۰
آشنایی با 4 خط لوله مهم

طولانی‌ترین خط لوله‌های انتقال نفت

در سال 2018 میلادی، روسیه به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت کشور چین تبدیل‌شده و شرکت گازپروم در نظر دارد تا یک خط لوله سه هزار کیلومتری برای اتصال شرق سیبری به مرزهای چین احداث کند.
طولانی‌ترین خط لوله‌های انتقال نفت
1. خط لوله سیبری شرقی- اقیانوس آرام
طول: 4 هزار و 875 کیلومتر
 
این خط لوله توسط شرکت ترنسنفت روسیه راهبری می‌شود. ساخت این طرح در سال 2006 میلادی از شهر تایشت در مرکز سیبری آغاز شد و تا شهر کوزمینو ادامه دارد. در ادامه این خط لوله به مرزهای شمال چین می‌رسد.

در سال 2009 میلادی، روسیه قراردادی با چین امضا کرد تا یک انشعاب جدید از این خط لوله احداث کند. ظرفیت صادرات این خط لوله 300 هزار بشکه نفت در هر روز است. چینی‌ها 25 میلیارد دلار وام به دو شرکت ترنسنفت و روسنفت پرداخت کرده‌اند و در مقابل تا سال 2029 میلادی از روس‌ها نفت دریافت می‌کنند. از سال 2011 میلادی این خط لوله 992 کیلومتری عملیاتی شده است.

در سال 2018 میلادی، روسیه به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت کشور چین تبدیل‌شده و شرکت گازپروم در نظر دارد تا یک خط لوله سه هزار کیلومتری برای اتصال شرق سیبری به مرزهای چین احداث کند.
 
 
2. خط لوله دروژبا
طول: 4 هزار کیلومتر
 
این خط لوله یکی از طولانی‌ترین خطوط لوله انتقال نفت راه‌اندازی شده در دنیا محسوب می‌شود. این پروژه از آلمیتیوسک در مرکز روسیه آغاز شده و تا شویدت در شمال آلمان امتداد دارد. در این مسیر 20 ایستگاه تقویت فشار ساخته‌شده است.
هزینه ساخت خط لوله 5.92 میلیارد دلار بوده و در ساخت آن از 730 هزار تن لوله استفاده شده است. ظرفیت انتقال نفت این خط لوله 1.2 تا 1.4 میلیون بشکه نفت در روز است. شرکت روسنفت خواهان سرمایه‌گذاری در افزایش ظرفیت این پروژه و توسعه شبکه نهایی توزیع آن در خاک اتحادیه اروپا است.
 
 
3. خط لوله کی استون
طول: 3 هزار و 456 کیلومتر
 
این خط لوله از پایانه کی استون هاردیستی در آلبرتای کانادا آغاز شده و تا پایانه نفتی ماتوکا در ایلینویس ادامه دارد. ظرفیت انتقال نفت این خط لوله 830 هزار بشکه در روز است. این خط لوله چند سازند نفت شیل را به هم متصل می‌کند. حامیان محیط‌زیست بارها با تجمع‌های اعتراض‌آمیز از ساخت این خط لوله انتقاد کرده‌اند. ساخت فاز چهارم این خط لوله در سال 2015 میلادی و با دستور اوباما به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی متوقف گردید. هرچند ترامپ با بازنگری در تصمیم پیشین، در ژانویه سال گذشته دستور ازسرگیری ساخت آن را صادر کرد.
 
4. خط لوله قزاقستان-چین
طول: 2 هزار و 798 کیلومتر
 
این خط لوله انتقال نفت از شهر آتیراو در سواحل دریای کاسپین آغاز شده و تا شهر ژین چیانگ در مرکز چین ادامه دارد. این طرح را باید نخستین پروژه صادرات مستقیم نفت آسیای میانه به کشور چین دانست که سالانه 142 میلیون بشکه نفت را به چین صادر می‌کند. خوراک این طرح از میدان های خشکی منطقه‌های آکتوبی و کومکول و میدان فراساحلی عظیم کاشاگان در آب‌های دریای کاسپین تأمین می‌شود. این پروژه از نفت غرب روسیه نیز برای تأمین خوراک استفاده می‌کند.

با تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین در تابستان امسال، راه برای اکتشاف ذخایر عظیم نفت و گاز این دریا هموارشده و بازارهای اروپایی و آسیایی مهم‌ترین بازارهای محصولات هیدروکربوری این دریا خواهند بود.
 
 
 
 
نویسنده: تلال حسینی
منبع: Offshore Technology
مترجم: محسن داوری
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب: 22631
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *