۰
فرمول جالب فروش گاز به نروژی‌ها

یارانه‌های پرشمار برای ارزان فروشی

یارانه‌های پرشمار برای ارزان فروشی
قرارداد اخیر شرکت ملی نفت با شرکت ایرانی – نروژی از یک فرمول قیمت خاصی بهره می‌برد. سال 95 بود که وزارت نفت طی ابلاغیه ای کف قیمت بهای هر مترمکعب گاز طبیعی ایران را 6 درصد قیمت نفت برنت اعلام کرد که با قیمت کنونی نفت، هر متر مکعب گاز طبیعی ایران حداقل 13 سنت فروخته می‌شد.

اما وزارت نفت در مهر ماه 96 تصمیم گرفت این ابلاغیه را نقض کرده و یک تغییر در هر دو فرمول ایجاد کرده و یک کف قیمت جدید را برای هر متر مکعب گاز طبیعی تعیین کند. بر اساس این ابلاغیه، هر شرکتی که خواستار حضور در طرح‌های مینی ال ان جی ایران است دو فرمول را باید در نظر داشته باشد. یک فرمول برای قیمت های زیر 12 دلار بر هر میلیون بی تی یو ال ان‌جی ژاپن کره و فرمولی دیگر برای قیمت بالای 12 دلار بر هر میلیون بی تی یو.

در قیمت زیر 12 دلار تقریبا قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی و سوخت برابر با قیمتی است که در اختیار پتروشیمی‌ها قرار داده می‌شود. با توجه به مشخص شدن کف قیمت گاز برای واحدهای مینی ال ان جی، به سراغ فرمول‌ها می‌رویم.

در فرمول ابلاغی 50 درصد قیمت ال ان جی در بازار کره و ژاپن بر حسب میلیون بی تی یو به همراه هزینه حمل از قیمت روز کسر شده و ما بقی برای تسویه حساب با ایران کنار گذاشته می‌شود. مثال می‌زنیم؛ فرض کنید قیمت هر میلیون بی تی یو ال ان جی در بازار ژاپن 6 دلار است، طبق ابلاغیه وزارت نفت 6 دلار تقسیم بر 6 شده و 1 الی 1.5  دلار هزینه حمل از آن ‌کسر می‌شود یعنی گاز با قیمت 2 دلار بر هر‌میلیون بی تی یو به این‌شرکت نروژی اعطا می شود. در‌اینصورت 4 دلار از 6 دلار برای این شرکت کنار گذاشته می‌شود. 2 دلار باقی مانده برای تسویه حساب با گاز ایران است که با توجه به اینکه هر میلیون بی تی یو معادل 28.23 متر مکعب گاز طبیعی است لذا قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی فروشی 7 سنت می‌شود.

با توجه به اینکه حداقل قیمت گاز فروشی، باید قیمت کف خوراک پتروشیمی‌ها باشد لذا در این قیمت یعنی تقریبا قیمت زیر 12 دلار در هر میلیون بی تی یو، بهای گاز فروشی همان 8 سنت است. کسانی که با ال ان جی و هزینه‌های آن آشنایی دارند، به خوبی آگاهند که سه هزینه اصلی در این حوزه  وجود  دارد:« خوراک، مایع سازی و حمل و نقل». شرکت IFLNG هزینه حمل و نقل را از ایران هدیه گرفته است و خوراک را هم با قیمت ناچیز دریافت می‌کند و تنها هزینه مایع سازی را خودش متقبل می‌شود. یعنی از 6 دلار، قیمت هر میلیون بی تی یو گاز، حدود 2.5 دلار برای آن باقی می‌ماند که رقم جذابی در قیمت فعلی بازار شرق آسیاست.

این در حالی است که به گفته وزیر نفت٬ هزینه تمام شده تولید هر مترمکعب گاز طبیعی در ایران 15 سنت است که 4.2 دلار از 6 دلار مورد اشاره٬ فقط قیمت اصلی خوراکی است که باید از شرکت IFLNG  اخذ شود ولی وزارت نفت در خوراک هم 50 درصد یارانه می‌دهد.



 
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 19760
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *