۰
۱
آمارها از واردات بنزین می گوید:

واردات رسمی بنزین با سکوت دولتی

میز نفت - ​آن‌طور که منابع آگاه و البته اظهارات وزیر نفت نشان می‌دهد، ایران در چند ماه گذشته به واردکننده بنزین تبدیل شده است و طی ماه‌های آینده هم به میزان واردات بنزین افزوده می‌شود.
بنزین | میز نفت
بنزین | میز نفت
به گزارش میز نفت، از سال گذشته بود که موضوع واردات چراغ خاموش بنزین در رسانه‌ها مطرح‌شده و این رسانه، در خبری اختصاصی نوشت که واردات بنزین از ترکمنستان آغازشده هرچند که در پوشش «سوآپ» انجام می‌شود. آبان 1401 که خبر واردات بنزین در رسانه‌ها پیچید، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد در حال تجارت بنزین و فرآورده‌های نفتی هستیم.

گرچه سالاری رسماً واردات بنزین را اعلام نکرد ولی همین اظهارنظر نشان داد واردات بنزین کلید خورده چراکه هم تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس کاهش‌یافته بود و هم میزان مصرف افزایش.

طی چند ماه گذشته فاصله تولید و مصرف بنزین هم افزایش یافت به‌طوری‌که زمزمه‌های سهمیه‌بندی این حامل انرژی هم بر سر زبان‌ها افتاد. خبرهای غیررسمی هم از کاهش ذخایر بنزین و افزایش واردات حکایت داشت اما بازهم وزارت نفت، موضع روشنی دراین‌باره نگرفت.

وزیر نفت اما به‌تازگی دراین‌باره نکاتی را مطرح کرد و گفت: اگر وارداتی هم صورت می‌گیرد، به‌صورت سوآپ غیرهمنام و یک تجارت در حوزه انرژی است.

این در حالی است که برخی منابع آگاه از افزایش واردات بنزین گفته‌اند. حتی کارشناسان اقتصادی هم به این موضوع پرداخته‌اند مانند سعید لیلاز، که به‌تازگی گفته است: دومین مورد خطرناکی که در آمارهای اخیر بانک مرکزی دیده می‌شود.در آمارهای یادشده، آمده است: طی سه ماه آخر سال ۱۴۰۱ دولت ۲۲۷میلیون دلار بنزین وارد کرده است. این در حالی است که یک چنین وارداتی همواره با تشکیک و تکذیب مقامات دولتی مواجه شده است. یعنی به‌طور متوسط دولت از سال ۱۴۰۱ در هر روز ۵.۵ تا ۶میلیون لیتر بنزین وارد کشور کرده است. بدون تردید این عدد در ۶ماه اخیر اگر افزایش پیدا نکرده باشد، کمتر هم نشده است؛ بنابراین ایران از ابتدای سه ماه پایانی ۱۴۰۱ تا امروز روزانه بین ۴تا ۵میلیون دلار بنزین وارد کرده است. این در حالی است که دولت رئیسی، قویاً هرگونه واردات بنزین را تکذیب می‌کند، اما نماگرهای اقتصادی این روند را به نقل از آمارهای بانک مرکزی ثبت کرده‌اند. این روند بسیار خطرناک است که در آینده بدتر هم می‌شود، چراکه مصرف روزانه بنزین در ایران در حال افزایش است.»

گرچه لیلاز، ازنظر سیاسی منتقد دولت است اما هادی بیگی نژاد که مدافع سرسخت وزارت نفت است، واردات بنزین را تائید کرده است؛ او چند روز پیش گفت: هم امسال و هم سال قبل برای جبران بخشی از کسری و نا ترازی سوخت، بنزین وارد کرده‌ایم.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که جواد اوجی وزیر نفت گفته که کمبود بنزین نداریم. ضمن اینکه سالاری معاون وزیر نفت و علی‌اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بارها و بارها اعلام کرده بود که باوجود ناترازی، واردات بنزین به کشور صورت نمی‌گیرد!
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب: 36013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


امیر
Iran, Islamic Republic of
واردات بنزین معمای پیچیده ای نیست.