۰
گزارشی تصویری از تنها سکوی مسکونی پارس جنوبی

سکویی با مقررات جالب

سکوی گازی فاز یک پارس جنوبی تنها سکوی مسکونی این میدان گازی مشترکه که عملیات تولید و بهره برداری سکوی اقماری فاز یک و سکوی فازهای 2 تا 10 پارس جنوبی، به صورت کنترل از راه دور، از روی آن انجام می‌شود.
به گزارش «ميزنفت»، سکوی فاز یک (SPQ١) یک سکوی مادر در پارس جنوبی به شمار می‌رود که همه نیازهای تعمیراتی، بهره‌برداری و پشتیبانی فازهای یک تا ١٠ پارس جنوبی را تأمین می‌کند.

در فاز یک گاز تولیدی در دو سکوی سر چاهی (well head platform) با نامهای اختصاری SPD-١ و SPD-٢ هر کدام دارای ٦ چاه به سکوی بهره برداری (SPP-١) هدایت شده و پس از جداسازی آب همراه گاز با عملیات فرایندی (TEG) ، گاز و میعانات گازی به صورت دو فازی به وسیله خط لوله ٣٢ اینچی به پالایشگاه فاز یک منتقل می شود. در مجموعه سکوهای فاز یک سکوی سکونتی (SPQ-١) با ظرفیت ٩٠ نفر جهت نیروهای بهره برداری و نیروهای پشتیبانی برای فازهای بعدی پیش بینی شده است.سکوی فاز یک پارس جنوبی در نیمه دوم سال ١٣٨٢ به بهره‌برداری رسیده است.

گاز و میعانات گازی تولیدی بر روی سکوی فاز یک، به طور کامل آبگیری و با خط لوله ۳۲ اینچ به خشکی ارسال می شود؛ سکوهای فازهای ۲ تا ۱۰ به این شکل نیستند و تنها آبگیری مقدماتی روی آنها انجام و سیال به صورت سه فازی به پالایشگاه خشکی ارسال می شود.

این عکس ها از سکوی فاز یک در آب های مرزی ایران در خلیج فارس در خردادماه 1389 گرفته شده است.
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 6813
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *