۰
گزارش جالبی از اویل پرایس

قیمت نفت و دلار چه رابطه‌ای با هم دارند؟

میز نفت - رابطه معکوس نفت و دلار در پایان تابستان به دلیل کاهش عرضه اوپک پلاس، کاهش تولید داوطلبانه اضافی عربستان سعودی و افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو از بين رفت، اگرچه ممکن است اوج آن نزدیک باشد.
نفت و دلار | میز نفت
نفت و دلار | میز نفت
به گزارش میز نفت، قیمت نفت و دلار آمریکا اخیراً در یک جهت حرکت کرده اند و اين انحراف از همبستگی معکوس معمول آنها، تحت تأثیر اقدامات اوپک پلاس و افزایش نرخ بهره بوده است.

کاهش رشد اقتصادی در اقتصادهای مختلف توسعه یافته می تواند تقاضا برای نفت خام را کاهش دهد که ممکن است رابطه معکوس سنتی ميان قیمت نفت و دلار را بار ديگر پس از چند دهه احیا کند.

تنش های خاورمیانه و گزارش های وضعيت اشتغال ایالات متحده این رابطه را پیچیده تر می کند، اما بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که همبستگی مثبت فعلی ميان قیمت نفت و دلار آمریکا، موقتی است.

قیمت نفت و دلار آمریکا بیش از یک ماه است که در یک جهت حرکت می‌کنند كه یک الگوی غیرمنتظره با توجه به رابطه معکوس متداول ميان کالا و دلار است.

همبستگی مثبت - با افزایش قیمت دلار و نفت خام – غيرممكن نبوده است، اما مطمئناً این پیوند معکوس، شرايطي معمولی نیست که اغلب برای چندین دهه دیده شده است.

بانک‌ مرکزی ايالات متحده و بانك هاي مركزي صادركنندگان نفت خام در اوپک پلاس، مسئول همبستگی مثبت کنونی هستند که تحلیلگران انتظار دارند این همبستگی کوتاه مدت باشد، زیرا نگرانی‌ها در مورد اقتصاد در نهایت پیوند معکوس ميان قیمت نفت و دلار را دوباره باز می‌گرداند.

*يك پیوند تاريخي معکوس

از آنجایی که نفت به دلار قیمت گذاری می شود، افزایش ارزش دلار معمولاً منجر به کاهش قیمت نفت می شود. در حالی که تضعیف دلار تمایل به افزایش قیمت نفت خام دارد. دلار قوی تر به این معنی است که نفت برای دارندگان ارزهای دیگر گران تر است، در حالی که دلار ضعیف به سایر دارندگان ارز کمک می کند تا برای پول خود نفت خام بیشتری دریافت کنند.

به طور مؤثر، دلار قدرتمند‌تر، قیمت نفت خام را برای واردکنندگانی که از ارزهای دیگری غیر از دلار استفاده می‌کنند، بیشتر می‌کند که می‌تواند تقاضا برای نفت را کاهش دهد.

این رابطه معکوس معمولی در پایان تابستان به دلیل کاهش عرضه اوپک پلاس، کاهش تولید داوطلبانه اضافی عربستان سعودی و افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو از بين رفت، اگرچه ممکن است اوج آن نزدیک باشد.

به گفته تحلیلگران، همبستگی مثبت غیرمعمول در رابطه دلار و نفت ممکن است پایان یابد، زیرا کاهش یا رکود اقتصادی مورد انتظار در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته می تواند تقاضا برای نفت خام را کاهش داده و قیمت نفت را کاهش دهد.

*ظهور همبستگی مثبت

از اوایل سپتامبر، هم قیمت دلار و هم قیمت نفت خام در حال افزایش بوده است. بر اساس داده های گردآوری شده توسط رویترز، همبستگی مثبت در 29 سپتامبر به بالاترین حد خود از ميانه ماه مارس تاكنون رسیده است.

افزایش دلار به دلیل افزایش نرخ بهره بود، در حالی که کاهش عرضه اوپک پلاس بازار را تشدید کرده است و قیمت نفت در پایان سپتامبر به بالاترین سطح یک ساله خود رسید.

با وجود افزایش قیمت نفت خام در بیشتر روزهاي ماه سپتامبر، عربستان سعودی و روسیه، شرکای اصلی اوپک پلاس، در اوایل اکتبر گفتند که کاهش عرضه نفت خود را در نوامبر حفظ خواهند کرد.

اوپک پلاس به‌عنوان بازيگر كليدي عرضه نفت، با محدود کردن تولید و صادرات، بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد، اگرچه خط رسمی کارتل و روسیه به عنوان متحد آن در این کاهش‌ها، «حفظ ثبات و تعادل در بازارهای نفت» است.

*چشم انداز كوتاه مدت

به گفته تحلیلگران، بازار نفت ممکن است در ماه‌های آینده بیشتر کاهش یابد، اما نگرانی‌های اقتصادی و افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند تقاضا برای نفت خام را کاهش دهد.

البته بازارها هرگز برای مدت طولانی آرام نمی مانند و خطر جنگ در خاورمیانه از هفته گذشته بازگشته است. احتمال گسترش جنگ اسرائیل و حماس برای تأثیر بر عرضه نفت در حال حاضر کم ارزیابی می شود، اما پيش بيني حوادث آينده با تداوم جنگ، دشوار است.

تحلیلگران می گویند این درگیری می تواند بیشتر از دلار حمایت کند. با توليد حدود سه میلیون بشکه در روز، ایران ثابت می‌کند که تامین‌کننده اصلی نفت در سال جاری است و در صورت اعمال شدیدتر تحریم‌ها علیه نفت خام ایران یا هر نوع واکنش مستقیم‌تری، می‌توان ریسک ژئوپلیتیک بیشتری در نفت خام ایجاد کرد. آنها در اوایل این هفته خاطرنشان کردند.

استراتژیست های فارکس گفتند: «صرف نظر از تحولات در اسرائیل، جمعه یک گزارش شغلی بسیار قوی در ایالات متحده ارائه کرد که به نظر می رسد فدرال رزرو را برای مدتی طولانی در حالت جنگ طلب نگه دارد.

استراتژیست های دیگر در این هفته به نشانه های اولیه ضعف در تقویت دلار آمریکا اشاره کردند.

چارو چانانا مي گويد: ما قبلاً تأکید کرده‌ایم که برای معکوس کردن روند صعودی دلار به نشانه‌های واضحی از وخامت اقتصاد آمریکا نیاز است.

اما تنها چیزی که در حال حاضر به دست آورده‌ایم، افزایش بیشتر تنش‌های ژئوپلیتیکی است. در حالی که این باید پایه دیگری از قدرت دلار باشد، پیامی که از اقدام قیمت دریافت می‌شود نشانه هايي از تضعيف است.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران، از جمله در بانک ساکسو، بر این باورند که همبستگی مثبت بین دلار و قیمت های بالای نفت خام نمی تواند خیلی بیشتر دوام بیاورد.

تاماس وارگا در کارگزار نفت PVM در مورد رابطه دلار و قیمت نفت به رویترز گفت: من معتقدم که در نهایت، دلار قوی تقاضا را کاهش خواهد داد.

پس از یک افزایش کوتاه یک روزه پس از حمله حماس به اسرائیل، قیمت نفت خام در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و اوایل پنجشنبه کاهش یافت.

اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، روز سه‌شنبه گفت: «نفت همچنان نسبت به ریسک‌های عرضه بالقوه ناشی از جنگ‌ها و بیش از حد خوش‌بینی که چین برای دستیابی به اهداف رشد خود به هر کاری که لازم است می‌پردازد، بسیار صعودی به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به زمستان، بازار نفت همچنان رقابتي خواهد بود و اين شرايط تداوم مي يابد.

منبع: Oilprice.com
 
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 36143
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *