۰
گزارش تکان دهنده اندیشکده بروکینگز

کلاه 100 میلیارد دلاری صنعتی ها

گزارش تکان دهنده وزارت دارایی هند نشان می دهد تاکنون تنها 2.2 میلیارد دلار از طریق 17 صندوق فعال در زمینه آب و هوا اختصاص یافته است. در جریان تحقیقات به این واقعیت دست یافتیم که سه چهارم پروژه های عنوان شده هیچ ارتباط روشنی با مقابله با تغییرات آب و هوایی نداشته است. بر اساس ادعاهای مطرح شده در سال 2012 میلادی که بیش از 10.1 میلیارد دلار برای اجرای پروژه ها اختصاص یافته تنها 2.3 میلیارد دلار این رقم مورد تایید بوده است.
کلاه 100 میلیارد دلاری صنعتی ها
به گزارش ميزنفت ، اندیشکده بروکینگز در گزارشی به بررسی نشست اخیر تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در شهر پاریس پرداخت و نوشت:

تصور کنید مرزعه ای دارید و در کنار این مزرعه فردی یک آسمان خراش بسیار عظیمی را احداث می کند که با فروریزی آن همه اموال ، دام و مراتع و خانه شما را از بین می برد. آن فرد به شما قول می دهد تا طی 10 سال آینده به شما 100 هزار دلار بپردازد ولی با گذشت زمان به صورت یکجانبه تصمیم می گیرد که چگونه این پول باید به وی بازگردانید و در نهایت تصمیم می گیرد تا به شما پولی وام دهد تا مزرعه خود را بازسازی کنید.

این فرد یا افراد مشاوران و پیمانکارانی را انتخاب می کنند تا برای سر و سامان دادن به شرایط برنامه ریزی کنند و هزینه ها را از مقدار وامی که به شما قول داده اند، کمتر کنند. سالها طول می کشد تا این پول شروع به جریان کند ولی در نهایت تنها قطره ای از آن باقی می ماند.

این چیزی شبیه به تصویر امروز کشورهای در حال توسعه است که به انها قول داده شده بود تا 100 میلیارد دلار تا سال 2020 میلادی پرداخت شود این قول در جریان مذاکرات کپنهاگ در سال 2009 میلادی از سوی کشورهای توسعه یافته اعلام شده بود تا کشورهای در حال توسعه بتوانند با تاثیرات منفی ناشی از تغییرات آب و هوایی مقابله کنند و میزان گازهای آلاینده خود را کاهش دهند. در مذاکرات پاریس که طی هفته جاری و آینده ادامه خواهد داشت، این مساله بار دیگر مطرح شده است که آیا کشورهای صنعتی و توسعه یافته به قول قبلی خود پایبند خواهد بود یا نه.

وعده اصلی در نشست کانکون مطرح شد جایی که کشورهای توسعه یافته قول دادند تا منابع مالی کافی را با هدف اختصاص 100 میلیارد دلار تا سال 2020 میلادی برای نیازهای کشورهای در حال توسعه تصویب کنند. ولی ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد که آیا کشورها به پیشرفتی به سوی این هدف دست یافته اند.

کشورهای در حال توسعه اکنون با چالش ها و موانع زیادی برای دستیابی به این منابع مالی روبرو هستند. کشورهای در حال توسعه به خصوص برای بخش های آموزش، بهداشت و کشاورزی نیاز مبرمی به این منابع مالی دارند. برای آرام کردن این شک و تردیدها، کشورهای توسعه یافته یعنی او ئی سی دی، گزارشی را چند هفته قبل منتشر کردند که بیان می کرد کل منابع مالی اختصاص یافته به امور آب و هوا در سال 2013 به 52 میلیارد دلار و در سال 2014 به 62 میلیارد دلار رسیده است. 

به این ترتیب نگرانی ها تا حد زیادی نسبت به پیشرفت کشورهای توسعه یافته برای اختصاص منابع مالی مورد نیاز کشورهای در حال توسعه برطرف شده است و این کشورها در مسیر اصلی خود برای اختصاص 100 میلیارد دلار تا سال 2020 میلادی قرار دارند.

تاد استرن فرستاده ویژه آمریکا در امور تغییرات آب و هوایی در یک کنفرانس خبری گفت: بر اساس آمارهای 2014 میلادی، ما حدود 62 میلیارد دلار اختصاص داده ایم. ما واقعا در مسیر خوبی قرار داریم.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: براوردها نشان می دهد که پیشرفت قابل توجهی ایجاد شده است. ما باید همه تلاش خود را برای اختصاص 40 میلیارد دلار دیگر متمرکز کنیم.

ولی اتفاقات همیشه آن طور که به نظر می رسد، نیست. وزارت دارایی هند با انتشار گزارشی از آمارهای ارائه شده از سوی او ئی سی دی سازمان توسعه و همکاری اروپا انتقاد کرده است. این گزارش اعلام می کند که آمارهای ارائه شده در سازمان توسعه و همکاری اروپا ناقص و غیر قابل قبول است. در این گزارش برخی آمارها دو بار محاسبه شده و کشورهای توسعه یافته ادعاهای اغراق آمیزی را بیان کرده اند. ناظران مستقل نیز از ارائه این آمارها به شدت انتقاد کرده اند. 

این گزارش افزود: ما فاصله زیادی تا هدف 100 میلیارد دلاری داریم. گزارش او ئی سی دی به هیچ وجه معتبر نیست.

گزارش تکان دهنده وزارت دارایی هند نشان می دهد تاکنون تنها 2.2 میلیارد دلار از طریق 17 صندوق فعال در زمینه آب و هوا اختصاص یافته است. ما نیز تحقیق مستقلی را در خصوص گزارش سازمان توسعه و همکاری اروپا انجام دادیم و 5201 پروژه ای را که این سازمان مدعی است در زمینه تغییرات آب و هوایی در حال اجرا در سراسر جهان است مورد ارزیابی قرار دادیم.

ما در جریان تحقیقات به این واقعیت دست یافتیم که سه چهارم پروژه های عنوان شده هیچ ارتباط روشنی با مقابله با تغییرات آب و هوایی نداشته است. بر اساس ادعاهای مطرح شده در سال 2012 میلادی که بیش از 10.1 میلیارد دلار برای اجرای پروژه ها اختصاص یافته تنها 2.3 میلیارد دلار این رقم مورد تایید بوده است.
 
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۸
کد مطلب: 10859
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *