۰
گزارشی مهم از یورو نیوز

شرکت های غربی در خدمت روسیه؟

میز نفت – با افشا شدن نقش شرکت های غربی در تامین منافع نفتی و نظامی روسیه، خشمی بزرگ اروپا را فرا گرفت و حمله به شرکت های نفتی مثل توتال و شل، وارد فاز تندتری شد.
شرکت های غربی در خدمت روسیه؟
به گزارش میز نفت، پس‌ازآنکه در رسانه‌ها فاش شد یک میدان گازی سیبری متعلق به توتال و نواتک، تأمین میعانات گازی خوراك پالایشگاه تولیدکننده سوخت جت برای هواپیماهای جنگنده روسیه را بر عهده دارد، مردم اروپا به‌شدت خشمگین شدند. این تجارت کثیف، یک دورویی ریاکارانه است.

ما معتقدیم باید پولی که شرکت‌هایی مانند شل، بریتیش پترولیوم و توتال از جنگ به دست آورده‌اند، به بازسازی اوکراین اهدا شود.

سال گذشته، شرکت شل پس از افشای خرید فرصت‌طلبانه یک محموله نفت خام روسیه با تخفیف درحالی‌که شهر کیف در حال سقوط بود، عذرخواهی کرد و سود حاصل از این معامله را به سازمان‌های بشردوستانه اوکراینی داد. دولت‌ها در اروپا باید انتخابی داشته باشند: آیا همچنان چشم خود را بر روی این فرصت‌طلبی می‌بندند یا با آن روبرو می‌شوند و مطمئن می‌شوند که کار درست انجام می‌شود؟

ما معتقدیم که از سود این معامله‌ها باید ۱۰۰ درصد مالیات گرفته‌شده و به بازسازی اوکراین جنگ‌زده اختصاص یابد.

اوکراینی‌ها باید بدانند که دنیا از بازسازی این کشور حمایت خواهد کرد؛ اما اقدامات غول‌های نفتی در دوره این جنگ، چیزی شبیه به یک فریب‌کاری است. درحالی‌که موضوع بازسازی اوکراین مطرح است، شرکت‌های نفت و گاز غربی درواقع در تأمین بودجه تهاجم غیرقانونی کرملین شریک هستند.

شرکت بریتیش پترولیوم پس از اعتراضات سهامداران و رسانه‌ها، ۲۰ درصد از سهام خود را در شرکت دولتی نفت و گاز روسیه روسنفت به عنوان غول نفتی روسها واگذار کرده است. سود شرکت انرژی بریتانیایی بی پی در سال ۲۰۲۲ میلادی دو برابر شده و به ۲۶ میلیارد یورو رسیده است. شرکت‌های نفتی غربی و شرکت‌های همکار با آن‌ها هنوز در روسیه فعال هستند.

منتقدان معتقدند دیگر شرکت‌های نفتی بزرگ غربی، ازجمله شل و توتال انرژی، در حفظ جریان صادرات نفت روسیه در سراسر جهان شریک هستند. چراکه آن‌ها نیز از این شرایط، سود زیادی کسب می‌کنند. پس از پیشنهاد شرکت گاز روسی نواتک برای واگذاری سهام پروژه خاور دور ساخالین-۲، شرکت شل ۱.۲۷ میلیارد یورو به دست آورد. این پول بیش از ۱۰ درصد از آسیب مستقیمی را که حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین وارد کرده است، پوشش می‌دهد.

در مجمع عمومی شرکت شل در ۲۳ می، مدیران شرکت از پاسخ دادن به سؤالی در مورد اینکه با این پول چه می‌کنند، خودداری کردند.

شرایط شرکت توتال نیز چندان بهتر نیست. این شرکت فرانسوی که سرانجام متعهد شد به‌تدریج از روسیه خارج شود، همچنان ۱۹.۴ درصد از سهام دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی روسیه - نواتک - را در اختیار دارد. در پایان سال گذشته، توتال ۳.۳۷ میلیارد یورو از سهام خود در این شرکت روسی را واگذار کرد.

غول‌های سوخت فسیلی سود را بر تلاش جدی برای پایان دادن به جنگ ترجیح می‌دهند. لذا به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که دولت‌های غربی قدمی پیش بگذارند.
 
 
منبع: www.euronews.com

 
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۵۴
کد مطلب: 37021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *