۱
۱
درباره حادثه دیپ واتر،

وخیم‌تر از آنچه اعلام شده بود

پیامدهای زیست محیطی فاجعه نشت نفت از دکل دیپ واتر هوریزن در خلیج مکزیک پس از گذشت یک دهه بسیار فراتر از آنچه فکر می‌شد، بوده است.
آلودگی پیرامون منطقه نشت نفت از دکل دیپ واتر هوریزن | میز نفت
آلودگی پیرامون منطقه نشت نفت از دکل دیپ واتر هوریزن | میز نفت
میز نفت | نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد در این حادثه که به مرگ ۱۱ کارگر منجر شد و نشت نفت ۸۷ روز ادامه یافت، یکی از بزرگترین فجایع زیست محیطی تاریخ ایالات متحده روی داده است. 

در مجموع ۲۰۶ میلیون گالن نفت از این دکل شرکت بی پی نشت کرد که پیامدهای فاجعه آمیزی برای حیات وحش و کیفیت آب در صدها مایل از سواحل خلیج مکزیک به دنبال داشت. 

پس از این حادثه، در منطقه‌ای به وسعت ۸۸۵۲۲ مایل مربع از محدوده خلیج مکزیک ممنوعیت ماهیگیری اعلام شد. اما به تدریج وسعت این منطقه کاهش یافت.

مقاله انتشار یافته در هفته گذشته در نشریه ساینس ادونسس نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۰ میلادی، تصاویر ماهواره‌ای قادر به ردیابی و شناسایی لکه‌های بزرگ نفت نبودند.  

مناطق آلوده پیرامون منطقه نشت نفت از دکل دیپ واتر هوریزن در خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰ میلادی*مناطق آلوده پیرامون منطقه نشت نفت از دکل دیپ واتر هوریزن


نویسنده این مقاله اعلام کرده تأثیرات این نشت ۳۰ درصد بیش از آنچه اعلام شده بوده است. ما در سواحل تگزاس، فلوریدا و تامپا شاهد آثار آلودگی‌های نفتی بوده‌ایم. تصاویر ماهواره‌ای قادر به نشان دادن ابعاد آلودگی نبوده و با شبیه سازی سه بعدی رایانه‌ای و نمونه‌گیری نفت در موجودات دریایی دانشمندان دریافتند بخشی از مواد نفتی نشت کرده در این منطقه، همچنان وجود دارند.

بخش‌های زیادی از نفت نشت کرده از این دکل وارد ارگانیسم‌های دریایی شده است. تا مدت‌ها، بسیاری از ماهی‌های خلیج مکزیک طعم نفت داشتند. هرچند شرکت بی پی از پاسخگویی در مورد این وضعیت، خودداری کرده است. 

در گزارش شرکت ترنس اوشن، از اقدامات شرکت بی پی انتقاد شده و اعلام شده این شرکت انگلیسی در ارزیابی و مدیریت ریسک عملکرد ضعیفی داشته است. همچنین شرکت سیمان کاری هالیبرتون در آزمایش سیمان مورد استفاده در آب بندی چاه، دقت کافی نداشته است. 

 در گزارش داخلی شرکت بی پی، چند شرکت پیمانکار به دلیل سهل انگاری مورد سرزنش قرار گرفته‌اند. در یکی از بررسی‌های دولت آمریکا نیز چند دلیل مختلف برای این فاجعه اعلام شده است.

شرکت بی پی تاکنون ده‌ها میلیاردها دلار برای پاکسازی آلودگی‌ها و دیه قربانیان هزینه کرده است. آنها در نهایت مجبور شدند بازوی عملیاتی خود در ایالات متحده را واگذار کنند.

شرکت ترنس اوشن جریمه ای ۲۱۱ میلیون دلاری بابت خسارات به وجود آمده، پرداخت کرده است. شرکت هالیبرتون نیز یک میلیارد دلار برای جبران آلودگی‌های نفتی پرداخت کرده است.

در این فاجعه، شاهد نقش آفرینی عوامل انسانی و فنی بوده‌ایم. اما نقش نقایص قوانین و مقررات ناکارای صنعت نفت نیز باید در این حادثه مورد توجه قرار گیرد.

دولت اوباما تلاش کرد تا حوادث مشابه اتفاق ندهد. اما ترامپ با لغو‌ ممنوعیت حفاری در سواحل، راه متفاوتی را در پیش گرفته است. 
ارزیابی همه جانبه پیامدهای بلندمدت فاجعه دکل دیپ واتر به سال‌ها زمان نیاز دارد. فعالیت های اکتشاف و تولید در سراسر دنیا همچنان در حال افزایش است، اما سلامت مردم و محیط‌زیست در گروی ارزیابی دقیق فاجعه خلیج مکزیک و اقدامات اصلاحی است.



نویسنده: ادوارد هلمور
منبع: Mother Jones
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 26245
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


rezaie
United Kingdom
چرا اسامی شرکت ها و منابع را به همان زبان لاتین نمی نویسید؟