۰
مچلس چه چیزی را تصویب کرد؟

جریمه سنگین در انتظار وزارت نفت

میز نفت - نمایندگان مجلس با تعیین سازوکاری برای جمع‌آوری گازهای فلر تصویب کردند که عوارض گازهای فلر سوزانده شده در تاسیسات نفت و گاز تا پایان برنامه ۷۵ درصد بر مبنای متوسط قیمت وزنی صادراتی اخذ شود.
فلرینگ | میز نفت
فلرینگ | میز نفت
به گزارش میز نفت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح روز سه شنبه، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند «ت»  و بند «پ» و اجزای یک و 2 ماده 46 لایحه مذکور با 189 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
 
در بند «ت» ماده 46 این لایحه آمده است: شرکت ملی نفت ایران مجاز است بر اساس مصوبات شورای اقتصاد در هر یک از طرح های صرفه جویی انرژی موضوع ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، نسبت به ارائه حواله یا سپرده نفت خام معادل حامل صرفه جویی شده قابل تبدیل شدن به گواهی از سهم دولت به سرمایه گذاران اقدام و تحویل نفت یا ارزش معادل روز تحویل را تضمین نماید.
 
آیین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت نفت و همکاری وزارت اموراقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
 
همچنین نمایندگان بند «ث» ماده 46 لایحه مذکور را با 165 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.
 
براساس بند «ث» ماده 46 لایحه مذکور؛ جرائم موضوع ماده (26) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی بر مبنای قیمت صادراتی اخذ می گردد و همچنین عوارض گازهای مشعل (فلر) سوزانده شده در تاسیسات نفت و گاز به ازای هر مترمکعب گاز، برای سال اول برابر با پنج درصد (%5) و تا پایان برنامه هفتاد و پنج درصد (%75) بر مبنای متوسط قیمت وزنی صادراتی اخذ و به حساب بهینه سازی مصرف انرژی موضوع جزء (2) بند «الف» این ماده واریز می گردد. در مورد گازهای مشعلی که جمع آوری آن ها طی قراردادهایی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون واگذار شده است، عوارض دریافتی از زمان اتمام قراردادهای منعقد شده محاسبه می گردد. در صورت استنکاف شرکت های تابعه ذیربط وزارت نفت از پرداخت عوارض عدم جمع آوری گازهای مشعل، میزان این عوارض از سهم منابع داخلی شرکت های مذکور در لوایح بودجه سنواتی کسر و پس از واریز به خزانه، به حساب بهینه سازی مصرف انرژی منظور می گردد. آیین نامه اجرائی این بند، توسط وزارتخانه های نفت و نیرو تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
 
در جریان بررسی این بند، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ۷۰ تا ۸۰ سال است که در کشور گاز فلر تولید می‌شود و تاسیسات نفتی و گاز ما گاز فلر تولید می‌کنند حالا ما می‌خواهیم همه کارهای خوب دنیا را ظرف پنج سال انجام دهیم.
 
وی اضافه کرد: ما روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز فلر داریم، در این ماده آمده که اگر گاز فلر جمع نشود ۷۵ درصد قیمت صادرات جریمه می‌شود. حال این‌که جمع‌آوری گاز فلر به میلیاردها سرمایه‌ گذاری نیاز دارد قرار است این منابع از کجا بیاید؟
 
منظور توضیح داد: ۴۰ میلیون مترمکعب با قیمت صادراتی در طول سال را اگر محاسبه کنیم و بخواهیم ۷۵ درصد قیمت صادرات به عنوان جریمه جمع آوری گازهای فلر دریافت شود رقمی بالغ بر ۱۶۵ همت می‌شود حال این‌که کل بودجه شرکت گاز ۱۵۰ همت است. باید تناسبی بین جرم و مجازات باشد. این کار به معنای قفل کردن کلیه تاسیسات نفت و گاز است. گاز فلر به راحتی قابل جمع‌آوری نیست و سرمایه‌ گذاری می‌خواهد.
 
مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق در دفاع از این بند اظهار کرد: وزارت نفت اعلام کرده که بناست تا ۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع شود اما اگر این اتفاق رخ ندهد با چه معضلاتی مواجه می‌شویم؟در جاده اهواز آنقدر مشعل‌ها هوا را آلوده کرده که دید رانندگان را گرفته و باعث تصادف می‌شود مردم در عسلویه نمی‌توانند نفس بکشند، آمار سرطان در جنوب کشور بیشتر از مناطق دیگر است.
 
شریعتی بیان کرد: جمع آوری نشدن گازهای فلر بالغ بر شش میلیارد دلار ضرر اقتصادی برای کشور دارد. این گازها جمع آوری نمی‌شوند چون جریمه‌ای برای آن پیش‌ بینی نشده است. حال این‌که جمع‌آوری گازهای فلر از ضروریات کشور است که در احکام بودجه هم آمده است.
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 36116
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *