۰
سفری به قلب تاریخ نفت ایران

ماجرای تهاتر نفت ایران با تسلیحات آمریکا

میز نفت - در معاملات تهاتری نفت ایران، رسم معمول این بود كه شركت ملی نفت تعدادی از شركت‌های معتبر نفت جهان را از میان مشتریان و خریداران نفت خود به‌عنوان خریدار نفت انتخاب می ‌کرد. در این معاملات، شركت ملی نفت هیچ اطلاعی در مورد مذاكرات و شرایط خرید كالا نداشت.
جنگنده اف 14 | میز نفت
جنگنده اف 14 | میز نفت
میز نفت – یکی از ابعاد پنهان معاملات نفتی شاه با دلالان اسلحه، موضوع تخفیف های بالا به دلالانی بود که بیش از منافع ایران، منافع آمریکایی ها و شرکت های واسطه را تامین می کرد؛ کاموفلاز، یکی از پرونده های خاص آن دوران بود که هنوز هم ابهامات بسیاری درباره آن وجود دارد.
 
به گزارش میز نفت، درباره معاملات تهاتری نفت و سلاح در یک دهه پایانی حکومت محمدرضاپهلوی گفته های بسیاری مطرح بوده که برخی کاملا دروغ و برخی نیز، به صورت بخشی گفته شده است. قباد فخیمی، عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت در دوران پهلوی، این موضوع را مورد اشاره قرار داده است.
 
بخشی از اظهارات فخیمی، در مستند «بندیازدهم» به کارگردانی وحید حاجی پور در ادامه می آید:

 

شرکت‌های خریدار نفت ایران با شرکت‌های فروش سلاح به ایران همکاری می‌کردند و سودی که آن‌ها کسب می‌کردند از طریق افزایش قیمت سلاح ‌ها بود. وقتی شاه به فکر افزایش مجدد قیمت نفت بود، آقای ویلیام سایمون وزیر وقت خزانه‌داری آمریکا، یک آمار و اطلاعاتی راجع به کمبود مواد نفتی در آمریکا داده بود،


شاه هم جواب‌هایی داد و در آخر هم هویدا وارد داستان شد؛ هویدا سایمون را متهم کرد که او مغز ندارد و از داخل کلاهش حرف می‌زند. شاه بی‌خودی مداخله کرده بود و هویدا هم به سایمون حمله کرده بود. درگیری این‌ها بسیار بالا گرفت به حدی که آن زمان، نیکسون رئیس‌جمهور وقت نگران شد و طی یک نامه رسمی خطاب به شاه ایران، عذرخواهی کرد ولی سایمون دست از لجاجت خود با شاه برنداشت.
 
وی با همراهی دونالد رامسفلد، معاون وزیر دفاع آمریکا برنامه‌ای را ترتیب داد که بر اساس آن قیمت سلاح‌های آمریکایی به ایران از افزایش شدیدی تبعیت می‌کرد. شرکت‌های خریدار نفت ایران برای تهاتر تخفیف پنج دلاری می‌خواستند که مورد موافقت شرکت ملی نفت قرار نمی‌گرفت لذا آن‌ها راه دیگری را انتخاب کردند به این صورت که همین رقم را در افزایش قیمت سلاح‌ها به دست آورده و به همراه شرکای خود به جیب می‌زدند.

يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 37737
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *