۰
۱
مفهوم دقیقی از یک شرکت نفتی

ابر شرکتی به نام «اگزون موبیل»

اگزون موبیل با فروش محصولات و خدمات با ارزش افزوده به مشتریان خود در سراسر دنیا به طور روزانه، به خلق ارزش افزوده در بلندمدت می‌اندیشد. این شرکت فروش محصولات سوختی را به میلیون‌ها مشتری خود در سراسر دنیا از طریق جایگاه‌های خرده‌ فروشی به مشتریان کوچک و به صورت عمده به مشتریان صنعتی ، خطوط هوایی و حمل و نقل دریایی انجام می‌دهد.
اگزون موبیل - عصر نفت
اگزون موبیل - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، شرکت نفت و گاز اگزون موبیل آمریکا دومین شرکت بزرگ نفتی جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر ایروینگ تگزاس قرار دارد.  این شرکت از نظر درآمد سالیانه هم اکنون سومین شرکت بزرگ جهان شناخته می شود. در سال 2014 میلادی این شرکت در فهرست جهانی پلاتس در رتبه اول کمپانی های بزرگ نفت جهان قرار گرفت. در سال 2007 میلادی ذخایر نفتی این شرکت بیش از 72 میلیارد بشکه براورد شده است. این شرکت 37 پالایشگاه در 21 کشور جهان دارد. اگزون موبیل با ظرفیت پالایشگاهی 6.3 میلیون بشکه در روز بزرگترین پالایشگر نفت جهان به شمار می رود.

در فهرست شش کمپانی برتر نفتی جهان که به نام "سوپر میجر" معروف است، اگزون موبیل رتبه نخست را در اختیار دارد. محصولات تولید شده اگزون موبیل با سه برند موبیل، اگزون و اسو عرضه می شود. بنیانگذار اصلی این شرکت جان دیویس راکفلر بوده است.


اگزون موبیل

*پدر راکفلر
جان راکفلر در سال 1870 شرکت استاندارد اویل را در اوهایو تاسیس کرد که در آن زمان، بزرگترین شرکت نفتی جهان بود. این شرکت در عرض کمتر از دو سال توانست تمامی‌ شرکت‌های رقیب خود را ادغام یا نابود کند.

 راکفلر که در ابتدا تصمیم گیرنده اصلی شرکت بود، به تدریج با تشکیل کمیته‌هایی، کارها را واگذار کرد، ولی کماکان به عنوان سهامدار اصلی باقی ماند . در سال 1911 اعتراضات عمومی‌علیه این شرکت بالا گرفت و دادگاه عالی ایالات متحده رای بر تجزیه استاندارد اویل به 34 شرکت کوچک ‌تر داد.

البته بعدها این رای تعدیل شد و استاندارد اویل به هفت شرکت تقسیم شد که به آنها هفت خواهران نفتی می‌گویند. جرسی استاندارد (شرکت استاندارد اویل نیو جرسی) که بعدها «اگزون» نامگذاری شد و سوکونی (شرکت استاندارد اویل نیویورک) که چندی بعد «موبیل» نام گرفت، از جمله این شرکت‌ها بودند.


*تولد اگزون
در همان سال، تولید کروزین برای اولین بار تحت تاثیر گازوئیل قرار گرفت. رشد صنعت خودروسازی باعث ایجاد نام تجاری «موبیل اویل» توسط سوکونی در سال 1920 شد. در چند دهه بعد از آن، هر دو شرکت رشد چشمگیری داشتند. جرسی استاندارد با مدیریت «والتر تیگل» به بزرگ ‌ترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شد.

این شرکت 50 درصد از سهام شرکت تولید کننده نفت «هامبل اویل» در تگزاس را نیز از آن خود کرد. سوکونی نیز 45 درصد سهام شرکت «مگنولیا پترولیوم» که یکی از پالایش‌کننده‌ها و توزیع‌ کننده‌های اصلی نفت بود را خرید و در سال 1931 ضمن ادغام با «وکیوم‌اویل» که از پیشگامان صنعت نفت بود، شرکت سوکونی وکیوم را تشکیل داد.

جرسی در شرق دور به تولید و تصفیه نفت در اندونزی می‌پرداخت، ولی شبکه بازاریابی و توزیع مناسبی نداشت. در سوی دیگر سوکونی وکیوم بازار خوبی در این منطقه داشت که نیازهای آن را از تولیدات خود در کالیفرنیا تامین می‌کرد. بنابراین دو شرکت سهام خود را در این منطقه ادغام کرده و به صورت 50-50 تقسیم کردند. در سال 1950 شرکت شیمیایی موبیل تشکیل شد و محصولاتی شامل انواع مواد آروماتیک، اولفین، اتیلن گلیکول و پلی‌اتیلن را تولید می‌کرد. شرکت شیمیایی اکسون نیز در سال 1965 یک شرکت جهانی شد و به عنوان تولیدکننده و فروشنده اصلی انواع اولفین، پلی اتیلن و پروپیلن، الاستومرها و حلال‌ها معرفی گردید. این شرکت رهبر صنعت کاتالیزورهای سنتز پلیمر برای تولید پلیمرهای منحصر به فرد با کارآیی بهبود یافته بود.

سوکونی وکیوم که قبلا به سوکونی موبیل تبدیل شده بود، در سال 1966 به موبایل اویل تغییر نام یافت و ده سال بعد توسط شرکت شیمیایی موبیل تصاحب شد. شرکت جرسی نیز در سال 1972 به اگزون تبدیل شد و در سراسر آمریكا از این نام تجاری استفاده کرد ولی در سایر نقاط جهان کماکان برند را حفظ کرده بود.


*حادثه تلخ نفتکش
 در 24 مارس سال 1989 نفتکش بزرگ اگزون والدز با صخره‌های پرنس ویلیام آلاسکا برخورد کرد و یازده میلیون بشکه نفت خام به هدر رفت. این تصادف دومین حادثه بزرگ نفتی در تاریخ آمریكا بود و پس از آن، قانون آلودگی‌های نفتی در سال 1990 در کنگره آمریكا به تصویب رسید. 

حادثه نفتکش

دو شرکت اگزون و موبیل در سال 1998 قراردادی به ارزش 73 میلیارد دلار برای ادغام با یکدیگر امضا کردند که طی آن شرکت اگزون موبیل، بزرگ‌ترین شرکت روی زمین تشکیل شد. این ادغام از این جهت در آمریكا منحصر به فرد بود که این دو شرکت قبلا جزو یک کمپانی بودند و حدود یک قرن قبل به‌دلیل قوانین دولتی از هم جدا شده بودند. این ادغام بزرگ ‌ترین ادغام در تاریخ آمریكا محسوب می‌شد. اگزون موبیل در سال 2000 یک پالایشگاه در کالیفرنیا را فروخت و 340 جایگاه آن از نام اگزون به «شرکت انرژی والرو» تغییر یافت، ولی در عوض به تولید و عرضه محصولات نفتی در بیش از 700 جایگاه موبیل در کالیفرنیا پرداخت.


*سبقت از جنرال الکتریک
در سال 2005 قیمت سهام اگزون موبیل به همراه افزایش قیمت نفت بالا رفت و سهام جنرال الکتریک را که بیشترین سرمایه را تا آن زمان داشت، پشت سر گذاشت. در پایان آن سال نیز، رکورد سود سالانه را با سود 36 میلیارد دلاری شکست.


*خروج از بازار خرده فروشی
اگزون موبیل در سال 2008 از خروج خود از بازار خرده‌فروشی نفتی به دلیل مشکلات آن خبر داد که این امر به تدریج شرکت را از عرضه مستقیم دور می‌کند و 820 جایگاه این شرکت و حدود 1400 جایگاه دیگر در آمریكا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، البته جایگاه‌های اگزون و موبیل کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این نام تحت امتیاز شرکت اگزون موبیل به آنها داده شده است. در سال 2010 این شرکت با خرید ایگزو انرژی سعی در تمرکز روی تولید منابع جدید انرژی و گسترش آنها داشته و در کنار آن فعالیت‌های قبلی خود را ادامه می‌دهد. تعداد کارمندان این شرکت اکنون بیش از 80 هزار نفر بوده و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر 310 میلیارد دلار را از آن خود کرده است.


*بزرگترین شرکت سهامی عام بین‌المللی
اگزون موبیل بزرگترین شرکت سهامی عام بین‌المللی در حوزه نفت و گاز است. این شرکت در برخورداری از منابع گاز و نفت در صنعت در جایگاه نخست قرار دارد، در دنیا به عنوان بزرگترین پالایش‌ کننده و تأمین‌ کننده فرآورده نفتی شناخته می‌شود و شرکت تولید محصولات پتروشیمی آن در بین بزرگترین تولیدکنندگان قرار دارد. اگزون موبیل همچنین یک شرکت توسعه فناوری است که با بکارگیری دانش و نوآوری به یافتن روش‌های بهتر، ایمن‌ تر و پاک‌ تر برای رفع نیاز جهانی به انرژی مبادرت می کند.


*برندهای اگزون موبیل 
اگزون موبیل فرآورده‌های سوختی و روان ‌کننده را با سه نام تجاری بازرگانی می ‌کند:
1- اگزون: مشتریان شرکت در ایالات متحده برای رفع نیازهای شخصی و صنعتی خود به مواد سوختنی، روان‌سازها و خدمات، با این نام تجاری سروکار دارند.
 
2- اسو : مشتریان بین‌المللی شرکت برای رفع نیازهای شخصی و کاری خود به مواد سوختنی، روان ‌سازها و خدمات با این نام تجاری آشنایی دارند.
 
3- موبیل: موبیل به عنوان یک برند جهانی به نوآوری و عملکرد برتر شهرت دارد. موبیل به خاطر تکنولوژی پیشرفته مواد سوختنی، روان‌سازها و خدماتی که ارائه می‌ دهد شناخته شده است.


*خط مشی شرکت
 شرکت اگزون موبیل به داشتن جایگاه نخست در حوزه انرژی متعهد است. برای دستیابی به این هدف باید به صورت پیوسته نتایج مالی و عملیاتی درخشانی داشته باشد و در عین حال به استانداردهای بالای اخلاقی پایبند بماند. دستورالعمل‌های زیر رابطه شرکت با سهامداران، مشتریان، کارکنان و جامعه را مشخص می‌سازد:
 
سهامداران : شرکت به افزایش ارزش بلند مدت سرمایه ‌‌ای که از سوی سرمایه‌ گذاران در اختیارش قرار داده شده پایبند است. با تلاش برای انجام کسب و کار خود به صورتی مسئولانه و سودآور، انتظار دارد که سود سهام برای سهامداران افزایش یابد. مدیریت شرکت نیز با این تعهد و پایبندی، صورت می‌گیرد.
 
مشتریان : موفقیت شرکت به توانایی در رفع نیازهای درحال تغییر مشتریان به صورتی پایدار، وابسته است. اگزون موبیل در عین حال که محصولات و خدمات با کیفیت بالا و قیمتی رقابتی ارائه می‌ دهد به نوآوری و پاسخگو بودن متعهد است.
 
کارکنان : کیفیت بالای نیروی کار، مزیت رقابتی ارزشمندی را برای شرکت فراهم کرده است. اگزون موبیل برای حفظ این مزیت، با کیفیت‌ترین افراد در دسترس را استخدام و حفظ می‌کند و از طریق آموزش و توسعه به افزایش فرصت‌های موفقیت این افراد اقدام می کند. شرکت به حفظ یک محیط کاری امن با حضور افراد با ملیت‌های گوناگون که ویژگی آن ارتباط باز، اعتماد و برخورد جوانمردانه است متعهد است.
 
جامعه : شرکت متعهد است در هر نقطه از جهان که فعالیت می‌کند شهروند خوبی باشد، استانداردهای بالای اخلاقی را حفظ کرده، از کلیه قوانین، قواعد و دستورالعمل‌ های کاربردی پیروی می کند و به فرهنگ‌های محلی و ملی احترام می‌گذارد. شرکت فراتر از کلیه اهداف، به انجام عملیات‌ها به صورتی کاملاً امن و دوست محیط زیست پایبند است.


*ارزیابی همیشگی
شرکت اگزون موبیل به دنبال آن است تا در همه عرصه‌های کسب و کار خود در سطح رقابت‌ پذیری باقی بماند. لازمه این امر آن است که منابع بنگاه- مالی، تکنولوژی، عملیاتی و انسانی- به صورتی آگاهانه بکار انداخته شود و مرتباً ارزیابی گردد.
 
اگزون موبیل تلاش می‌کند تا قابلیت انعطاف خود را برای انطباق با شرایط درحال تغییر حفظ کند اما در عین حال ماهیت کسب و کارش مستلزم یک رویکرد بلند مدت و متمرکز است. این شرکت پیوسته در تلاش است تا کارایی و بهره‌وری را از طریق یادگیری، مشارکت و پیاده‌ کردن بهترین روش‌ها بهبود بخشد. شرکت در ارزیابی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در کارخانه ها، ساختاری و گزینشی عمل می‌کند، به دنبال توسعه تکنولوژی‌ هایی اختصاصی است که برایش مزیت رقابتی ایجاد می ‌کند. آرزوی شرکت این است که از طریق اجرای طرح کسب و کار خود به صورتی بی‌عیب و با پایبندی به خط‌ مشی شرکت، به اهداف شرکت دست یابد.


 

*فعالیت‌ های شرکت 
اگزون موبیل نوآوری و تکنولوژی را بکار می ‌بندد تا انرژی و محصولات پتروشیمی را برای رفع نیاز جهانی در حال رشد عرضه کند. کارکنان،‌ دانش فنی، توان مالی و دسترسی به بازارهای جهانی به ایجاد مزیت رقابتی و ظهور فرصت‌های ناب- از اکتشاف میادین گرفته تا فرصت ‌هایی که نیازمند همکاری نزدیک بین ‌واحدی است- برای شرکت می ‌انجامد.


*10 جز برای کل
 برنامه‌های تحقیقاتی مستمر شرکت به عملیات‌های کاری یاری رسانده، بهبود خطوط کاری را تقویت کرده و تکنولوژی‌ها و منابع انرژی جدید و نوظهوری را کاوش می‌کند. شرکت اگزون موبیل از 10 شرکت مستقل و مجزا در بالادست، پایین دست و تولید محصولات شیمیایی تشکیل شده است.
 بالادست (عملیات اکتشاف، استخراج، حمل و نقل و عمده‌ فروشی) واقع در هوستون، تگزاس 
 پایین دست (عملیات پالایش، بازرگانی و خرده‌فروشی) واقع در فیرفکس، ویرجینیا 
 بخش صنایع شیمیایی واقع در هوستون، تگزاس 


*بالادست 
امروزه تعداد بیشتری از منابع نفت و گاز جدید و مهم در حوزه‌های دورتر و با محیط عملیاتی چالش‌انگیز یافت شده است. پروژه‌های بزرگ سرمایه‌ بر هستند و پیچیدگی عملیاتی آنها، برتری مدیریتی را بیش از پیش مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال دورنمای کاری بلند مدت شرکت، رویکرد ساختاریافته برای سرمایه‌گذاری، رهبری تکنولوژیک و عملکرد عملیاتی در کلاس جهانی به صورتی منسجم به پیش می‌رود.
 


توان اگزون موبیل در بازارهای بین‌المللی، به شرکت، قدرت اکتشاف و بهره‌ برداری از انواع منابع انرژی، در بسترهای مختلف و جغرافیای گوناگون با استفاده از قابلیت‌ها و تکنولوژی‌ های پیشرفته در صنعت را می‌دهد. شرکت از توانایی‌ های زمین ‌شناختی منحصربه ‌فرد خود و تسلط بر منابع هیدرو کربنی جهانی برای شناسایی و اولویت‌ بندی منابع بهره می‌گیرد.

 اگزون موبیل بر عملیات‌های ایمن، مدیریت ذخایر،‌ بهبود مداوم و عملیات تولیدی کاربردی با بهترین روش‌های موجود در دنیا تمرکز دارد. شرکت با بهره‌ مندی از تجربه و تکنولوژی‌های کاربردی ، قادر به برداشت بیشتر از منابع نفت و گاز هم حوزه‌های جدید و هم حوزه‌های قدیمی است. پیشرفت در تصاویر لرزه‌نگاری، شبیه‌سازی ذخایر نفت و گاز، حفاری و طراحی تأسیسات به شرکت اجازه می‌ دهد که به ذخایری که پیشتر ناشناس و غیرقابل دسترسی بودند دست یابد.
  

*پایین دست 
اگزون موبیل به عنوان بزرگترین پالایش‌ کننده در دنیا، بیشتر ظرفیت پالایش خود را بر روی روان‌سازها و محصولات شیمیایی متمرکز کرده است . سازماندهی عملیاتی بین ‌المللی شرکت ، توسعه کارا و گسترش جهانی تکنولوژی‌های جدید و برمبنای بهترین روش‌ها را ممکن ساخته است.
 
عملیات پایین ‌دستی شرکت، پالایش و توزیع محصولات مشتق شده از نفت خام و دیگر خوراک ‌ها را شامل می‌ شود. شبکه بین‌المللی کارخانه‌های تولیدی، سیستم‌های حمل و نقل و مراکز توزیع، بنزین، روان سازها و دیگر محصولات با ارزش افزوده بالا را به دست مشتریان می‌رساند.
 
اگزون موبیل بزرگترین تولید‌ کننده روغن خام پالایشگاه و بزرگترین فروشنده روان‌سازها در دنیا است. این شرکت با داشتن بهترین نیروهای آموزش‌ دیده، شبکه توزیع قدرتمند و تأمین و تدارکی بزرگ، برای مشتریان خود در سراسر دنیا،‌ محصولات با کیفیت بالا و دانش و مهارت کاربردی برای حل مسائل آنان فراهم می‌سازد.
 
اگزون موبیل با فروش محصولات و خدمات با ارزش افزوده به مشتریان خود در سراسر دنیا به طور روزانه، به خلق ارزش افزوده در بلندمدت می‌اندیشد. این شرکت فروش محصولات سوختی را به میلیون‌ها مشتری خود در سراسر دنیا از طریق جایگاه‌های خرده‌ فروشی به مشتریان کوچک و به صورت عمده به مشتریان صنعتی ، خطوط هوایی و حمل و نقل دریایی انجام می‌دهد.


*محصولات شیمیایی 
اگزون موبیل یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی در دنیاست . شرکت پتروشیمی اگزون، محصولات پایه پتروشیمی برای گستره وسیعی از محصولات شامل صنایع بسته ‌بندی، بطری‌های پلاستیکی ، ضربه‌ گیرهای بکاررفته در خودرو، لاستیک‌های مصنوعی ، حلال‌ها و بسیاری از محصولات مصرفی را تولید می‌کند.


 
شرکت در تولید برخی از مواد اولیه محصولات پتروشیمیایی که از بیشترین حجم مصرفی و سریع‌ترین نرخ رشد برخوردار است جایگاه نخست را دارد. بزرگترین تولید کننده آروماتیک ‌ها شامل بنزن و پارازیلین در دنیا است . اکسون موبیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اولفین‌ ها شامل اتیلن و پروپیلن و پلی ‌اولفین‌ها شامل پلی‌ اتیلن و پلی‌ پروپیلن در دنیاست. این گونه تولیدات ، محصولات پایه پتروشیمی است که برای تولید بسیاری از محصولات دیگر در صنایع بسته‌بندی ، خودروسازی و الیاف پلی ‌استر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

*حوزه جغرافیایی فعالیت ‌ها 

اگزون موبیل تقریبا در کلیه حوزه‌های انرژی و صنایع پتروشیمی جایگاه نخست را در صنعت دارد. شرکت در اکثر کشورهای دنیا ، کارخانه دارد یا به بازرگانی محصولات مشغول است و در شش قاره جهان به اکتشاف نفت و گاز می‌پردازد.
 
اگزون موبیل و شرکت‌های وابسته به صورت بین‌ المللی فعالیت می‌کنند. وب‌ سایت‌های این شرکت‌ ها اطلاعاتی در خصوص فعالیت این شرکت‌ها و فرصت ‌های موجود در هر حوزه ارائه می‌ کند.


*داده‌ های مالی 
شرکت اگزون موبیل سرمایه‌گذاری در خلق دارایی ثابت را ادامه خواهد داد. به گفته رکس تیلرسون رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت "پروژه‌هایی که شرکت در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند اغلب به میلیاردها دلار سرمایه و سالیان متمادی برای توسعه نیازمند است و پس از راه‌اندازی ده‌ها سال سودآوری را به ارمغان می‌آورد". او می‌افزاید :موفقیت به یک رویکرد ساختاریافته نیاز دارد که با درنظر گرفتن چرخه حیات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بر سوددهی بلندمدت هریک از پروژه‌ها تمرکز می‌کند . شرکت به دنبال شناسایی و سرمایه‌ گذاری در سبدی از فرصت‌های گوناگون و سودآور پروژه‌ هایی در سطح کلاس جهانی است و در حال حاضر بیش از 60 پروژه در حال توسعه در دست انجام دارد.
 
صنایع شیمیایی اگزون موتور رشد این شرکت است. شرکت قصد دارد تا با ارائه محصولات جدید و نفوذ بیشتر در بازارهای نو، کسب و کار محصولات شیمیایی خود را تقویت کرده و توسعه دهد. شرکت همچنین بر بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های تولید، توزیع و فروش محصولاتش متمرکز گشته است.
 
استراتژی ‌های شرکت در حوزه محصولات شیمیایی و پتروشیمی عبارت است از : 
- تمرکز بر روی کسب و کارهایی که شایستگی‌ های محوری شرکت را به سرمایه تبدیل می ‌کند. 
- خلق حداکثر مزیت حاصل از یکپارچه‌ سازی عملیات‌ های کاری در اگزون موبیل. 
-  ارائه بهترین عملکرد کاری به صورت پایدار. 
-  ایجاد و حفظ جایگاه اختصاصی در حوزه تکنولوژی. 
-  سرمایه‌ گذاری گزینشی در پروژه‌های سود آور.
 
اگزون موبیل در پروژه‌های در مقیاس جهانی برای تأمین تقاضای در حال رشد در آسیا و به خصوص چین که به تنهایی 25 درصد از تقاضای بازار را در سال 2015 به خود اختصاص خواهد داد پیشرفت‌ مناسبی داشته است. بسیاری از این پروژه‌ها در نواحی استراتژیکی مانند خاورمیانه و سنگاپور قرار دارند.
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 10914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ابوذر مشایخی
Iran, Islamic Republic of
سلام به گردانندگان سایت عصر نفت
مثل همیشه در این گزارش نکات جدید، بکر و دست نخورده موج می زد.
یک گزارش عالی دیگر...
همیشه سرشار از شادی و موفقیت باشید.