۰
به بهانه بازدید اوجی از یک میدان مشترک

توسعه یادآوران با چین یا ایرانی‌ها؟

میز نفت - شرکت ساینوپک چین که سرمایه‌گذاری خود را در حوزه نفتی مقابل ایران، یعنی در عراق قرار داده است، بازهم علاقه خود را برای حضور در ایران اعلام کرده اما باید دید، شرکت ملی نفت شرکت‌های ایرانی را از این پروژه خلع ید کرده و به چینی‌ها هدیه می‌کند یا با شرکت‌های ایرانی کار را ادامه می‌دهد.
بازدید اوجی از میدان یادآوران | میز نفت
بازدید اوجی از میدان یادآوران | میز نفت
به گزارش میز نفت ، وزیر نفت در سفر به خوزستان ، سری هم به میدان یادآوران زد تا شانا در باب این بازدید بنویسد جواد اوجی در جریان آخرین وضعیت توسعه فاز دوم این میدان مشترک قرار بگیرد.

این میدان ازآن‌جهت حائز اهمیت است که پس از بهره‌برداری از فاز نخست توسعه یادآوران توسط شرکت ساینوپک چین، مذاکرات برای انعقاد قرارداد فاز دوم توسط این شرکت چینی آغاز شد اما به‌جایی نرسید.

چینی‌ها در دولت گذشته به دلیل سخت‌گیری ترامپ، مذاکرات را کش داده و درنهایت انتقاد شرکت ملی نفت ایران را شاهد بودند. کار به‌جایی رسید که قرار شد فاز دوم توسعه این میدان توسط شرکت‌های ایرانی انجام شود مانند میدان آزادگان.

*پروژه در دست شرکت های ایرانی
دولت گذشته برای فرار از برچسب «ضد چینی» مذاکرات را متوقف کرد تا دولت سیزدهم تکلیف این فاز را مشخص کند. در دو سال و نیم گذشته این مذاکرات ادامه پیدا کرد و به‌جایی نرسید به‌طوری‌که وزارت نفت در گزارشی نوشت که شرکت‌های ایرانی فاز دوم یادآوران را اجرایی می‌کند.

شانا، رسانه رسمی وزارت نفت دراین‌باره نوشت:« فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان یادآوران با پیگیری شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و حمایت‌های جدی شرکت ملی نفت ایران بهمن‌ماه ۱۴۰۱ پس از ۶ سال وقفه از سر گرفته شد. انتظار می‌رود روند گام دوم توسعه این میدان مشترک نفتی با اعتبار ۴۰۰ میلیون دلاری تکمیل شود و با حفاری ۲۴ حلقه چاه ظرفیت تولید از گام دوم توسعه به ۴۲ هزار بشکه در روز برسد.»

*هدیه بزرگ به چینی ها؟
در همین باره شنیده شده است که کار اجرایی این پروژه توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است و این به معنی پایان چینی‌ها در این میدان است .  شرکت ساینوپک چین که سرمایه‌گذاری خود را در حوزه نفتی مقابل ایران، یعنی در عراق قرار داده است، بازهم علاقه خود را برای حضور در ایران اعلام کرده اما باید دید، شرکت ملی نفت شرکت‌های ایرانی را از این پروژه خلع ید کرده و به چینی‌ها هدیه می‌کند یا با شرکت‌های ایرانی کار را ادامه می‌دهد.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۳۴
کد مطلب: 37329
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *