۰
دادگاه بیست و ششم بابک

بهمنی تحت تاثیر چه کسی قرار گرفت؟

بابک زنجانی و موکلم در حاشیه جلسه حاضر بودند اما در کیفرخواست به گونه ای ادعا شده که گویا آقای بهمنی تحت تأثیر موکلم این مصوبه را صادر کرده است در حالی که بنا به تحقیقات صورت گرفته از سه وزیر حاضر در این جلسه آنها اصلاً‌ کسی به نام حمید فلاح هروی را نمی شناسد.
بهمنی تحت تاثیر چه کسی قرار گرفت؟
به گزارش ميزنفت ، پس از اخذ آخرین دفاعیات بابک زنجانی، سایر متهمان هم در جلسه امروز به دفاع از خود می پردازند.

قاضی صلواتی در بیست و ششمین جلسه دادگاه، مهدی شمس را برای اخذ آخرین دفاع به جایگاه احضار کرد و گفت: اتهامات شما بر اساس کیفرخواست صادره ، افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به مؤثر بودن در ضربه زدن به نظام و مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته و استفاده از اسناد مجعول و کلاهبرداری و مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از کلاهبرداری از شرکت نفت ،‌ نیکو و اچ کی بوده است ، آخرین دفاعیات خود را بیان کنید.
مهدی شمس در دفاع از خود گفت: بنده به عنوان عنصر کلیدی معرفی شدم در حالی که نیتی جز خدمت نداشتم.وی با بیان اینکه در زمان تحریم جابجایی یک قطره نفت و حتی خرید هواپیما خدمت است، افزود: آیا خرید هواپیما برای بخش خصوصی جرم است.

شمس گفت: خرید هواپیماها مربوط به سال 2011 است که در آن موقع به بابک گفتم وارد نفت نشو که دردسر ایجاد می کند. تمامی اسناد مابین فروشنده و خریدار (بابک زنجانی) موجود و با یک تحقیق ساده این موضوع قابل روشن شدن است.

شمس با بیان اینکه استفاده از پول نفت برای خرید هواپیما کذب محض است، گفت: در آن مقطع خبری از خرید نفت نبود. در خصوص تحویل بار و کالا نیز هیچ محموله ای را مستقیم یا غیرمستقیم تحویل نگرفتم.


*داوطلبانه آمدم
متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: داوطلبانه به کشور آمدم و اگر جرمی و تخلفی داشتم مسلماً نمی آمدم و دست کسی نیز به من نمی رسید.

پمهدی شمس در ادامه آخرین دفاعیات خود به اظهارات وکیل شرکت نفت اشاره کرد و گفت: برداشت وکیل شرکت نفت از اتهامات بنده سطحی ، عامیانه و مغرضانه بود چون بنده نه خود را طرف شرکت نفت می دانم و نه تبادل کالایی با آن داشتم بنابر این کل شکایت آن شرکت را از اساس نادرست می دانم و خود را ملزم به پاسخگویی در این خصوص نمی دانم .

وی ادامه داد: همچنین مسئولان شرکت نیکو فرافکنی می کنند و اصلی ترین اتهام بنده را معرفی بابک زنجانی به شرکت نفت و دادن کلیدی ترین معاملات به بابک زنجانی اعلام می کنند در حالیکه اسناد غیر قابل انکاری در این خصوص وجود دارد که بنده کاره ای نبودم .
متهم ردیف دوم پرونده گفت: اولاً در طول مدت بازجویی علیرغم اینکه به وکیل دسترسی داشتم اما هیچ تناقضی در هیچکدام از اظهارات من وجود ندارد و هیچگاه مظلوم نمایی نکردم و تمام حرفهای من یکدست است.

مهدی شمس گفت: من می توانستم برنگردم و دست هیچکس هم به من نمی رسید اما چون خود را متهم نمی دانستم برگشتم و در واقع بزرگترین دلیل بیگناهی بنده نیز همین است که اگر بیت المال را حیف و میل می کردم آنوقت شعور داشتم که نیایم.

وی در ادامه به کلاهبرداری شریک ترکیه ای شرکت انور ایر اشاره کرد و گفت: شریک ترک به خاطر زندانی بودنم تمام دارایی ما را بالا کشیده است که البته هنوز هم مدعی هستم در صورت آزادی امکان بازپس گیری اموال را از دست دزدان دارم.


*من او را نیاوردم
متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: عامل ورود بابک زنجانی به نفت بنده نبودم و وی پیش از من با شرکت نفت همکاری می کرد.
 مهدی شمس در ادامه جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده نفتی افزود: اولاً در آن زمان رانتی برای فروش نفت در کار نبود و اگر هم بود طبق قانون تجارت جرمی مرتکب نشده ام . در آن زمان شرکت نفت کلی محموله به شرکتهای دیگر می فروختند و به غیر از چین که نفت خام می خرید نفت ایران مشتری نداشت که دلیل آن نیز مشکلات حمل و بیمه بود.بنابر این این گفته ها و اتهامات از بیخ و بن بی اساس است و اینکه فصل الخطاب همه اتهامات را بنده معرفی کنند و یا راه نفوذ زنجانی به نفت بنده باشم کذب است .

وی افزود: در آن مقطع خریدن نفت ایران حماقت می خواست چون کسی نفت ما را نمی خرید و به دلیل مشکلات عملیاتی حمل و جریمه ها خرید نفت یک نوع حماقت بود اما آقای زنجانی به دلایلی این کار را می کرد.

شمس گفت: برداشت گزینشی از صحبت های مدیر عامل صندوق بازنشستگی وقت شرکت نفت شده است و در واقع این جمع بندی ها درست نیست . همچنین گفته شده که اینها شبکه هستند چون از همدیگر دفاع می کنند وقتی که کیفرخواست واحدی علیه ما صادر می شود باید به حوزه دیگران ورود کنیم و این دلیل بر دفاع از دیگر متهمان نیست.

متهم ردیف دوم گفت: همچنین گفته شده تمامی اسناد انگلیسی به فارسی ترجمه شده است پس چطور معاون دادستان سند پیش پرداخت 500 میلیون دلار را به صورت ترجمه شده در اختیار ندارند.در خصوص تحویل کالا نیز هیچ محموله ای مستقیم و غیرمستقیم تحویل بنده نشده است بلکه کار من حمل کالا بود که نشانه عملگی است .

شمس با بیان اینکه منافع باید متناسب با مسئولیت باشد، گفت: خود آقای زنجانی که طرف قرارداد بود هیچ سندی مبنی بر تحویل کالا از وی ندارید چطور بنده کالا تحویل گرفتم. بنده نه خیانت در امانت کردم و نه از مسئولیتی که داشتم شانه خالی کردم اگر چنین بود مسلماً به ایران بر نمی گشتم و اکنون محاکمه هم نمی شدم .


متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: بنده به دور زدن تحریم ها باور و اعتقاد داشتم و هیچگاه عامدانه به نظامی که همه وجودم از آن است، پشت نکردم. به دور زدن تحریم‌ها اعتقاد و باور داشتم چون تنها راه مبارزه با زورگویی آمریکا و استکبار جهانی همین راه بود و اگر الان هم کشور دچار اضطرار شود همان کاری را انجام می‌دهم که قبلا کرده‌ام.

وی به شرکت فال اشاره کرد و افزود : این شرکت را بابک زنجانی شناسایی کرد هرچند که بنده با این شرکت قبلا آشنایی داشتم اما بعد از آشنایی زنجانی با شرکت فال، ایمیلی به من فرستاد تا به ترکیه بروم و مذاکرات را انجام دهم.

شمس درباره فروش محموله‌ های نفتی به شرکت فال نیز گفت: پس از انجام مذاکرات شرکت فال را امکان‌سنجی کردیم که طبق بررسی‌های صورت گرفته فال در آن زمان 4 میلیارد و 862 درهم دارایی داشت.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود : قبول دارم به عنوان نماینده و با داشتن وکالت‌نامه به ترکیه رفتم تا کارها را انجام دهم اما اگر این جرم باشد همه وکلا و کارگزاران باید محاکمه شوند.
وی ادامه داد : نه خیانت در امانت و نه از مسئولیت کارگزاری خود شانه خالی کرده‌ام و هیچگاه منکر کارگزاری هم نشده‌ام. پس از ورود مسئولان نیکو و نفت به موضوع فال اختلافات با آنها آغاز شد که سال 92 زنجانی از من خواست کالاها را از فال عودت کنم و نامه‌ ای را از شرکت ایزو با امضای خود فرستاد که براساس آن 590 هزار تن بار در شرکت فال وجود داشت.تمام تلاش خود را برای استیفای حقوق از دست رفته و بازپس گیری بارها انجام دادم.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت : در منشأ دعوا با فال مالک فال نامه ای فرستاد و از بابت نگهداری محموله ها یکسری هزینه ‌های گزاف را درخواست کرد که به آن اعتراض کردم .
وی افزود : از همان روز اول به زنجانی گفتم که موضوع فال را با مسئولان مربوطه هماهنگ کند اما او می‌گفت که این یک بحث داخلی است و نمی‌خواهم آنها دخالت کنند .
شمس گفت: مسئولیت حفاظت و صیانت از بیت‌المال و امکان‌سنجی و دادن اعتبار به اشخاص برعهده مسئولان کشور است اما امروز من گرگ دهن‌آلوده و یوسف ندریده شده‌ام.


*چه پولی؟
وکیل متهم ردیف سوم پرونده نفتی نیز در این جلسه گفت: بحث پرداخت پنج میلیون یورو از سوی بابک زنجانی به موکلم صحت ندارد.
سید سجاد سعیدی مهر در بیست و ششمین جلسه دادگاه افزود: به ترتیب کیفرخواست صادره علیه موکلم به طور مستدل قابل نقض است.در کیفرخواست اینگونه آمده است که موکل من فردی بیسیم به دست بوده و بابک زنجانی را به شرکت های متعدد معرفی کرده است در حالیکه این ادعا صحت ندارد.

وکیل متهم ردیف سوم پرونده نفتی افزود: 11 فقره اتهامی علیه موکل من مطرح شده است که یکی از آن اشاره به این دارد که بابک زنجانی 60 درصد از سهام بانک‌های اف. آی. آی. بی و کنت را معادل هشت و نیم میلیون دلار با 90 میلیون یورو به بانک ملت واریز می کند که این سود سرشاری برای بابک داشته است .

سعیدی مهر افزود: در ادامه این مورد از کیفرخواست آمده است که زنجانی 5 میلیون یورو بابت این موضوع به موکلم پرداخت کرده است در حالیکه چنین وجهی پرداخت نشده است.کل دریافتی های موکلم از بابک زنجانی براساس کیفرخواست در طول سالهای 89 تا 91 معادل 14 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است در حالیکه پنج میلیون یورو، 20 میلیارد تومان می شود و این رقم بالاتر از کل دریافتی هاست.

وکیل متهم ردیف سوم پرونده نفتی افزود: حسب اظهارات مدیرعامل وقت بانک ملت ارتباط میان بابک زنجانی و این بانک براساس نظر کارشناسان بانک ملت بوده و آقای فلاح هیچ نقشی در این پیگیری‌ها نداشته است.


*موکلم نبود
وکیل متهم ردیف سوم پرونده نفتی گفت: موکلم در جلسه برگزار شده در دفتر رئیس وقت بانک مرکزی که سه وزیر دولت قبلی هم در آن حضور داشت حاضر نبود. اینگونه در کیفرخواست آمده است که موکلم در جلسه 7 تیر سال 91 که آقایان بهمنی ، قاسمی ، غضنفری و حسینی هم حضور داشتند حاضر بوده است در صورتی که موکل من در حاشیه این جلسه حضور داشت.

وی گفت: در این جلسه که در دفتر رئیس وقت بانک مرکزی برگزار شد مقرر شد که به درخواست شرکت نیکو منابع ارزی 14 و نیم درصد سهم وزارت نفت به بانک اف.آی.آی.بی واریز شود.

سعیدی مهر افزود: بابک زنجانی و موکلم در حاشیه جلسه حاضر بودند اما در کیفرخواست به گونه ای ادعا شده که گویا آقای بهمنی تحت تأثیر موکلم این مصوبه را صادر کرده است در حالی که بنا به تحقیقات صورت گرفته از سه وزیر حاضر در این جلسه آنها اصلاً‌ کسی به نام حمید فلاح هروی را نمی شناسد.

وی گفت: مگر می شود سه وزیر یک دولت و رئیس بانک مرکزی آن، تحت نفوذ یک فرد قرار گیرند.در کیفرخواست آمده است که بابک زنجانی بابت خرید نفت از شرکت اچ کی 11 فقره اعتبار اسنادی گشایش می کند و گفته شده که این موضوع در جلسه ای با حضور بابک زنجانی و حمید فلاح هروی تصویب شده است.

وی گفت: ظاهراً‌ امضاء موکلم هم زیر این مصوبات مشاهده شده است در حالی که امضاء موکلم را در زیر این مصوبات اسکن کرده اند و موکلم بی خبر بوده و این موضوع به دادسرا هم ثابت شده است.بر این اساس دستور تنظیم صورتجلسه را بابک زنجانی داده است.
وی گفت: بر اساس همه تحقیقات بجز این اسکن هیچ چیزی وجود ندارد که بتواند دخالت موکلم را در مباحث نفتی اثبات کند.

سعیدی مهر در پایان افزود: هیچ کسی در جهان نمی تواند ادعای بی گناهی کند ؟
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 11981
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *