۰
بایدن در دو راهی چه می کند؟

شمشیر نفت ایران روی سر آمریکا

میز نفت - نقت ایران تبدیل به یک شمشیر دولبه برای بایدن و دولت او شده است؛ جمهوری خواهان از او می خواهند با سخت گیری بر صادرات نفت ایران، تهران را تنبیه کند اما او می داند فشار نفتی بر ایران، انتخابات آمریکا را متاثر می کند.
جو بایدن | میز نفت
جو بایدن | میز نفت
به گزارش میز نفت، واشنگتن در یک دو راهی سخت قرار گرفته است؛ مستاجران کاح سفید هنوز به جمع بندی مشخصی برای استراتژی سیاسی – نفتی خود در قبال ایران نرسیده اند و به همین دلیل، هنوز مشخص نیست برنامه آمریکا برای مهار منطقه ای ایران چیست.

جمهوری خواهان به عنوان منتقدان جدی بایدن و دولت او، معتقدند او با چشم بستن بر تجارت نفت ایران و ایجاد شرایطی برای تسهیل فروش نفت، تهران را به آرامش برساند. مدافعان بایدن اما می گویند وزارت خرانه داری آمریکا تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کرده اند که البته از نظر جمهوری خواهان، این تحریم ها کاغذی بوده و در عمل، خبری از اجرای آن نیست.

دعوای بین دو حزب سیاسی ایالات متحده در این خصوص، پس از جنگ حماس و اسرائیل بالا گرفت به گونه ای که جمهری خواهان، ایران را مسئول این جنگ دانستند و دمکرات ها، به دنبال تبرئه ایران از این جنگ بودند.

با حضور محور مقاومت در این جنگ و حمله راکتی به پایگاه های آمریکایی و کشتی ها در دریای سرخ، انتقادات به بایدن افزایش یافت و او تهدید شد ممکن است در پاسخ به بی توجهی او به فروش نفت ایران، اتفاقات بدی رخ دهد.

از نظر جمهوری خواهان، با تثبیت صادرات نفت ایران، تهران به یک درآمد پایدار رسیده و بخشی از درآمدهای خود را برای تقویت محور مقاومت هزینه می کند پس بهتر است برای مهار این کشور، دایره تحریم ها تنگ تر شود.

ناظران بر این باورند فشارها به بایدن افزایش یافته است اما او می داند در صورت سخت گیری بر ایران برای صادرات نفت، بهای جهانی طلای سیاه ممکن است افزایش یابد و این اتفاق، می تواند موجب تزلزل او در جریان انتخابات آمریکا شود چراکه اقتصاد آمریکا و سید مصرف انرژی مردم این کشور، متاثر از تغییرات بازار نفت است.

بلومبرگ در این باره نوشته است: «گروهی از قانونگذاران دوحزبی آمریکا از دولت خواسته‌اند تحریم‌ها علیه کشتی‌ها، بنادر و پالایشگاه‌های مرتبط با نفت ایران را تشدید کند اما این اقدامات ممکن است که بهای نفت را افزایش دهد ‌و یک مشکل سیاسی برای بایدن در آستانه انتخابات خواهد بود.»

این رسانه غربی در ادامه نوشته است:« عربستان در سال ۲۰۲۲ درخواست مشابه بایدن را رد کرد و چین نیز که خریدار اصلی نفت ایران است انگیزه چندانی برای کمک به واشنگتن ندارد.»

حالا باید دید بایدن برای کنترل ایران و فشار به تهران، از چه راهکاری در حوزه نفت استفاده می کند.
شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۵
کد مطلب: 37094
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *