۰

کار عربستان سعودی مانند کار راکفلر است

پایگاه خبری فوربس آمریکا در بخش نظرات آزاد خود، در مقاله ای به قلم 'تیم ورستال'نوشت، عربستان سعودی هر کار اشتباهی که در مورد قیمت نفت می کند، ناشی از یک دیدگاه اقتصادی است.
کار عربستان سعودی مانند کار راکفلر است
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایرنا، این پایگاه خبری افزود: این دیدگاه بر این مبنا است که آنچه انجام آن برای تولیدکنندگانی که با هزینه کم تولید می کنند، عقلانی است و با آنچه برای تولیدکنندگان با هزینه بالا منطقی است، خیلی فرق می کند.

به اعتقاد نویسنده این مقاله، شباهت زیادی میان آنچه عربستان سعودی انجام می دهد و آنچه جان دی.راکفلر قبلا در شرکت استاندارد اویل می گفت، وجود دارد.

راکفلر می گفت، زمان واگذاری رقابت، برای مشقت دادن است.

ورستال نوشت، عربستان سعودی میلیاردها دلار درآمد را در کوتاه مدت از دست می دهد و برای سال ۲۰۱۵ بودجه ای با کسری ۳۹ میلیارد دلاری ارایه می دهد تا سهم بازار خود را حفظ کند.

نویسنده مقاله، کار عربستان سعودی را از منظر تولیدکننده ای با هزینه تولید کم، منطقی دانست و اضافه کرد: این کشور برای یک دوره قیمت نفت را پایین می آورد (قیمت پایینی که خودش می تواند با توجه به ذخایر ارزی فراوانی که دارد، در برابر آن تاب بیاورد) تا برخی تولیدکنندگانی که هزینه تولید آنها بالا است را از دور خارج کند.

وی اضافه کرد: کاملا موافقیم که یک تولیدکننده باید روی درآمدش تمرکز کند، بله، اما این تمرکز باید روی درآمد در طول زمان باشد. به ویژه در عربستان سعودی، کشوری که با کمترین هزینه نفت زیادی تولید می کند.

این مقاله افزود، عربستان سعودی ذخایر بزرگ نفتی دارد که می تواند آنها را اکنون بفروشد یا در آینده و تلاش می کند تا درآمد خود در طول دوره فروش ذخایر نفتی را حداکثر کنند. ممکن است ارزش داشته باشد که آنها امروز درآمد نفتی خود را کاهش دهند تا درآمد بلندمدت خود را به حداکثر برسانند.

نویسنده مقاله اضافه کرد، این کار کاملا شبیه کاری است که شرکت استاندارد اویل در زمان راکفلر انجام داد. وی می دانست تولیدکننده ای است که با کمترین هزینه، تولید می کند، بنابراین توانست با کاهش قیمت، تولیدکنندگانی که با صرف هزینه گزاف تولید می کردند را از بازار خارج کند.

کار راکفلر، درآمد شرکت را افزایش داد، زیرا اگرچه در آن دوره، درآمد کمی به ازای فروش هر بشکه نفت دریافت کرد و هرگز پس از بین بردن رقابت، دوباره قیمت ها را افزایش نداد، اما به قیمتی که هنوز از هزینه تولید آن بیشتر بود، در بلندمدت درآمد بیشتری کسب کرد.

استاندارد اویل، (Standard Oil) اولین شرکت نفتی چند ملیتی آمریکایی بود، که در سال ۱۸۸۲توسط جان دیویس راکفلر تاسیس گردید.
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 4519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *