۰
فوتونگار میز نفت

​10 پروژه کلیدی نفت و گاز دنیا

​10 پروژه کلیدی نفت و گاز دنیا
میز نفت | با بهبود چشم‌انداز قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی، صدها پروژه بزرگ در مراحل مختلف توسعه قرار دارند. در ادامه با 10 پروژه بزرگ نفت و گاز دنیا در سال 2018 میلادی آشنا می‌شویم. در این فهرست پروژه‌های درحال‌توسعه در سال جاری و یا پروژه‌هایی که در این سال وارد مرحله تولید می‌شوند، معرفی گردیده‌اند. این پروژه‌ها از تولید چشمگیری برخوردار بوده و سرمایه‌گذاری هنگفتی نیز داشته‌اند.
 
1. میدان لیبرا



سرمایه‌گذاری: تا 91 میلیارد دلار
موقعیت: فراساحل برزیل
 
این میدان در 2 کیلومتری سواحل برزیل قرار دارد و ذخایر آن 8 تا 12 میلیارد بشکه نفت قابل‌برداشت اعلام‌شده است. در سال‌های اخیر، چند غول نفتی نظیر پتروبراس، شل، توتال، سی ان پی سی و سینوک سهام این پروژه را خریداری کرده‌اند. این شرکت‌ها بر سر آینده تولید از این میدان، قمار بزرگی انجام داده‌اند. نخستین قرارداد باورنکردنی تولید از این پروژه 91 میلیارد دلار ارزش دارد! نخستین تولید نفت از این پروژه در نوامبر سال 2017 میلادی انجام شد و در سال 2018 میلادی، شاهد تولید تجاری از این میدان آب‌های عمیق خواهیم بود.
 
2. کریدور گازی جنوبی



سرمایه‌گذاری: 41 میلیارد دلار
موقعیت: دریای کاسپین- اروپا
 
در میان کریدورهای گازی دنیا، پروژه کریدور گازی جنوبی را باید پیشرو دانست. مسائل ژئوپلیتیک و امنیت انرژی در این پروژه نقشی پررنگ دارند و این کریدور باهدف تأمین تقاضای گاز طبیعی اروپا از ذخایر دریای کاسپین و کاهش وابستگی به شبکه گسترده صادرات گاز روس‌ها درحال‌توسعه است. گاز طبیعی تولیدشده از دریای کاسپین در این خط لوله از آذربایجان و گرجستان عبور می‌کند و به ترکیه منتقل‌شده و در ادامه وارد اروپا می‌گردد. برای ساخت این کریدور، توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز توسط شرکت بریتیش پترولیوم در مراحل نهایی ساخت قرار دارد و تولید سالانه آن که معادل 325 میلیون بشکه نفت بوده، در سال 2018 میلادی محقق خواهد شد. کریدور گازی جنوبی شامل ساخت خط لوله تاناپ با 8 میلیارد دلار هزینه و خط لوله تاپ با 5 میلیارد دلار هزینه است. شرکت بی پی اعلام کرده در سال 2018 میلادی، گاز میدان شاه دنیز به ترکیه می‌رسد و در سال 2020 میلادی شاهد ورود گاز آن به خاک اروپا خواهیم بود.
 
3. پروژه جان کاستبرگ



سرمایه‌گذاری: 5.92 میلیارد دلار
موقعیت: فراساحل نروژ
 
این پروژه دارای بزرگ‌ترین تأسیسات نصب‌شده در زیردریای دنیا بوده و در آب‌های دریای برنت اجرا می‌شود. ذخایر این میدان 450 تا 650 میلیون بشکه اعلام شده است. در فاصله سال‌های 2019 تا 2024 میلادی 30 حلقه چاه در این پروژه حفاری خواهد شد و تولید از این پروژه در سال 2022 میلادی آغاز می‌گردد. شرکت استات اویل از بزرگ‌ترین شناور اف پی اس او ساخته‌شده دنیا برای اتصال به بخش زیردریای طرح استفاده خواهد کرد.
 
 
4. ال ان جی کورال جنوبی



سرمایه‌گذاری: 4.67 میلیارد دلار
موقعیت: فراساحل موزامبیک
 
ذخایر هیدروکربوری آفریقا از دیرباز موردتوجه بوده است، اما این پروژه در حال اجرا در آب‌های موزامبیک، گامی بلند برای تحقق این پیش‌بینی‌ها است. ذخایر این میدان 450 میلیارد مترمکعب تخمین زده شده که باعث استقبال غول‌های نفتی برای مشارکت در توسعه آن شده است. شرکت انی بهره‌بردار اصلی این میدان بوده و 50 درصد سهام پروژه را در اختیار دارد. سایر سهامداران میدان عبارت‌اند از: کوگس، گالپ انرجیا و امپرسا ناسیونال دی هیدروکربونتریس. از سال 2022 میلادی، با تکمیل پروژه، یک اف پی اس او برای تولید سالانه 3.4 میلیون تن گاز مایع‌شده در آن مستقر می‌شود. شرکت بی پی تا 20 سال آینده، گاز تولیدشده را خریداری خواهد کرد.
 
 
5. کلیرریدج



سرمایه‌گذاری: 4.5 میلیارد پوند
موقعیت: انگلستان، دریای شمال
 
این پروژه نشان می‌دهد صنعت نفت و گاز دریای شمال همچنان زنده است. در سال جاری، تولید از این میدان آغاز خواهد شد. پروژه کلیرریدج در 40 مایلی غرب شتلند و در آب‌هایی با عمق 450 فوت قرار دارد. تولید روزانه این طرح 120 هزار بشکه خواهد بود.
 
 
 
6. تیرا فیلد (نوسازی)



سرمایه‌گذاری: 3.36 میلیارد دلار
موقعیت: فراساحل دانمارک
  
طرح‌های نفت و گاز دریای شمال، جانی دوباره گرفته است. تأسیسات قدیمی بهره‌برداری از این میدان در پایان دوره عمر عملیاتی خود قرار دارند. برای نوسازی تأسیسات کنونی 3.36 میلیارد دلار در نظر گرفته‌شده است. کلیه تأسیسات کنونی نیازمند نوسازی بوده و 5 سکوی ماهواره‌ای نیز باید جایگزین شوند. در سال 2022 میلادی، شاهد افزایش تولید این پروژه به 60000 بشکه در روز خواهیم بود. تولید این میدان انرژی مصرفی 1.5 میلیون خانواده دانمارکی را تأمین خواهد کرد.
 
 
7. پالایشگاه نفت جیزاخ



سرمایه‌گذاری: 2.2 میلیارد دلار
موقعیت: ازبکستان
 
ازبکستان در آستانه تبدیل به یک بازیگر کلیدی صنعت نفت در اوراسیا است. این کشور در نظر دارد تا در یک دهه آینده، 30.4 میلیارد دلار در پروژه‌های صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند. پالایشگاه جیزاخ، مهم‌ترین طرح در دست اجرای ازبک‌ها به شمار می‌رود. از ژانویه سال 2017 میلادی، عملیات ساخت این طرح آغازشده و پس از تکمیل شدن 3.7 میلیون تن گازوییل، 700 هزار تن سوخت جت و 300 هزار تن انواع محصولات نفتی برای عرضه در بازارهای داخلی و بین‌المللی تولید خواهد کرد. تاکنون زمان تکمیل این طرح اعلام‌نشده، اما شرکت‌های اینتر اینجینیرینگ، آمک فوستر ویلر و هیوندایی اینجینیرینگ در حال فعالیت پرشتاب در آن هستند.
 
8. فاز 19 میدان پارس جنوبی



سرمایه‌گذاری: 1 میلیارد دلار
موقعیت: فراساحل و ساحل ایران
 
میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین میادین دنیا بوده که در مرز ایران و قطر قرار دارد. در سال 2018 میلادی، تولید از این پروژه آغاز خواهد شد. 15 حلقه چاه در این طرح حفاری‌شده و سه سکو به همراه دو خط لوله 129 کیلومتری در این پروژه ساخته گردیده است.
 
 
9. پایانه ال ان جی بحرین



سرمایه‌گذاری: 741 میلیون دلار
موقعیت: بحرین
 
این کشور نخستین پایانه دریافت و تبدیل ال ان جی به گاز را در خاورمیانه راه‌اندازی کرده است. در سال 2019 میلادی، شاهد تکمیل این پروژه با ظرفیت 22 میلیون مترمکعب گاز در روز خواهیم بود.
 
10. پروژه تورتو



سرمایه‌گذاری: نامشخص
موقعیت: فراساحل موریتانی و سنگال
این پروژه در سال 2021 میلادی راه‌اندازی خواهد شد. تورتو نخستین طرح بزرگ نفت و گاز در این دو کشور آفریقایی بوده و ذخایر گاز آن 50 تریلیون فوت مکعب اعلام شده است. این میدان آب‌های عمیق، یک میلیارد بشکه ذخیره نفت نیز دارد. گاز این میدان می‌تواند کل نیاز انگلستان را به مدت 2 سال تأمین کند!
 
 
 
نویسنده: جان هین باکس
منبع: Fircroft
مترجم: محسن داوری
 

 
https://www.fircroft.com/blogs/10-major-oil-and-gas-projects-to-watch-in-2018-88814514581
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۵۲
کد مطلب: 21283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *