۰
​پاسخ پالایش و پخش به ادعای خصوصی سازی

مقصر تراژدی پالایشی در بورس کیست؟

با انتشار این خبر، بازار سرمایه تغییر وضعیت داده و در کمتر از 10 دقیقه سهام شرکت های پالایشی منفی شده و بورس را قرمزپوش کرد.
مقصر تراژدی پالایشی در بورس کیست؟
میزنفت | بیش از یک ماه است که وزارت اقتصاد و امور دارایی از عرضه سهام پالایشی دولت در بورس می گوید؛ از یک ماه که زمزمه عرضه سهام پالایشگاه های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز در قالب صندوق دوم بر سر زبان ها افتاد تا شب گذشته که برای چندمین بار اعلام شد پذیره نویسی سهام های دولتی این پالایشگاه ها در شهریور ماه انجام می شود، سهام شرکت های پالایشی را «مشتری ساز» کرده بود.

اما امروز معاون سازمان خصوصی سازی در یک اقدام عجیب و شگفت انگیز، همه خبرهای گذشته را که توسط سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد گفته شده بود را تکذیب کرد و گفت صندوق دومی در کار نیست؛ دولت می خواهد باقی مانده سهام پالایشی خود را به صورت بلوکی عرضه کند. سازمان خصوصی سازی هم صبح امروز و در دقایق نخست آغاز بازار سرمایه، این خبر را اعلام کرد و گفت وزارت نفت مخالف صندوق دوم است پس خبری از صندوق دوم نیست.

با انتشار این خبر، بازار سرمایه تغییر وضعیت داده و در کمتر از 10 دقیقه سهام شرکت های پالایشی منفی شده و بورس را قرمزپوش کرد. عصبانیت سهامداران از چرخش دولت آن هم در شرایطی که روحانی از گشایش اقتصادی گفته بود، موجب شد تا انتقادات به وزارت نفت «شیفت» شود.

با خشمی که سهامداران در شبکه های اجتماعی از خود نشان دادند، شرکت ملی پالایش و پخش طی بیانیه ای رسما مواضع وزارت اقتصاد را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: در پاسخ به اظهارات آقای علیرضا صالح، رئیس محترم سازمان خصوصی‌سازی درباره همراهی نکردن وزارت نفت برای واگذاری سهام پالایشگاه‌ها، با اظهار تعجب از مطالب اظهارشده توسط ایشان به اطلاع می‌رساند طبق آخرین نظر آقای فرهاد دژپسند، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، مقرر شد سهام پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی فروخته شود بنابراین با انتخاب این روش عرضه، دیگر لزومی به تشکیل صندوق ETF نبوده است؛ اما در صورت تغییر این نظر و تصمیم برای تشکیل صندوق ETF، این شرکت و وزارت نفت آماده بوده و هستند که همه اختیارات خود را در این باره به وزیر و وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی، تفویض کنند.

در مطلبی که پیش تر منتشر کرده بودیم، به این موضوع اشاره شده بود که فروش بلوکی سهام شرکتهای پالایشی سود بیشتری برای دولت دارد درحالی که حسن روحانی از لزوم عرضه سهام های دولتی در قالب صندوق ها گفته بود. دودستگی در دولت و وزارت اقتصاد برای فروش سهام پالایشی دولت به مرحله ای رسیده است که مردم عادی و سهامداران باید تاوان ناهماهنگی دولتی را بدهند که رئیسش هفته پیش از یک «گشایش اقتصادی» گفته بود!
 
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 27997
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *