۰
۱۸
چرا مدیران نفت دوست دارند دیده شوند؟

کریمی به «کار» مشغول است!

کریمی عنوان کرده است که نفت یک کالای مصرفی نیست که در نوع خود قابل توجه است؛ شاید نقت یک کالای «تزئینی» بوده که امروز روشن شده است نفت یک کالای مصرفی نیست. از سوی دیگر، نفت را کالایی سیاسی و امنیتی اطلاق می کند که وقتی با اقتصاد جمع می شود حداکثر ریسک را به نفت تحمیل می کند لذا با این تحلیل بر این باور است که کاهش قیمت نفت موقتی است!
کریمی به «کار» مشغول است!
وحید حاجی پور/ مانورهای رسانه ای برخی مدیران نفتی همچنان آزار دهنده است؛ بیشترین آزار مربوط به بخشی است که مدیران در حوزه ای که تخصص ندارند  به اظهار نظر کارشناسی می پردازند تا در این وانفسایی که سخن از استعفای مدیرعامل شرکت ملی نفت است از دیدگاه استراتژیک و همه جانبه محورشان رونمایی کنند.

روزگاری مدیران عملیاتی و بهره برداران به «کار» خود مشغول بودند و کمتر اهل رسانه بودند، این ماهیت مدیران عملیاتی و تکنوکرات است که به دور از فضای سیاسی و آینده نگری شخصی به «کار» خود می پرداختند و در حوزه وظایف خود به سوالات و ابهامات پاسخ می دادند و دوباره به «کار» مشغول می شدند. هرچند که در میان این مدیران تعدادی هم بودند که به معنای واقعی کلمه، از چنان تحلیل های قوی برخوردار بودند که به سرعت در چشم آمدند اما هیچگاه برای حضور در «میهمانی تیترها» پا را فراتر از حوزه «کاری» خود نمی گذاشتند.

یادش بخیر روزگاری «عدد و رقم» در قاموس مدیران ارشد نفت یک خط قرمز بود و نه از میزان تولید دقیق سخنی می گفتند و نه از قیمت تمام شده نفت و هزینه های تولید. این موارد برای «قدما» است و مدیران دهه نودی حالا رویکرد را تغییر دادند و مباحثی را مطرح می کنند که نه لزومی به پردازش آن هاست و نه تخصصی در پردازش آن دارند. بزرگی می گفت دانش سطحی خطرناک است اما اظهار این دانش سطحی از آن خطرناک تر.

این روایت را می توان در اظهارات دیروز یکی از مدیران نفت جست‌وجو کرد، جایی که سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها چنان بر جایگاه تحلیلگر تکیه زده بود که به معنای واقعی کلمه آدمی را شگفت زده می کرد.

کریمی که پیش‌تر در روز خبرنگار، رئیس روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی را به دفتر خود دعوت کرده بود و روز خبرنگار را تبریک گفته و از قداست قلم و مسائلی از این دست سخن گفته و سریعا هم آن را رسانه ای کرد حالا درباره قیمت تمام شده نفت در نفت مناطق مرکزی و آینده قیمت نفت گفته است.

او گفته است که قیمت تمام شده نفت در حیطه عملیاتی این شرکت بین 1 تا 1.5 دلار است؛ این عدد جزو همان اعداد است که سال ها قبل خط قرمز بزرگی بود که تابویش شکسته شد. سوالی که اذهان را به خود جلب می کند این است که دلیل اعلام این عدد چه بود؟ مگر رقابت درون شرکتی در نفت برقرار است و مثلا برای رقابت با مناطق نفتخیز جنوب بگوییم قیمت تمام شده نفت در شرکت «ما» کمتر است، پس شرکت های خارجی به مناطق مرکزی بیایند. نه مناطق مرکزی، ایران است و نه مناطق نفتخیز جنوب، عربستان!

جست‌وجویی کوتاه در اخبار کشورها و شرکت های نفتی جهان هیچ گاه نشان نمی دهد که یک مدیر میانی در باره یکی از مهم ترین  و حساس ترین موضوعات خود چنین نظراتی را بیان کنند اما از آنجا که مانورهای رسانه ای، اهمیت بسزایی دارند، این حساسیت ها به یک پدیده روتین تبدیل شده است.

اگر قرار باشد در باره قیمت تمام شده هر بشکه نفت صحبت شود، اصولا تنها وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت به بیان آنها می پردازند. نگارنده به خاطر دارد که رکن الدین جوادی هیچ گاه در باره قیمت تمام شده نفت به رسانه ها پاسخ روشنی نداد و حتی در اصرار به پاسخ این پرسش، بیان کرد که این مورد، جزو مواردی نیست که بشود رسانه ای کرد. حال با این دیدگاه ارشدترین مدیر نفتی، چه اتفاقی رخ می دهد که یک مدیر میانی به همین راحتی به بیان «عدد» بپردازد که البته در صحت آن نیز تردید جدی وجود دارد، زیرا ارزان ترین نفت در مناطق نفتخیز جنوب تولید می شود.

از سوی دیگر کریمی بیان کرده است که نفت یک کالای مصرفی نیست که در نوع خود قابل توجه است؛ شاید نفت یک کالای «تزئینی» بوده که امروز روشن شده است نفت یک کالای مصرفی نیست. از سوی دیگر، نفت را کالایی سیاسی و امنیتی اتلاق می کند که وقتی با اقتصاد جمع می شود حداکثر ریسک را به نفت تحمیل می کند، لذا با این تحلیل بر این باور است که کاهش قیمت نفت موقتی است!

اما بخش جالب این اظهارات مربوط به زمانی است که مدیر نفتی ما، می گوید در سال 1979 با  پیروزی انقلاب اسلامی ایران قیمت ها دچار نوسان شد و همین اتفاق در سال 1985 رخ داد، اما در نهایت قیمت نفت افزایش یافت در حالی که در سال 1979 قیمت نفت به شدت رشد کرد. وی با ژستی استراتژیست‌مآبانه می‌گوید: «اصولا قیمت نفت هر هفت تا 10 سال یک‌بار دچار نوسان می شود» اما به این موضوع اشاره نکرده که دلیل این نوسان ها چه بوده است. وی در نهایت با این تحلیل ها (!) به این نقطه دست پیدا می کند با توجه به این عوامل پس قیمت نفت پایین نمی ماند!

سلبعلی کریمی یکبار دیگر در رسانه ها حاضر شد و سخنانی را به میان آورد که واقعا مایه شگفتی است؛ ایشان مدیر توانمندی در نفت هستند لذا دلسوزانه به ایشان پیشنهاد می شوند در نفت مناطق مرکزی به «کار» مشغول باشند و به رهنمودهای رکن الدین جوادی گوش فرا دهند؛ جوادی حداقل تا پایان این دولت مدیرعامل نفت می ماند و بهتر است سخنان خود را با وی هماهنگ کند. کریمی یکی از مدیرانی است که وی را ژنرال اتلاق می‌کنند، پس باید ژنرالی رفتار کند.

در پایان، به قول ظریفی مشکل از مدیران نیست، مشکل از عدم وجود سیستم های درست در نفت است...!
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 10945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
Romania
...باز هم تخریب مدیران توانمند. ین بار هم مثل همیشه، بدون داشتن حتی یک روز سابقه مدیریتی، می‌خواهد به مدیری ارشد، آموزش کودکانه دهد...
اکبر
Iran, Islamic Republic of
با سلام
کسی این مدیر ما رو نمی خواد؟ فکر کنم دیگه بسمون باشه. نفت مناطق مرکزی دیگه ظرفیت هم ولایتی های ایشون و خدمات نابشون رو نداره. چه از ستاد گرفته که برخورداش واقعا همه رو رنجونده و چه در مناطق عملیاتی که بیشترین آمار درخواست انتقالی در دوره ایشون بوده. ضمنا تحقیق و تفحص هم تو نفت مناطق مرکزی حتما لازمه!! از آقای زنگنه واقعا بعید بود چنین شخصی رو مدیرعامل کنند.!!
کارشناس اقتصاد نفت
Iran, Islamic Republic of
با سلام
همانگونه که در متن اشاره شده است هزینه تمام شده یک بشکه نفت کاملا غیر کارشناسی ارائه شده است. از آنجا که عمده میادین نفتی نفت مرکزی کربناته هستند تولیدی بین 500 تا 2000 بشکه برای چاهها متصور است. برای یکی از میادین کربناته مشابه در همین شرکت با سرمایه گذاری اولیه 1890 میلیون دلار و هزینه عملیات سالانه 94 میلیون دلار و تولید نفت 1400 میلیون بشکه در 50 سال هزینه تولید هر بشکه نفت 4/7 دلار خواهد بود. بدیهی است در مخزن ماسه سنگس مانند اهواز آسماری می توان به هزینه 1 دلاری اشاره نمود که ربطی به نفت مرکزی ندارد.
با سپاس
Iran, Islamic Republic of
ژنرال سلبعلی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
منتقد زنگنه
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر از عصر نفت
شاید برای شما تعجب آور باشد ولی برای کارکنان نفت مرکزی تعجبی ندارد چرا که ایشان (ژنرال آقای زنگنه) حتی در چیدمان اطاق های کارشناسان نیز دخالت و نظر میدهد. به هرحال ما امیدواریم ایشان زودتر از درجه ژنرالی به درجات بالا تر برسد و نفت مرکزی را رها کند. شاید آرامش به به این شرکت مجددا برگردد.
وحدانی
Iran, Islamic Republic of
اگر زمان به عقب برگردد ما خواهان بازگشت آقای فکور هستیم. تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
كمالي
Iran, Islamic Republic of
اين مدير با ذهنيت نامه هاي فني را پاراف ميكند. اصلاً به محتواي نامه كاري ندارد بعضي موقع ها پارافش به ضرر خودش ميشه.
در جلسات به مديران و روسا ... خلاصه اينكه خيلي خيلي ژنراله ....
كهكشاني
Iran, Islamic Republic of
با سلام
خيلي جايه تأمل است كه يك سايت تمام حيثيت خود را برايه تخريب بهترين و فني ترين مدير زنگنه به خدمت ميگيرد،
اما بايد گفت اين سايت تنها برايه مطرح شدن خود از نام و مشهوريت اين مدير نفتي استفاده ميكند كه اين جايه تأسف دارد.
مدیدیت تولید
Estonia
بدون شک شما یکی از کسانی هستید که بواسطه لابی گری ایشان به نفت مرکزی آمدید و دارید خوش میگذرونید.
محمد رضا
Estonia
جناب آقای جوادی با سلام
برهیچکس پوشیده نیست که این انتصاب مورد رضایت شما نبوده ونیست.... کاش کسی در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پیدا بشه و زمان تصدی ایشان را بررسی کنه از نحوه عزل مدیران و روسا گرفته تا نصب روسا و مدیران جدید که متاسفانه در حقیقت اسم رئیس ومدیر را یدک می کشند و همگی هیچ اختیاری از خود ندارند. کاش آقای جوادی و بازرسی نفت و حراست شرکت ملی فقط یک مورد را بررسی کنند و آن هم نحوه برخوردی که ایشان از سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان که خود منصوب کرده است. ..قطعاً کسانی که باعث مدیر شدن ایشان شده اند در پیشگاه خداوند مسئول وبایستی جوابگو باشند. .... خداوند آخر و عاقبت همه ما را ختم به خیر کنه. واین نیز بگذرد. تشکر از عصر نفت
مهتابی
Iran, Islamic Republic of
این بهترین و فنی ترین مدیر زنگنه چگونه در 8 سال دولت آقای دکتر احمدی نژاد ابقا شد؟
Sadegh
Iran, Islamic Republic of
تبريك به نفت مركزي و مديران و كارمندان خدومش كه در زمان تصدي مديرعاملي جناب آقاي كريمي با كمترين هزينه كه قابل قياس با شركتهاي ديگر و دوره هاي ديگر نيست و تحقق بيشتر از برنامه تكليفي واقعا جايه تشكر دارد
اما دوستان معلوم است كه از تحقق اين مطلب بسيار آزار ديده اند .
Iran, Islamic Republic of
دوستان از چه چیزی ناراحت شدند؟ کجای این مطلب توهین است. سراسر انتقاد درست است و امیدواریم دیگه از این قبیل اتفاقات رخ نده
حسین
Iran, Islamic Republic of
مهندس سلبعلی کریمی؛ از مدیریت در پروژه های نفت شرکت مناطق نفت خیز جنوب
تا مجری طرح توسعه میدان دارخوین در شرکت متن تا مدیرعاملی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و... بررسی عملکرد آقای کریمی در مسئولیت های پیشینی که داشتند، گواه خوبی بر بررسی وضعیت مدیریت ایشان در نفت مرکزی است.
جالب است که در طول قریب به 10 سال مدیریت وی که فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعت نفت است، در شرکت نفت و گاز اروندان که در آذرماه سال 1383 تأسیس شده است، حتی یک بشکه نفت هم به تولید نفت از این منطقه افزوده نشد.
میدان آزادگان جنوبی که در حیطه عملیاتی شرکت اروندان قرار داشت، به علت عدم توانایی شرکت نفت و گاز اروندان در کارفرمایی و مدیریت توسعه آن، به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب سپرده شد که مناطق نفتخیز توانست با اجرای طرح توسعه پلکانی، تولید زودهنگام از آزادگان را به 55 هزار بشکه در روز رساند،

در دوره مدیریت حدودا 10 ساله کریمی در اروندان، حتی یک بشکه نفت هم از این منقطه تولید نشد و ایشان همواره در یک حاشیه امن و بدون دردسر و دغدغه و تنش قرار داشت، در حالی که بزرگترین میدان های نفتی کشف شده در 40 سال اخیر جهان (یادآوران و آزادگان) در حوزه عملکردی تولید شرکت متبوع سلبعلی کریمی در یک دهه مدیریتش بودند و...

تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
خسرو
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همکاران نفت مرکزی
من از ابتدای تاسیس نفت مرکزی در این شرکت بوده و هستم. این مجموعه فراز و نشیب های متعددی داشته ولی متاسفانه در این دوره مدیریتی چیزهای دیده ایم که خوشایند برا ی هیچکس نبوده و نیست. اینکه تمایل به خروج از این شرکت خیلی زیاد شده و انگیزه های کاری کاهش پیدا کرده و افراد توانمند یکی یکی از کار برکنار شده اند موضوعی است مسئولین زیربط بایستی پیگیری و بررسی نمایند. با اطلاعاتی که کسب شده مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت نیز در جریان بوده و هستند و بدنبال جایگزینی مناسب برای دوست عزیز و گرامی( کریمی ) هستند. فقط امیدواریم زمان این تغییر به گونه ای نباشد که کار از کار گذشته باشد . کمی صبر باید
کارمند نفت مرکزی
Iran, Islamic Republic of
با سلام, ما حالا قدر آقایان نوذری , ضیغمی و فکور را بهتر می فهمیم. حضور آقای کریمی در مدیریت شرکت نعمت فهم مذکور میباشد.
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد کار و تلاش مهندس کریمی
کارمند نفت
Iran, Islamic Republic of
آخه مرد حسابی آخه سلبعلی خان اگه حرف نزنی نمگویند بی زبانی . آخه اینم شد کارشناسی. تو بهتره به خراب کردن نفت مناطق مرکزی ادامه بدهی نه کارشناسی