۰
بهای طلای سیاه درجا می زند

پنج نکته درباره قیمت نفت

پنج نکته درباره قیمت نفت
به گزارش میز نفت، قیمت نفت ماه‌هاست که به طور مداوم در حال افزایش است. احتمالاً متوجه یک پیامد بزرگ شده‌اید؛ متوسط   قیمت بنزین به بالاترین سطح هفت ساله رسیده است.

 از اوایل هفته گذشته، پیش بینی می‌شد که قیمت نفت یا تثبیت شود یا به تدریج افزایش یابد، تا زمانی که جلسه اوپک پلاس که قرار بود عادی باشد در حالی در بن بست غیر منتظره به پایان رسید و هیچ توافقی درباره اینکه در مورد تولید نفت چه کاری انجام شود، نشد.
 اکنون تحلیل‌گران برای همه چیز از افزایش تا کاهش قیمت آماده هستند. آنچه شما باید در مورد قیمت‌های ناپایدار نفت بدانید اینجاست:

 ۱_بالاخره تقاضا برای نفت در حال بازگشت است؛

 سال گذشته با گسترش شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تقاضای جهانی نفت به طرز چشمگیری کاهش یافت. رانندگی و پرواز بطور چشم‌گیری متوقف شدند. بنابراین تولیدکنندگان نفت تولید خود را کاهش دادند، از جمله کاهش تاریخی تولید از گروه کشورهای معروف به اوپک پلاس، که شامل تولید کنندگان عمده عربستان سعودی و روسیه است.

اکنون تقاضا در حال بازگشت است زیرا ایالات متحده، چین و برخی دیگر از نقاط جهان به علت کاهش اثرات همه‌گیری، مجدداً آماده تجارت می‌شوند. رفت و آمد، پروازهای تعطیلات و سفرهای جاده‌ای همه تقاضای سوخت را افزایش می‌دهند. به گزارش یکی از رسانه‌های آمریکایی، در ایالات متحده تعداد بی سابقه‌ای از مردم در آخر هفته چهارم ژوئیه به سفر رفتند.


 ۲_اما تولیدکنندگان نفت هنوز نفت کمتری تولید می‌کنند؛

 یکی از دلایل عمده عدم تطابق عرضه و تقاضا این است که اوپک پلاس رویکردی بسیار تدریجی برای بازگرداندن بشکه‌ها به بازار در پیش گرفته است. این هدف برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها و افزایش درآمد برای کشورهای تولید کننده نفت است. در همین حال تولیدکنندگان آمریکایی نیز کمتر از حد انتظار تولید کرده‌اند زیرا در عوض روی درآمدزایی از سوی سرمایه گذاران تمرکز کرده‌اند. نتیجه یک بازار کاملا متفاوت از یک سال پیش است، یک بازار که قیمت ها را به طور مداوم افزایش می‌دهد. 


۳_اعضای اوپک پلاس با یکدیگر ملاقات کردند و همه چیز جالب شد؛

اعضای اوپک پلاس هفته گذشته در نشست ماهانه خود گرد هم آمده بودند. تقریباً همه انتظار داشتند که آنها به تدریج تولید ترکیبی خود را افزایش دهند، اما نه آنقدر که باعث کاهش قیمت شود. این امر منافع گروه را تأمین می‌کند. در عوض این نشست تبدیل به درام شد. زیرا امارات متحده عربی می‌خواست اجازه تولید بیشتر نفت به طور جداگانه را داشته باشد که با مخالفت عربستان سعودی روبه‌رو شد.
RBC Capital خاطرنشان كرد: نشانه‌هایی وجود دارد كه نشان می‌دهد ميان دو وليعهد امارات و عربستان كه زمانی بسيار نزديك بودند اختلاف وجود دارد. پس از چند روز گفتگو، جلسه به مدت نامعلومی متوقف شد، بدون توافق و هیچ برنامه مشخصی برای دیدار مجدد. این بدان معناست که عدم تعادل عرضه و تقاضا قرار است حتی بیش از حد انتظار رشد کند. انتظار دارید که این امر باعث افزایش قیمت نفت شود. اما عواقب واقعی آن پیچیده تر شده است.

 ۴_مردم نمی دانند این برای اوپک پلاس چه معنی دارد؛
 
درام اوپک پلاس دو نگرانی کاملاً متفاوت ایجاد کرده است:
اگر این گروه توافق جدیدی را برای افزایش تولید منعقد نکند و اگر توافق فعلی پابرجا بماند، این قیمت ها را افزایش می‌دهد. برخی از تحلیلگران هر بشکه نفت ۹۰ دلار را پیش بینی می‌کنند. چنین جهشی برای بسیاری از اقتصادهای سراسر جهان خوب نخواهد بود. 

این امر منجر به افزایش قیمت بنزین و ضربه زدن به بسیاری از بخش‌های وابسته به نفت مانند شرکت‌های هواپیمایی می شود. از طرف دیگر، اگر درگیری باعث شود اوپک پلاس کاهش تولید فعلی خود را به طور کامل کنار بگذارد، می‌تواند یک راه برای همه باشد که باعث جاری شدن یک تن نفت در بازار می‌شود. این می‌تواند قیمت ها را به طور چشمگیر چند ماه دیگر پایین بیاورد، که می تواند باعث ایجاد هرج و مرج برای تولیدکنندگان نفت شود. این دو نتیجه نمی‌توانند متفاوت باشند و عدم اطمینان در مورد آن ممکن است چند روز جالب در بازارهای نفت ایجاد کند.  

قیمت جهانی نفت خام در روز دوشنبه و با اعلام خبر عدم توافق، به بالاترین قیمت چند ساله رسید. و البته هنوز هم ممکن است اوپک پلاس توافقی را اعلام کند که جایی در وسط قرار گیرد و به طور بالقوه قیمت ها را تثبیت کند. در حقیقت بسیاری از تحلیل‌گران فکر می‌کنند این نتیجه محتمل است.


۵_یک فشار برای مصالحه وجود دارد؛

در اوایل سال ۲۰۲۰ اوپک پلاس به لطف جنگ قیمتی بین عربستان سعودی و روسیه باعث از بین رفتن قیمت‌ها شد. اما به سرعت توافق تاریخی در مورد کاهش تولید را به دنبال داشت که توازن گسترده‌ای در تعادل بازارهای نفت خام و حمایت از قیمت ها بیش از یک سال دارد.

اکنون، اینکه آیا اوپک پلاس می‌تواند برای حفظ تعادل بازارها مجدداً معامله‌ای انجام دهد، مسیری زیادی را دنبال می‌کند. یا افزایش قیمت یا سقوط خبر بدی برای اعضای اوپک پلاس است. با توجه به اینکه قیمت ها در حال حاضر بسیار بالا هستند یک افزایش ویژه برای مصرف کنندگان نفت در جهان نگران کننده خواهد بود. در ایالات متحده، دولت بایدن به وضوح نگران این احتمال است که قیمت گاز حتی بیشتر افزایش یابد.

در زمان رئیس جمهور پیشین، دونالد ترامپ، کاخ سفید به طور غیرمعمول درگیر مذاکرات اوپک پلاس شد و به نظر می‌رسد رئیس جمهور بایدن این سنت را ادامه می دهد، کاخ سفید مستقیماً با چندین عضو اوپک صحبت کرده و خواستار سازش برای تقویت تولید است.

منبع: NPR
مترجم: زهرا غفوری
سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 30524
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *