۰
حضور گسترده امريكا در خاورميانه براي چيست؟

خیمه نفتی کاخ سفید

امريكايي‌ها از سال‌ها پيش در خاورميانه حضور نظامي دارند. به هر حال، شعار جنگ عليه تروريسم فقط يك دود استتار است؛ چراكه امريكايي‌ها بيشتر از هر چيز به دنبال توسعه حضور نظامي خود در منطقه كليدي خاورميانه هستند.
خیمه نفتی کاخ سفید
به گزارش میز نفت، امريكا همواره به دنبال يافت ذخاير نفت است و علاوه بر كسب سود با فروش نفت، مي‌تواند از اين راهبرد براي كنترل فضاي سياسي با ديكتاتوري نظامي منطقه‌اي بهره گيرد. در هفته‌هاي اخير، دهها مقاله در رسانه‌هاي بين‌المللي در مورد سياست تهاجمي ايالات متحده در سوريه منتشر شده است.

ترامپ و مارك اسپير، وزير دفاع دولت وي اعلام كرده‌اند كه ارتش امريكا براي حفاظت از ميادين نفتي سوريه در اين كشور حضور يافته‌اند. هر چند شوراي امنيت سازمان ملل يا رهبران سوريه به‌عنوان مالكان اصلي اين ثروت با اين اقدام موافقت نكرده‌اند.

از زمان اشغال نظامي سوريه در سال ۲۰۱۳ ميلادي، امريكايي‌ها در حال استخراج ثروت سوري‌ها بر‌خلاف مقررات بين‌المللي هستند. اين تجارت مجرمانه توسط سربازان ارتش ايالات متحده و شركت‌هاي پيمانكار خصوصي نظير بلك واتر (آكادمي كنوني) انجام شده است.

نظاميان امريكايي در حال اسكورت كاروان‌هاي نفتكش‌هاي پر شده با نفت سوريه از طريق قاميشلي به سوي مرز عراق و گذرگاه مرزي تل عفر هستند.

اين محموله‌ها به‌عنوان نفت عراق فروخته مي‌شوند. براساس پاره‌اي گزارش‌ها، واشنگتن اخيراً تعداد نيروهاي بلك واتر را در مناطق مختلف آشوب‌زده دنيا به ويژه استان ديرالزور سوريه به 2 هزار و 500 نفر افزايش داده است. اين نيروها منافع زيادي براي امريكايي‌ها دارند. اين راهبرد تعداد سربازان كشته شده امريكايي را كاهش داده و بخشي از قراردادهاي ميليون دلاري آنها با حاميان آنها در واشنگتن تقسيم مي‌شود.

در گذشته كردها در تجارت غيرقانوني نفت فعاليت زيادي داشتند و حدود ۷۵ درصد محموله‌هاي نفتي سرقتي از سوريه را دريافت مي‌كردند.
پس از جلسه آوريل گذشته در يكي از پايگاه‌هاي نظامي ايالات متحده در عين عيسا ميان نمايندگان پنتاگون و رهبران ارشد جبهه دموكراتيك سوريه، امريكايي‌ها سهم بيشتري از درآمدهاي نفتي براي كردها در برابر ارتباط نزديك كنوني با آنها در نظر گرفتند.

ميزان اين درآمدها ۱۰ ميليون دلار در ماه اعلام شده است. بانك يونيون و بانك البركه از طريق شعبه‌هاي خود در عراق در سازوكار پولشويي اين درآمدها نقش‌آفريني خواهند كرد. اين بانك‌ها در شهرهاي القياره و كركوك و نزديكي پايگاه‌هاي نظامي امريكا داراي شعبه‌هاي فعال هستند.

در دير افروز همچنان عناصر باقيمانده داعش حضور دارند و اخيراً با رهبر جديد داعش ابوابراهيم الهشيمي القريشي بيعت كرده‌اند.
امريكايي تمايلي به نابود كردن افراد باقيمانده داعش در اين استان ندارند. آنها نمي‌خواهند پروژه نابودي داعش را با وجود هزينه‌هاي مالي و انساني چشمگير به صورت كامل به اتمام برسانند.

پنتاگون خواهان تخصيص درآمدهاي نفتي سوريه به كردها است و با رها كردن جهادي‌هاي باقيمانده داعش به جنگ بلندمدت با تروريست‌هاي اسلام‌گرا مي‌انديشد.

با تداوم اين جنگ، آنها مي‌توانند دو پروژه خود را در خاورميانه به سرانجام برسانند: كردها و داعش. بدين ترتيب امكان تداوم حضور و نفوذ واشنگتن در قلب خاورميانه وجود خواهد داشت.

براساس اظهارات اخير رهبران كاخ سفيد، مي‌توان دريافت كه امريكايي‌ها تمايلي به پنهان كردن اين حقيقت كه جنگ آنها در سوريه براي مقابله با تروريسم و پايان دادن به درگيري‌ها نيست، ندارند. در حقيقت آنها به دنبال نفت اين كشور بحران‌زده هستند. امريكايي‌ها نيز به سادگي حاضر به تغيير موضع كنوني خود نيستند.

ميادين نفت ليبي در كانون توجه كاخ سفيد
اما سوريه تنها كشوري نيست كه نفتش به عامل درگيري تبديل شده و واشنگتن يكي از بازيگران نبردها محسوب مي‌شود. در ليبي پس از يك كودتا و سرنگوني قذافي، امريكايي‌ها توانستند به ذخاير طبيعي اين كشور دست يابند. پس از مرگ قذافي، دولت ليبي نتوانست در برابر ناآرامي‌ها مقاومت كند و جنگ داخلي در سراسر اين كشور بالا گرفت. امريكا در اين سال‌ها به برنده اين زدوخورد‌ها تبديل شده است.

ايميل‌هاي افشا شده هيلاري كلينتون در ويكي‌ليكس به روشني نشان مي‌دهد كه مهم‌ترين دليل اعزام نظاميان امريكايي به كشور بحران‌زده ليبي، سلطه بر ذخاير عظيم طلاي سياه اين كشور بوده است.

هم‌اكنون ليبي با حاكميت دوگانه اداره مي‌شود. دولت همبستگي ملي به رهبري فايز السراج زيرنظر ايالات متحده فعاليت مي‌كند. آنها مخالف ارتش ملي ليبي به رهبري ژنرال خليفه حفتر به‌عنوان رقيب اصلي خود هستند.

ايالات متحده اجازه ثبات در ليبي را نمي‌دهد و با شادماني از شرايط آشوب‌زده كنوني به صدور نفت ليبي و پشتيباني از هواداران خود مي‌پردازد. وجود حاميان داعش، اخوان‌المسلمين و القاعده در ميان رهبران ارتش ملي ليبي به پيچيده‌تر شدن شرايط كنوني منجر شده است.

رهبران كنوني دو جناح حاكم بر ليبي متهم به جرائمي نظير برده‌داري، شكنجه، خشونت و آدم‌ربايي هستند. گروه‌هاي مسلح نيز آزادانه به هر اقدامي در اين كشور دست مي‌زنند. امريكايي‌ها از شرايط كنوني حاكم بر ليبي رضايت دارند و در هفت سال اخير، نيروهاي آنها در اطراف ميادين نفتي اين كشور حضور دارند. اين شرايط شباهت زيادي با سوريه امروز دارد. فراموش نكنيد كه امريكايي‌ها به دليل همكاري نکردن قذافي با شركت‌هاي امريكايي جهت اكتشاف و توليد نفت خام در اين كشور، دولت وي را سرنگون كردند.

واشنگتن در تجارت نفت ليبي حضوري فعال دارد و همه روزه چند نفتكش با حمايت امريكايي‌ها در پايانه مديترانه، بارگيري و روانه كشورهاي خريدار مي‌شوند. امريكايي‌ها با حمايت از گروه‌هاي مورد حمايت خود در حال غارت ثروت ملي دو كشور سوريه و ليبي هستند. اين بازي ادامه دارد.
 
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 25427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *