۰
پس‌لرزه‌های حمله موشکی به سوریه

سایه بحران‌های ژئوپلیتیک بر بازار LNG

افزایش قیمت ال ان جی در هفته جاری به دلیل رشد قیمت نفت خام و عبور قیمت نفت برنت از بیشترین مقدار از اواخر سال 2014 میلادی تاکنون بوده است.
کشتی ال ان جی - میز نفت
کشتی ال ان جی - میز نفت
میز نفت | حمله موشکی ترامپ و متحدانش به سوریه و تداوم اتهام زنی‌های وی به روسیه در کنار بالا گرفتن تنش‌ها میان عربستان سعودی و ایران در جنگ نیابتی یمن، مهم‌ترین اتفاقات خاورمیانه در هفته‌های اخیر بوده است.

این رویدادهای سیاسی بر قیمت نفت خام تأثیرگذار بود. اما آثار این اتفاقات بر بازار ال ان جی و قیمت این محصول نیز قابل‌توجه بوده است.
در حملات ارتش آمریکا و متحدانش به چند پایگاه نظامی ارتش سوریه، پایگاه‌های نظامی و نیروهای ایران و روسیه آسیبی ندید. شلیک موشک‌های جنگجویان یمنی به اهداف مختلفی در خاک عربستان و حمله دور از انتظار به یک نفت‌کش عربستانی، بازار انرژی را شوکه کرده است.
 
*بازار ال ان جی در نقطه جوش
در هفته جاری، قیمت ال ان جی در بازارهای آسیایی 25 سنت افزایش یافت و به 7.25 دلار به ازای هر یک‌میلیون بی تی یو رسید. این افزایش باوجود کاهش تقاضا به دلیل فرارسیدن فصل بهار در نیمکره شمالی صورت گرفته است. از دیرباز، قیمت ال ان جی در ماه‌های گرم کاهش می‌یابد. در مقابل، در ماه‌های سرد شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.

مثلاً در زمستان گذشته و به دلیل سیاست دولت چین در جایگزینی زغال‌سنگ در بخش گرمایش، قیمت هر یک‌میلیون بی تی یو ال ان جی به 11 دلار رسید.این عدد بالاترین رقم عرضه ال ان جی در سه سال اخیر بوده است. در سال جاری شاهد کاهش 40 درصدی ال ان جی در ماه‌های گرم نسبت به ماه‌های سرد نیمکره شمالی هستیم.
 
 
*کالایی در زیر سایه نفت خام
در آسیا، بخش اعظم گاز طبیعی مصرفی، وارداتی است. قراردادهای فروش نیز عموماً بر اساس قیمت نفت و برای دوره بلندمدت تنظیم می‌شود. با بهبود تدریجی قیمت نفت در سال‌های اخیر، شاهد افزایش قیمت ال ان جی بوده‌ایم. درنتیجه عوامل ژئوپلیتیک تأثیرگذار بر قیمت نفت بر قیمت ال ان جی نیز تأثیرگذار بوده است. سه‌چهارم بازار جهانی ال ان جی و یک سوم تجارت گاز طبیعی در دستان آسیایی‌ها است. به‌علاوه، با رشد تقاضای گاز طبیعی ال ان جی در آسیا و به‌ویژه چین، افق‌های فرارو درخشان‌تر خواهد بود.

در دنیای امروز، بازار ساختاریافته‌ای برای گاز طبیعی وجود ندارد و سازوکار قیمت‌گذاری در بازارهای منطقه‌ای متفاوت است.در حوزه بین‌المللی، عمده تجارت گاز طبیعی با شاخص قیمت نفت خام (برنت و یا نفت خام سفارشی ژاپن) انجام می‌شود. چراکه این شاخص‌های نفتی، شفاف بوده و این دو کالا از قابلیت جایگزینی با یکدیگر برخوردارند.

با افزایش تدریجی قیمت نفت در ماه‌های اخیر و بالا گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیک، احتمال سرعت گرفتن ساخت طرح‌های ال ان جی در دنیا و شروع مجدد عملیات در پروژه‌های نیمه‌کاره به‌استثنای ایالات‌متحده وجود دارد. در سال‌های گذشته،

به دلیل فقدان قراردادهای خرید بلندمدت ال ان جی، طرح‌های بسیاری نیمه‌کاره رهاشده‌اند. گفتنی است که در ایالات‌متحده، قیمت‌گذاری ال ان جی بر اساس قیمت پایانه هنری هاب انجام می‌گردد.
 
*افزایش فشار ژئوپلیتیک بر قیمت‌ها
بر اساس اعلام رویترز، افزایش قیمت ال ان جی در هفته جاری به دلیل رشد قیمت نفت خام و عبور قیمت نفت برنت از بیشترین مقدار از اواخر سال 2014 میلادی تاکنون بوده است.

یکی از فعالان بازار می‌گوید: نفت، بزرگ‌ترین بازار انرژی دنیا را در اختیار دارد. و سمت‌وسوی بسیاری از بازارها بر اساس قیمت آن تعیین می‌گردد. در بازار گاز طبیعی و ال ان جی نیز اکثر عرضه‌کنندگان بر اساس قیمت نفت خام، تصمیم‌گیری می‌کنند.
 
 
 *تقاضای جهانی 500 میلیون تنی ال ان جی در سال 2030 میلادی
تقاضای سالانه جهانی ال ان جی در افق سال 2030 میلادی با رشد سالانه 5 درصدی از مرز 500 میلیون تن عبور خواهد کرد. رشد جمعیت در کشورهای درحال‌توسعه، توسعه شهرنشینی و افزایش اقبال جهانی به مصرف سوخت‌های پاک، از دلایل رشد تقاضای ال ان جی به شمار می‌رود. از سوی دیگر با پیش‌بینی استفاده تجاری از ال ان جی در حمل‌ونقل و کشتی‌های باری، شاهد رشد مصرف ال ان جی در سراسر دنیا خواهیم بود.

گزارش دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد یکی از دلایل رشد تقاضای ال ان جی، افزایش واحدهای شناور ذخیره‌سازی و تبدیل ال ان جی به گاز (اف اس آر یو) در مناطق مختلف دنیا بوده است. این شناورها از قابلیت تبدیل ال ان جی به گاز آماده توزیع و مصرف برخوردارند.   

این شناورها از قابلیت جابجایی به بنادر مناطق مختلف دنیا برخوردار بوده و جایگزین کارای پایانه‌های گران‌قیمت واردات ال ان جی در سراسر دنیا شده‌اند. ساخت یک پایانه واردات ال ان جی به سال‌ها زمان نیاز دارد، اما اجاره و یا خریداری یک شناور اف اس آر یو و را اندازی آن در مدت‌زمانی اندک امکان‌پذیر است. این شناورها گلوگاه‌های عملیاتی واردات ال ان جی را برطرف کرده و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و زمان زیاد موردنیاز در سال‌های گذشته را کاهش چشمگیری داده‌اند. 

بدین ترتیب واردات ال ان جی برای بسیاری از کشورهای خواهان واردات این محصول و فاقد زیرساخت‌های سنتی امکان‌پذیر شده است. 
این شرایط جدید تأثیراتی جهانی نیز داشته است. رشد این واردکنندگان کوچک ال ان جی باعث شده تا محموله‌های مازاد ال ان جی به‌ویژه در استرالیا و کانادا از بازار مناسبی برخوردار شوند. اما بازیگران جدید تولیدکننده ال ان جی با شرایطی دشوار روبرو خواهند بود.

اما در مورد چشم‌انداز بازار کنونی ال ان جی که با مازاد عرضه و کمبود تقاضا روبرو است، نظرات مختلفی وجود دارد. در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی با عنوان دورنمای جهانی انرژی منتشر گردیده، تمرکز ویژه‌ای به بازار ال ان جی شده است. در این گزارش آمده است: در سراسر دنیا، تأسیسات جدید تولید ال ان جی با ١٤٠ میلیون تن ظرفیت در حال ساخت است. بدین ترتیب در سال‌های فرارو بازار عرضه گاز طبیعی تا سال ٢٠٢٥ میلادی، همچنان توسعه خواهد یافت. اما وجود مازاد عرضه، بزرگ‌ترین چالش این بازار در سال‌های فرارو خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد واردات ال ان جی همچنان کمتر از رشد عرضه خواهد بود. از سوی دیگر باید سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش ایجاد زیرساخت‌های واردات ال ان جی انجام شود. 

در گزارش دانشگاه کلمبیا اعلام گردیده که در سایه دستاوردهای فناورانه جدید، بازار گاز طبیعی به‌سوی رقابتی شدن گام برداشته و مصرف‌کنندگان از انعطاف بیشتری برای انتخاب بهترین گزینه برخوردارند. بازار کنونی ال ان جی اروپا و تبدیل قاره سبز به یک مشتری انعطاف‌پذیر نشانگر شرایط جدید است. 
اروپایی‌ها زیرساخت‌های گسترده‌ای برای واردات ال ان جی ایجاد کرده‌اند و بر اساس منافع خود بهترین تصمیم‌ها را برمی‌گزینند.

بازار کنونی گاز اروپا به الگویی برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده و می‌توان پیش‌بینی کرد شاهد فراگیری این الگو در سایر نقاط دنیا باشیم. به خاطر داشته باشید که  پس از فاجعه فوکوشیما، شاهد افزایش پرشتاب واردات ال ان جی ژاپن و رشد قیمت‌ها بودیم. لذا اروپایی‌ها از واردات ال ان جی خود کاستند.
با ظهور بازیگران جدید به بازار، بخش اعظم مازاد عرضه روانه این کشورها شده است. این ١٢ کشور حجم واردات خود را از نزدیک به صفر پیش از سال ٢٠١٤ میلادی به بیش از مقدار واردات چین افزایش داده‌اند. گویی این بازار به انتظار روزهای پرفرازونشیب بیشتری نشسته است.

قیمت‌های جهانی نفت در روزهای اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است قیمت هر بشکه نفت برنت از مرز 72دلار و 58 سنت فراتر رفته است. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با رشدی چشمگیر به 67 دلار و 3 سنت افزایش یافته است. رؤیاهای تولیدکنندگان بازار ال ان جی در حال به واقعیت پیوستن هستند. هرچند پیش‌بینی آینده همچنان دشوار است.
 
 
 
نویسنده: تیم دایس
منبع: Oilprice
مترجم: محسن داوری
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 20827
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *