۰
حرکت معکوس تولید گاز تهران و دوحه

شوک بزرگ گازی قطر به ایران

میز نفت - در حالی که ایران به دلیل عدم سرمایه گذازی به سمت حرکت به یک ابربحران بزرگ در حوزه تولید گاز است، قطری ها اعلام کردند تولید خود را 85 درصد افزایش می دهند. شوکی بزرگ به ایران.
تولید گاز قطر | میز نفت
تولید گاز قطر | میز نفت
به گزارش میز نفت، قطری ها اعلام کردند با انجام مطالعات جدید مخزنی به نتایج مهمی دست یافتند که یکی از آنها، افزایش 85 درصدی تولید گاز در گنبد شمالی یا همان پارس جنوبی است. این موضوع به حدی از اهمیت برخوردار است که وزیر انرژی قطر برای اعلام آن یک کنفرانس خبری ترتیب داد.

*جزئیات یک کشف بزرگ
او در این کنفرانس گفت: «نتایج این مطالعات ما را قادر می‌سازد تا توسعه یک پروژه جدید گاز طبیعی مایع (LNG) را از بخش غربی میدان گنبد شمالی با ظرفیت تولید حدود ۱۶ میلیون تن در سال کلید بزنیم.»

سعید الکعبی اضافه کرده است:« مطالعات اخیر نشان داده است که ذخیره گازی میدان گنبد شمالی ۲۴۰ تریلیون فوت مکعب بیش از برآوردهای قبلی است و بر همین اساس، ذخایر گاز قطر از ۱۷۶۰ به بیش از ۲۰۰۰ تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است.»

خبر افزایش 85 درصدی تولید گاز قطر در آینده ای نزدیک، در شرایطی توسط وزیر انرژی این کشور اعلام شد که ایران به عنوان یکی از شرکای گازی قطر در میدان پارس جنوبی، با بحران کاهش تولید گاز مواجه شده و روزهای سختی را در پیش دارد.

*بحران گاز در پیش است
گزارش های رسمی می گوید تولید گاز ایران از پارس جنوبی تا 10 سال دیگر نصف شده و کشور در یک بحران کامل فرو می رود؛  چندی پیش بود که گزارشی از وضعیت نگران کننده تولید و مصرف گاز در کشور در صحن علنی مجلس قرائت شد.

خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت هم گزارش داد:« ایران در فصل‌های سرد سال با ۲۴۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز در روز رو به رو است و اگر در ۸ سال آینده ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی و بالادستی نفت انجام نشود، این ناترازی شدت می‌گیرد.»

همه این اعداد نشان می دهد ایران با سرعتی عجیب در حال ورود به یک ابربحران است که مهم ترین عامل آن، عدم سرمایه گذاری است. عدم سرمایه گذاری ای که یک دلیل مهم دارد:«تحریم!»

*روزهای سخت با تحریم
تحریم ها روند سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز را در سراشیبی سقوط قرار داده و شرکت ملی نفت ایران از دسترسی به ساده ترین خدمات بین المللی در حوزه های مختلف کاری عاجز است؛ از روش های نوین مطالعات مخازن گرفته تا ساخت واحدهای تولید نفت و گاز.

در مقابل ایران، قطر دارد که طی سال های های گذشته فضای رقابتی بزرگی را برای شرکت های غربی و شرقی ایجاد کرده و قراردادهای پرشماری را با لحاظ کردن منافع خود، به امضا رسانده است. قطری ها با طیب خاطر در حال برداشت حداکثری از میدان گازی مشترک خود با ایران هستند و تهران هم، در حال تماشای تخلیه گاز به سود قطر است.

قطری ها تا چند سال دیگر، خود را در حوزه تولید و صادرات گاز دست نیافتی تر می کنند و ایران هم در آن سال ها، به دلیل عدم سرمایه گذاری به واردکننده گاز از این کشور تبدیل می شود؛ از کشوری که گاز ایران را به ایران می فروشد، چون تحریم نیست!
يکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب: 37222
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *