چارچوب قرارداد مشارکت در تولید، تولید از آن را به 65 هزار بشکه در روز رسانده و قرار است تا پایان سال 2017 مقدار تولید از این میدان مشترک را به 115 هزار بشکه در روز برساند برنامه افزایش تولید از این میدان تا 170 هزار بشکه در روز را هم در برنامه دارد. شرکت ملی نفت ایران هم بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است ظرفیت برداشت نفت از میدان مشترک آذر را تا پایان سال 97 به 65 هزار بشکه در روز برساند.
 
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 18808
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نفتی متنی
Iran, Islamic Republic of
این خبر کاملا درست است. کمیته فنی و بازرگانی و مناقصات در شرکت متن مثل مدافعین یک تیم فوتبال هستند که به یه دلیلی..... گل به خودی می زنند. این تیم خیلی منسجم عمل می کنند. آقایان «ا»، «آ» و «ع.ط» که مدیر سه بخش فنی و مهندسی و انعقاد پروژه هستند خیلی خوب کار خود را بلدند. برای همین است که پروژه های چند ماهه شرکت متن به چند سال تبدیل شده است و با هر مدیری کار می کنند چون زور مدیران به بازوان پرتوان انها نمی رسد. سوال چرا CTEP در آزادگان 4 بار مناقصه اش به تعویق افتاده؟ چرا CTEP میدان آذر تا کنون اجرا نشده است؟ جواب همه این سوال ها را در ترکیب این دو کمیته بیابید.
ستمدیده
Iran, Islamic Republic of
در این پروژه، مدیر یکی از شرکت‌های پیمانکاری به همراه تیمی که در بخش مالی و قراردادی سازمان خود چیده است، به همراه برخی عناصر منفعت طلب در شرکت متن و برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، باندی را تشکیل داده‌اند که با جسارت و بی‌پروایی، به دنبال کسب رشوه های کلان از کارچاق کنی در پروژه هستند و علنا بیان می‌کنند که اگر حق و حساب داده نشود، مانع انعقاد قرارداد می‌شوند.
افشاگر
Iran, Islamic Republic of
اینکه چیزی نیست، یکی از افراد معلوم‌الحالی که به اجبار در حلقه مشاوران وزیر نفت معرفی می‌شود هم به راحتی در میان شرکت‌های پیمانکاری جولان می‌دهد و به راحتی درخواست رشوه می‌کند تا پروژه‌ها را جوش دهد و...
Iran, Islamic Republic of
آقایان فعال در بازرسی و حراست و حفاظت نفت کجایند که جلوی باندبازی ها و سو استفاده ها در شرکت متن را بگیرند