۰
جزئیاتی از آزادسازی پول ایران در کره جنوبی

مدیریت 6 میلیارد دلار در دست آمریکا

میز نفت - ​شبیه همان اتفاقی که درباره دریافت پول گاز از عراق رخ داد، حالا درباره پول‌های بلوکه‌شده نفت در کره جنوبی تکرار می‌شود؛ پول ایران به‌حساب دیگر منتقل خواهد شد و فقط برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود.
دلار | میز نفت
دلار | میز نفت
به گزارش میزنفت، مقامات آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند در قبال آزادسازی 5 تبعه ایرانی – آمریکایی از زندان‌های ایران، آمریکا مجوز انتقال پول نفت کشورمان را صادر خواهد کرد.
سال‌هاست که 7 میلیارد دلار از پول نفت ایران در کره جنوبی به دلیل تحریم‌ها بلاک شده و امکان جابجایی آن وجود ندارد؛ تهران بارها از سئول می‌خواست پول ایران را به‌حساب‌های رسمی واریز کند اما کره جنوبی، تحریم‌ها را مانع انجام این موضوع می‌دانستند.
همه‌چیز در دست آمریکا بود؛ واشنگتن باید اجازه می‌داد پول ایران آزاد شود، پس مذاکرات پنهانی آغاز شد و درنهایت دو روز پیش خبری منتشر شد که بر اساس آن، آمریکا آزادسازی پول را به آزاد کردن زندانیان خود در ایران منوط کرد. تهران هم این شرط را پذیرفته و قرار است پول ایران به یکی از حساب‌های قطری واریز شود.
اما نکته مهم ماجرا اینجاست که این پول مستقیماً در اختیار ایران قرار نخواهد گرفت؛ بر اساس مدلی که آمریکا طراحی کرده، ایران می‌تواند از این پول برای واردات کالاهای غیرتحریمی استفاده کند به این شکل که، نیازهای خود را به شرکت‌های قطری و واسط اعلام کرده، سپس این شرکت‌ها با تائید آمریکا برای ایران خرید کرده و پولش را از حسابی که تحت نظر آمریکاست، پرداخت می‌کنند.
دقیقاً شبیه همان مکانیزمی که آمریکایی‌ها برای طلب گازی ایران از عراق، طراحی کرده‌اند. نیویورک‌تایمز دراین‌باره نوشته است:« دولت بایدن 6 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزادکرده و آن را به‌حساب در قطر منتقل خواهد کرد.»
بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است:« تنها وجوه مسدودشده ایران به حساب‌هایی منتقل خواهد شد تا بتوان از آن تنها برای مصارف بشردوستانه استفاده شود.»
این اظهارات به‌خوبی نشان می‌دهد، مکانیزم آمریکا همانی است که پیش‌تر درباره عراق مورد تأکید قرارگرفته بود ولی ایران به دنبال راهی دیگر برای این موضوع بود؛ اما از سوی دیگر آب رفتن یک میلیارد دلاری از طلب نفتی ایران از کره جنوبی برای افکار عمومی تبدیل به یک پرسش اساسی شده است.
برخی گزارش‌های غیررسمی دراین‌باره منتشر شده است که بر اساس آن، طلب ایران به وون کره جنوبی است که با توجه به کاهش ارزش وون درمقابل دلار، طلب ایران یک میلیارد دلار کاهش یافته است!
بسیاری از تحلیلگران معتقدند مدل آزادسازی و مدیریت طلب‌های ایران از کشورهای مختلف، شبیه برنامه نفت در برابر غذاست و ایران، مدیریتی بر منابع خود ندارد.
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 35828
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *