۰
۲
​چرا ایران واردکننده بنزین شد؟

فرار سالاری از سی ان جی

میز نفت - عملکرد منفی جلیل سالاری در شرکت ملی پالایش و پخش و بی توجهی او به سی ان جی، ایران را تبدیل به واردکننده بنزین کرده است؛ بزرگ‌ترین پاشنه آشیل صنعت نفت در دولت سیزدهم.
جلیل سالاری | میز نفت
جلیل سالاری | میز نفت
به گزارش میز نفت، آمارهای رسمی و گفته مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس می‌گوید ایران در دولت سیزدهم، به واردکننده بنزین تبدیل شده درحالی‌که در دولت دوازدهم، ایران صادرکننده بنزین بود.

شرکت ملی پالایش و پخش و مدیرعامل آن، عوامل مختلفی را برای این اتفاق عنوان می‌کنند که در همگی آن‌ها، هیچ قصوری را متوجه خود نمی‌دانند در شرایطی که سالاری، در تاریخ 10 آذر 1400 از برنامه دولت سیزدهم برای کاهش 10 میلیون لیتری بنزین خبر داده بود.

روزی که سالاری این وعده را داد، مصرف بنزین حدود 90 میلیون لیتر در روز بود؛ او می‌گفت با افزایش سهم سی ان جی در سبد مصرفی خودروها، مصرف بنزین 10 میلیون لیتر کاهش می‌یابد؛ یعنی به 80 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

وعده سالاری برای کاهش مصرف بنزین - میز نفت
*وعده دو سال پیش سالاری برای کاهش مصرف بنزین

او گفته بود: «تبدیل یک میلیون و 464 هزار دستگاه خودرو بنزینی به گازسوز در قانون بوده که تاکنون برای 150 هزار دستگاه خودرو عمومی انجام شده است. مابقی نیز در برنامه است که انجام شود.»

این در حالی است که در کشور 2600 جایگاه سی ان جی فعال است که می‌توانند روزانه 50 میلیون مترمکعب عرضه سی ان جی داشته باشند، اما اکنون با حدود نیمی از ظرفیت خودکار می‌کنند

به گفته رئیس انجمن صنفی سی ان جی، خودروسازان نیز در تولید خودروهای دوگانه‌سوز باکیفیت کوتاهی کرده‌اند و قراردادی که بین وزارت نفت و ایران‌خودرو مبنی بر تولید 45 هزار خودروی دوگانه‌سوز امضا شده، هیچ خروجی نداشته است و شاهد هستیم در سیاست فروش خودروسازان داخلی، خودروی دوگانه‌سوز وجود ندارد.

26 ماه از وعده جلیل سالاری می‌گذرد اما نه صنعت سی ان جی توسعه‌یافته و نه مصرف بنزین کاهش یافته است؛ بااین‌وجود، او به‌جای پاسخ به عملکرد خود، خودروسازان را نشانه رفته که بنزین را هدر می‌دهند.

باوجود وارد بودن انتقادات جدی به خودروسازان، او باید پاسخ دهد چرا نتوانسته مصرف بنزین را با ابزارهای قانونی مثل توسعه ال پی جی و سی ان جی کنترل کند.

گفتنی است از سال 1391که مصرف سی ان جی به بلوغ خود رسید تا سال 1398 که پایان واردات بنزین کشور بود، این صنعت توانست روزانه به طور متوسط از واردات 20 میلیون لیتر بنزین به کشور جلوگیری کند.
 
 
 
 
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 37012
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خیلی ها درآن دنیابایدجواب دهند چراسالاری راصرفا بمنظور حقظ منافع شخصی دنیوی خودسروکار آوردند واورادرقامت یک معاون نفت مطرح کردند وبا بیت المال وترسیم یک آینده ناموفق ازصنعت پالایش نفت کشور معامله نمودند(افرادی همچون:ح.ش./ع.ض...)
Iran, Islamic Republic of
خود این شخص به همراه اوجی یکی از ب... ترین مدیران و وزیرانی هست که وزارت نفت به خود دیده است
حیف از آقایان نوذری و هامانه و خیلی از مدیران مدبری که کنار هستن و این ها در این صنعت حیاتی کشور جولان میدهند .