۰
تاملی بر افزایش همکاری های چین و قطر

دوحه - چین؛ با بوی گاز

میز نفت - روابط انرژی قطر و چین هرگز "شوک‌های ژئوپلیتیکی" را احساس نخواهد کرد. روابط قوی‌تر به‌طورکلی به این معنی است که قطر می‌تواند انتظار داشته باشد که شرکت‌های چینی بیشتر و بیشتری در تنوع صنعتی کشور مشارکت کنند.
رئیس جمهور چین و امیر قطر | میز نفت
رئیس جمهور چین و امیر قطر | میز نفت
به گزارش میز نفت، رهبران قطر به دنبال ایفای نقش مؤثرتری در توافقنامه تجارت آزاد میان چین و خلیج‌فارس هستند که از مدت‌ها پیش در جریان است. دوحه در سال جاری یك قرارداد 28.8 میلیارد دلاری برای فروش ال ان جی و توافقی با چین برای تولید انرژی خورشیدی در بیابان‌های این شیخ‌نشین امضا كرده است.

این کشور ثروتمند 3 میلیون نفری در کنار پنج کشور عرب دیگر خاورمیانه به‌عنوان بلوک شورای همکاری خلیج‌فارس در حال مذاکره بر سر پیمان تجاری چین است. مذاکرات تجاری شورا با چین در سال 2004 آغاز شد.

سرکنسول قطر، علی سعد الهاجری روز پنجشنبه به خبرنگار ما گفت: «ما هنوز در حال بحث در مورد آن [به‌عنوان یک شورا] هستیم، بنابراین مدتی طول می‌کشد، اما من فکر می‌کنم که نتیجه آن سودمند خواهد بود. ما خوشحالیم که در مذاکرات شرکت می‌کنیم.»

وزیر بازرگانی چین در سال گذشته در وب‌سایت خود نوشت: «چین و شورا 10 دور مذاکره در مورد یک توافق تجارت آزاد ازجمله بحث‌های گسترده در مورد کالاها، خدمات، سرمایه‌گذاری و رویه‌های گمرکی برگزار کرده‌اند. همچنین خاطرنشان کرد که دو طرف "پیشرفت مثبتی" داشته‌اند.»

الحجری گفت که شرکت دولتی قطر انرژی در ماه ژوئن به توافقی برای فروش 4 میلیون تن گاز طبیعی مایع به چین به مدت 27 سال دست یافت كه یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای چین و خاورمیانه تاکنون است. به‌علاوه، چینی‌ها به توانایی قطر برای تحویل مطمئن گاز به مشتریان خود علاقه دارند.

الحجری افزود که قطر به‌عنوان یک شریك 9 ساله در طرح کمربند و جاده پکن از کمک چین برخوردار است. این استراتژی بلندپروازانه در سال 2013 میلادی برای پیوند دادن اقتصادها به یک شبکه تجاری با محوریت چین، عمدتاً از طریق پروژه‌های زیرساختی اتخاذ شد.

سرکنسول گفت که نخستین ایستگاه تولید برق خورشیدی طراحی‌شده توسط چین که در ماه نوامبر در قطر افتتاح شد، باید منجر به همکاری‌های بیشتر شود. شورای دولتی چین در وب‌سایت خود می‌گوید: ایستگاه فتوولتائیک 800 مگاواتی، اولین نیروگاه برق غیر فسیلی قطر، توسط شرکت مهندسی پاورچاینا گوانژو ساخته شده است.

وی افزود: چین فناوری سلول‌های خورشیدی "پیشرفته" دارد که شرکت‌های چینی می‌توانند آن را برای محیط بیابانی قطر "سفارشی‌سازی" کنند.

الحجری افزود که قطر می‌خواهد سهم انرژی خورشیدی را از 10 به 25 درصد کل انرژی در زمان اوج افزایش دهد. چراکه چین یکی از بزرگ‌ترین شرکای قادر به دستیابی به چنین اهدافی است.

اکونومیک آبزرور مستقر در پکن روز سه‌شنبه گزارش داد که شرکت‌های چینی درحال‌توسعه پروژه‌های انرژی خورشیدی خود در آسیای مرکزی و خاورمیانه هستند تا تقاضای جدید در این کشورها را برآورده کنند. اردن و امارات متحده عربی در نظر دارند تولید انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهند.

اندرو کولیر، اقتصاددان چینی در گلوبال سوث پارتنرز در هنگ‌کنگ می‌گوید: «چین مطمئناً برای مدت طولانی پول زیادی را صرف انرژی‌های جایگزین کرده است و فناوری باتری آن‌ها کاملاً پیشرفته است. درزمینهٔ صادرات، آن‌ها از «تولید سلول خورشیدی با صرفه‌جویی در مقیاس سود می‌برند.»
 
ژا دائوجیونگ، استاد دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه پکن می‌گوید:«روابط گازی قطر و چین هرگز "شوک‌های ژئوپلیتیکی" را احساس نخواهد کرد. روابط قوی‌تر به‌طورکلی به این معنی است که قطر می‌تواند انتظار داشته باشد که شرکت‌های چینی بیشتر و بیشتری در تنوع صنعتی کشور مشارکت کنند.»

در یك سال اخیر، صادرات چین به قطر 329 میلیون دلار و واردات آن به 1.39 میلیارد دلار رسید.

الحجری گفت که مشارکت کمربند و جاده به قطر کمک می‌کند تا خود را به‌عنوان یک "هاب اقتصادی" در خلیج‌فارس و به‌ویژه به‌عنوان یک مرکز حمل‌ونقل قرار دهد.

او گفت که توافق تجاری چین و شورای خلیج‌فارس بحث‌های تجاری آینده را کوتاه می‌کند و همکاری "مستقیم" را تسهیل می‌کند.

چین طی سال گذشته در بحبوحه تنش روابط آمریکا با پکن و برخی کشورهای عربی، اقدامات دیپلماتیک خود را در خاورمیانه انجام داده است.

در سال 2018 میلادی، رئیس‌جمهور شی جین پینگ برای تحکیم روابط دوجانبه از امارات متحده عربی بازدید کرد. شی در جریان سفر به عربستان سعودی در ماه دسامبر، متعهد شد برای گسترش استفاده از یوان برای خرید نفت و گاز خاورمیانه و دلار زدایی تلاش کند.

الحجری گفت که دستیابی به یک توافق تجارت آزاد در شرایط کنونی منطقی است، زیرا خاورمیانه با افزایش سرمایه‌گذاری و پرورش بخش‌های اقتصادی جدید مانند گردشگری دوره بسیار مناسبی را سپری می‌کند.

او در پایان افزود: این بهترین زمان برای دستیابی به این نوع توافق است. منطقه اکنون در حال حرکت به جلو است. ما با شرکای خود در شورای همکاری خلیج‌فارس برای آنچه برای همه ما مناسب است همکاری می‌کنیم.
 
 منبع: www.scmp.com
 
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۵۵
کد مطلب: 36101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *