۰
تحلیل بانک مرکزی کویت:

اوپک بازار را می خواهد و بس!

بانک مرکزی کویت با انتشار تحلیلی درباره وضعیت بازار جهانی نفت و سیاست اوپک نوشت: سازمان کشورهای صادر کننده نفت در شرایط کنونی حفظ سهم بازار را بر سیاست قیمتی ترجیح می دهد و این مساله موجب وجود مازاد عرضه در بازارهای بین المللی و ادامه روند نزولی قیمت نفت خواهد شد.
اوپک بازار را می خواهد و بس! -  میز نفت
اوپک بازار را می خواهد و بس! - میز نفت
به گزارش ميزنفت ،  همزمان با افزایش ارزش دلار که به بالاترین سطح خود در 8 ماه گذشته در ماه نوامبر رسید، و افت 5 درصدی شاخص سهام چین، فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان مبادلات نوامبر به 44 دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز در این مدت به کمتر از 41.7 دلار رسیده است. قیمت نفت برنت و آمریکا نسبت به ابتدای نوامبر به ترتیب 5 و 10 دلار کاهش داشته است. این طولانی ترین زمان پس از بحران مالی 2008 میلادی است که قیمت نفت برنت همچنان کمتر از 50 دلار در هر بشکه بوده است. سازمان بین المللی انرژی نیز اعلام کرده است که وجود این مقدار مازاد عرضه در بازار انرژی، در 17 سال اخیر بی سابقه بوده است.

نه سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه و نه اظهارات مقام های عربستان سعودی درباره اینکه مقام های ریاض احتمالا در نشست دسامبر اوپک برای تثبیت قیمتها تلاش خواهند کرد، نتوانسته است مانع از ادامه روند نزولی قیمت نفت شود.

بر اساس آمارهای سازمان بین المللی انرژی، میزان ذخایر تجاری نفت خام و فرآورده های نفتی نزدیک به سطح 3 میلیارد بشکه ای رسیده است که این رقم از میانگین های تاریخی نیز بالاتر است.

نشست 4 دسامبر اوپک نیز در شرایطی برگزار شد که نگاه های زیادی متوجه بازگشت ایران به بازارهای بین المللی انرژی پس از لغو تحریمهای غرب شده است. اندونزی نیز ظاهرا قصد دارد پس از 7 سال غیبت بار دیگر در نشست های اوپک شرکت کند.

علی رغم برخی گمانه زنی ها که اعلام کرده است عربستان سعودی در نشست دسامبر توجه بیشتری به سیاست تثبیت بازار خواهد داشت ولی اکثر ناظران تاکید کرده اند که ریاض سیاست خود را تغییر نمی دهد. به اعتقاد تحلیلگران بازار انرژی، اوپک تا شش ماه نخست 2016 میلادی سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز را حفظ خواهد کرد. البته تا شش ماه نخست 2016 میلادی وضعیت بازار جهانی نفت به خصوص میزان تولید و صادرات نفت ایران پس از لغو تحریمها روشن خواهد شد و بهتر می توان نسبت به تحولات بازار انرژی اظهار نظر کرد.

بی شک ایران و عراق با اعمال هرگونه محدودیت بر تولید نفت خود مخالفت خواهند کرد. مطرح شدن برخی گمانه زنی ها در این خصوص که احتمال دارد اوپک در نشست دسامبر سقف تولید خود را با 1.5 میلیون بشکه افزایش به 31.5 میلیون بشکه برساند موجب کاهش 1.9 درصدی قیمت نفت برنت و 2.7 درصدی قیمت نفت سبک آمریکا شد.
از نشست نوامبر اوپک که اعضای سازمان تصمیم گرفتند سقف تولید را بدون تغییر حفظ کنند، میزان تولید واقعی اوپک یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

عربستان و برخی کشورهای متحد آن همچنان سیاست حفظ سهم خود در بازار نفت را دنبال می کنند و سعی دارند با ادامه روند نزولی قیمت نفت، تولید کنندگان نفت در آمریکا و کانادا را از دور خارج کنند. میزان تولید نفت اوپک بر اساس آمارهای دست دوم به بیش از 31.3 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم نسبت به ماه قبل از آن 260 هزار  بشکه یا 3.2 درصد کاهش داشته است ولی برای ششمین ماه متوالی بوده که تولید نفت اوپک به بیش از 31 میلیون بشکه رسیده است. تولید نفت عراق در این مدت با بیشترین کاهش روبرو شده و با 200 هزار بشکه افت به 4 میلیون بشکه در روز رسیده است.

وضعیت نامساعد آب و هوایی در شمال خلیج فارس عامل اصلی افت تولید و صادرات نفت عراق بوده است. تولید نفت عراق در ماه سپتامبر به بیش از 4.2 میلیون بشکه در روز رسیده است. عربستان و کویت نیز در این مدت با کاهش 70 و 40 هزار بشکه ای تولید نفت روبرو شده اند. تولید نفت کویت به کمتر از 2.7 میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت امارات متحده عربی و قطر در این مد ت تغییری نداشته و به ترتیب به 2.8 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده است. تولید نفت لیبی نیز با 50 هزار بشکه افزایش به بیش از 430 هزار بشکه در روز رسیده است. تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک غیر از آمریکا نیز در ماه اکتبر با افزایش روبرو شده و این در شرایطی است که قیمت جهانی نفت همچنان رو به کاهش بوده است.

تولید نفت روسیه در این مدت به بیش از 10.8 میلیون بشکه در روز رسیده است که 1.3 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. چین، ویتنام، عمان و سایر تولید کنندگان دریای شمال نیز با افزایش تولید روبرو شده اند. بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور از 9.6 میلیون بشکه در ژوئن گذشته که بالاترین رکورد در 44 سال اخیر بوده، به کمتر از 9.2 میلیون بشکه در روز تا 27 نوامبر رسیده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی می کند که تولید نفت این کشور طی سال 2016 میلادی نیز 800 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. تولید شیل بیش از 57 درصد کل تولید نفت آمریکا را در ماه اوت تشکیل داده است. تولید کشورهای غیر عضو اوپک نیز در سال 2016 با کاهش 600 هزار بشکه ای روبرو خواهد شد.

در این باره بیشتر بخوانید:

ضرر500میلیارددلاری اوپک ازکاهش قیمت نفت
شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۴۹
کد مطلب: 11125
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *