۱۷
۱۱
قانون تکلیف را برای وزیر نفت روشن کرد

صدور حکم استخدام برای دانشگاه نفتی‌ها/ زنگنه تمکین می‌کند؟

چرخش از آزمون و مصاحبه برای فارغ التحصیلان دانشگاه نفت، پس از چندین ماه حالا تبدیل به عرصه‌ای شده است که وزیر نفت باید در آزمون قانون مداری شرکت کند؛ طبق رای دیوان عدالت اداری همه فازغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت باید در وزارت نفت استخدام شوند.
صدور حکم استخدام برای دانشگاه نفتی‌ها/ زنگنه تمکین می‌کند؟
به گزارش ميزنفت، ماجرای استخدام فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت تبدیل به یک چالش اساسی برای وزارت نفت شده بود، چالش که نه درواقع یک لجبازی بزرگ از سوی بیژن نامدار زنگنه. «آقای برند» مواضع گوناگونی در قبال فارغ التحصیلان گرفته بود، از بی سواد خواندن آن‌ها تا معدل‌های 12 و 13 . موضوعی که سعی داشت فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را تحقیر کرده و ذهنیت تعقیب کنندگان مسائل این صنعت را پیرامون تصمیم وزیر نفت مثبت کند.

زنگنه در یک تصمیم خلق الساعه و «احساسی» تصمیم گرفت استخدام فارغ التحصیلان گروه الف را از سال 94 به بعد ممنوع کند. تصمیم عجیبی که با اعتراض شدیدی مواجه شد چه از سوی فارغ التحصیلان و چه از سوی مدیران زنگنه مانند منصور معظمی. سال 92 که معظمی به دانشگاه صنعت نفت رفت و اعلام کرد وزیر نفت در صدد «سه طلاقه» کردن دانشگاه صنعت نفت از وزارت نفت است، کمتر کسی باور می‌کرد زنگنه دست به چنین اقدامی بزند اما ژنرال تصمیم خود را گرفته بود و برای پایان حیات این نهاد آموزشی همه کار کرد.

حتی گفت فارغ التحصیلان این دانشگاه باید «اندک سوادی» هم داشته باشند؛ افرادی که اغلب با رتبه‌های تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی قید تحصیل در دانشگاه‌های مجهز تهران را زدند تا به آبادان و اهواز بروند؛ گرمای طاقت فرسای جنوب را تحمل کردند و در شرایطی سخت به تحصیل پرداختند درست برخلاف سایر دانشگاه‌های نهادهای دولتی که در تهران پذیرای دانشجویان خود بودند.

این دانشجویان نه مثل دانشجویان وزارت امور خارجه، نه مانند دانشجویان وزارت اقتصاد، نه مثابه دانشجویان آموزش و پرورش، نه به اندازه دانشگاه وزارت اطلاعات و ... از امکانات و مطلوبیت آب و هوایی برخوردار نبودند اما با هر سختی که بود ماندند و درس خود را تمام کردند؛ مانند پیشینیان خود مثل پرویز مینا، قباد فخیمی، رضا فلاح، رکن الدین جوادی، محمد حسن پیوندی و بسیاری دیگر از نامداران قدیمی و فعلی صنعت نفت.

با این وجود زنگنه معتقد بود این کار بیهوده‌ای است و همانطور که درباره آموزشگاه تصمیم غلطی گرفت، این بار هم روی دانشگاه صنعت نفت دست گذاشت تا متعلقات صنعت نفت را یکی پس از دیگری فلج کند. کسانی که به دنبال حق بودند اعتراض کردند، به مجلس رفتند، از شهرهای مختلف خود را به بهارستان رسانده و روبروی مجلس تجمع کردند، شب‌ها در پارک خوابیدند و هر نوع تحقیری را شاهد بودند ولی دست از حق خود نکشیدند.

در نهایت به دیوان عدالت اداری پناه برده و خواستار قضاوت قانون میان حق خود و ادعای وزیر نفت شدند. حالا دیوان عدالت اداری حکم داده است آن‌ها باید استخدام شوند و هرگونه انتخاب گزینشی از میان گروه الف اقدامی غیرقانونی است و تمام گرکه الف از حق یکسانی برخوردارند. این حکم چند روز پیش به وزارت نفت ابلاغ شد و این وزارتخانه بصورت چراغ خاموش برای حدود 500 نفر دیگر از فارغ التحصیلان دیگر صنعت نفت دعوتنامه ارسال کرده است تا در مصاحبه و آزمون شرکت کنند.

این در حالی است که وزارت نفت برای جذب 200 نفر از این افراد مجوزی را دریافت کرده بود که بر این اساس، حدود 400 نفر از فارغ التحصیلان گروه الف برای مصاحبه دعوت شدند تا 200 نفر از آن‌ها را برای استخدام برگزیده شوند. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که با رای دیوان عدالت اداری می بایست تمامی افراد گروه الف استخدام شوند و دیگر محلی برای دور زدن قانون از طرق مختلف باقی نمی‌ماند. ولی وزارت نفت در اقدامی جالب برای 500 نفر دیگر از فارغ التحصیلان گروه الف، پیامک دعوت ارسال کرده است تا اینگونه القا کند که درصدد اجرای حکم قانونی است در شرایطی که متن حکم نشان می‌دهد وزارت نفت باید بدون هیچ قید و شرطی و بدون مصاحبه های گزینشی همه آن‌ها را استخدام کند.

البته وزارت نفت معتقد است که طبق مندرجات دفترچه کنکور سراسری، بر حسب نیاز استخدام، اولویت با فارغ التحصیلان گروه الف است که با توجه به اعلام نیاز 2500 نفری وزارت نفت برای استخدام، همه فارغ التحصیلان گروه الف بصورت مستقیم باید استخدام شوند و مابقی 2500 نفر باید در آزمون استخدامی شرکت کنند. آزمونی که ماه‌هاست میان زمین و آسمان معلق است.

پس از 3 سال کشمکش و تحقیر گروه الف، حالا احقاق حق بزرگی صورت گرفته است و باید دید وزیر نفت حاضر به اجرای قانون است و یا با عدم تمکین به قانون، راهی را طی می‌کند که پیشتر تجربه شده است.
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 19034
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Reza
Iran, Islamic Republic of
بسم رب الشهدا و صدیقین
الله اکبر از این ظلم زمانه
ali
Iran, Islamic Republic of
خدا نیامرزد ظالمان را.....
چه ظلم ها که در حق این جوانان نکردند........
ش
Iran, Islamic Republic of
إِنَّ اللّه مَعَ الصَّابِرِینَ
مهدي
Iran, Islamic Republic of
تكبير.
علی
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم همه به حقشون برسند
رتبه تک رقمی کنکور
Iran, Islamic Republic of
آقای زنگنه بسته دیگه ...
من به روحانی رای دادم ولی به ولای علی دیگه به هیچکس رای نمیدم. شما آبروی همه رو بردی. همه اونایی که سکوت کردن تا بالاخره بعد از 2سال حقمون را از طریق قوه قضاییه بگیریم رو نخواهم بخشید
حسین
Iran, Islamic Republic of
خدا جای حق نشسته جناب زنگنه
6:23
Germany
نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم، منتظر ما باشید...
Iran, Islamic Republic of
دانشگاههاي بعضي از وزارتخانه هاي ديگري كه نام برده ايد سوابق تحصيلي دانشجويانشان نيز جزو سابقه كار آنها محسوب شده است اين يك امتياز ديگر كه آنها به دانشجويان دادند و دانشكده نفت نداد
Canada
کاش شرط بودن در گروه الف که داشتن معدل چهارده به بالا هم هست را می نوشتید تا خواننده تصور نکند گروه الف جمعی از نخبگان هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تا الان که وزارت نفت هیچ تمکینی از این قانون نکرده چرا واقعا؟؟
الان مشکل دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان هم تا حدی حل و فصل شد