۰
«اتو گاز» طرح محبوب دیروز، مغضوب

سالاری، در مسیر زنگنه

میز نفت - بی توجهی محض وزارت نفت به موضوع اتوگاز، انتقادات بسیاری به همراه داشته بطوری که تعدادی از نمایندگان مجلس رسما گفتند مسئولان فعلی وزارت نفت دو رو هستند.
سالاری، در مسیر زنگنه
به گزارش میز نفت، مسئولان امروز وزارت نفت بویزه جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، در روزهایی که زنگنه سکاندار این وزارتخانه بود، مدام مصاحبه می کردند و بی توجهی وزارت نفت را در خصوص افزایش سهم گار مایع در سبد سوخت مصرفی ناوگان حمل و نقل را زیر سوال می بردند بطوری که این مهم را مصداقی برای محاکمه زنگنه می دانستند.

اما همان افراد که امروز جای زنگنه و تیم او آمده اند، حالا خود نیز به این طرح را به فراموشی سپرده اند. کار به جایی رسیده که با وجود گذشت بیش از دو سال از عمر این دولت همچنان آیین نامه اجرایی طرح اتوگاز تدوین نشده است. این در حالی است که جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پخش و پالایش که خود از مدافعان طرح اتوگاز بود روز بیست و یکم مهرماه سال ۱۴۰۰ گفته بود: «طبق قانون باید ظرف دو ماه آیین‌نامه اتوگاز نوشته می‌شد.»

به گفته رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی، از سال ۱۴۰۰ افزایش سهم ال پی از سبد سوخت خودروهای مصرفی در بودجه کشور آمده و وزارت نفت مکلف به تدوین و ابلاغ شیوه نامه اجرایی آن شده است. اما متاسفانه شاهد کوتاهی و تعلل وزارت نفت در این حوزه هستیم.

دادرس در این باره به خبرگزاری بازار می گوید: در روزهایی که آقای اوجی به عنوان مشاور کمیسیون انرژی درباره این طرح صحبت می کرد، بی توجهی و غفلت از ال پی جی را خیانت به کشور می دانست و بر توسعه آن تاکید ویژه داشت. اما حالا که خود روی کار آمده همان راه و روش مسئولین قبلی را دنبال می کند.


بودجه ای که بلا استفاده ماند

اسفندماه سال ۹۹ هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ با تصویب بند الحاقی ۲ تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰، مصوب کردند گاز مایع (LPG) به صورت رسمی‌ به سبد سوخت کشور اضافه شود. طبق این مصوبه، وزارتخانه‌ های نفت و کشور موظف شدند امکان احداث جایگاه‌ ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی‌ و حمل بار را به کمک بخش‌ های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲ میلیون تن در سال فراهم کنند.

به گفته رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی، طبق ردیف ۱۰ بخش مصارف جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ , ۱۴۰۲ مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی برای ایجاد جایگاه‌ های عرضه گاز مایع و استانداردسازی خودروها تخصیص داده شده ولی تاکنون هیچ اقدامی برای توسعه ال‌پی‌جی صورت نگرفته، عملا این منابع بودجه بلا استفاده مانده است.

این فعال صنعت انرژی با اشاره به اینکه هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان گاز مایع در سبد سوخت حمل و نقل سهم قابل توجهی دارد و بسیاری از کشورها به دلیل فراوانی گاز مایع که هم منشأ نفتی و هم منشأ گازی دارد، توسعه مصرف آن در خودرو را تشویق می‌کنند و در این رابطه مشوق‌ هایی را تدوین کرده و به اجرا گذاشته‌ اند، ‌ ادامه داد: حالا به جای اینکه از ظرفیت و پتانسیل گازی خود در حمل و نقل خود استفاده کنیم به دنبال وارد کردن خوددروهای برقی با هزینه های میلیاردی هستیم.

او با بیان اینکه بی توجهی مسئولین وزارت نفت به ظرفیت گازی کشور، باعث بلا استفاده ماندن ظرفیت موجود در صنعت سی ان جی کشور هم شده است، گفت: در حال حاضر چیزی جدود ۲۳ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور مصرف می شود این در حالی است که ظرفیت موجود در این بخش حدود ۴۰ میلیون متر مکعب است.

دادرس با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت CNG می‌ تواند سبب کاهش مصرف بنزین شود، ادامه داد: به طوری که اگر توسعه زنجیره CNG صورت نمی‌گرفت، امروز به جای مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز، میانگین مصرف بنزین بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز در کشور بود.

صرفه جویی روزانه ۶۰ میلیون لیتر گازوییل

بی توجهی به طرح اتو گاز در شرایطی است که مقدار تولید و مصرف گازوییل در نقطه سر به سر قرار گرفته و هر روز آمار جدیدی از افزایش قاچاق گازوییل به کشورهای همسایه منتشر می شود. این در حالی است که طبق گفته های فعال صنعت انرژی، ۲۳۰ هزار خودروی سنگین و ۳۸۰ هزار ناوگان مربوط به حمل و نقل عمومی و بین جاده ای می تواند به جای گازوییل از ال پی جی استفاده کنند اما حالا سهم این سوخت از سبد حمل و نقل کشور بسیار ناچیز است.

دادرس می گوید: استفاده از ال پی جی در حمل و نقل کشور دست کم باعث می شود که روزانه ۶۰ میلیون لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی شود. این صرفه جویی در شرایطی رخ می دهد که ارزش گازوییل ۱.۳ برابر بنزین بوده و صادرات آن می تواند درآمد خوبی را نصیب کشور کند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که تراز گازوییل هم در حال منفی شدن است و اگر فکری به حال این چالش نکنیم خیلی زود به یک واردکننده گازوییل تبدیل خواهیم شد.

از ۱۲.۵ میلیون ال پی جی که در کشور تولید می شود، حدود یک سوم آن یعنی ۴ میلیون تن آن را صادر می کنیم، ۳.۵ الی ۴ میلیون تن آن را در خطوط لوله تزریق می کنیم و حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون تن دیگر را هم به مصرف داخلی می رسانیم

بی توجهی به توسعه ال پی جی در حمل و نقل کشور حالا باعث شده که این سوخت که می تواند منافع زیادی برای کشور به همراه داشته باشد، چاه های نفتی کشور تزریق شود. رییس انجمن سی ان جی کشور می گوید: گه از ۱۲.۵ میلیون ال پی جی که در کشور تولید می شود، حدود یک سوم آن یعنی ۴ میلیون تن آن را صادر می کنیم، ۳.۵ الی ۴ میلیون تن آن را در خطوط لوله تزریق می کنیم و حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون تن دیگر را هم به مصرف داخلی می رسانیم.

جالب است که بدانید هر مترمکعب ال پی جی برای تزریق به چاه های نفتی به قیمت تنها ۹۰ تومان فروخته می شود.
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 36313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *