۰

"کدهای منفی"پاشنه آشیل پتروشیمی

مدیر واحد پتروشیمی شرکت کارگزاری مبین سرمایه گفت: با تعلیق کدهای منفی( معاف از مالیات ) انگیزه خرید از بورس بیشتر و بازار به حالت نرمال و طبیعی برمی گردد.
بورس - عصر نفت
بورس - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، "محمد علی علایی" در گفتگو با اکونیوز با بیان این مطلب افزود: کدهای معاف از مالیات ابتدا بصورت کدهای منفی 50 در بازار نهادینه شد.

وی در توضیح کدهای منفی 50  اظهارداشت: محصولات با معافیت مالیاتی از بورس خریداری و 50 درصد زیر قیمت تمام شده بورس در بازار آزاد  عرضه می شوند.

مدیر واحد پتروشیمی شرکت کارگزاری مبین سرمایه گفت: در حال  حاضر  کدهای منفی 50 انگیزه مشتری برای خرید از بورس را به شدت کاهش داده است.

وی افزود: قیمت انواع کالادر بورس به عنوان بازار اولیه باید نسبت به بازار آزاد مناسب تر باشد تا مردم با شوق و اشتیاق بیشتری از بورس خرید کنند.

علایی تصریح کرد: این کدها بدترین حالت را برای بازار پتروشیمی رقم زدند و اکنون انگیزه خرید از بورس به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اگر تمامی واحدهای پتروشیمی مالیات اخذ کنند دیگر کدهای معاف از مالیات معنا و مفهومی نداشته و از طرفی  بازار به حالت یکدست و یکنواخت در خواهد آمد.

مدیر واحد پتروشیمی شرکت کارگزاری مبین سرمایه گفت: کدهای معاف از مالیات با هدف تقویت تولید، توسعه صادرات و تقویت چرخه اقتصادی برای مناطق آزاد و ویژه  اقتصادی برنامه ریزی شده است.

وی بیان داشت: خریدهای مشمول کدهای معاف از مالیات باید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  به مصرف برسد نه در بازار آزاد زیر قیمت بازار بورس عرضه شود بنابراین می طلبد نظارت اصولی در این مورد صورت گیرد.

علایی اذعان داشت:  با تعلیق کدهای معاف از مالیات انگیزه خرید از بورس بیشتر و بازار به حالت نرمال و طبیعی برمی گردد.

وی گفت: در حال حاضر بازار از حالت ثبات خارج  و حجم خریدها از بورس به شدت کاهش پیدا کرده است.
مدیر واحد پتروشیمی شرکت کارگزاری مبین سرمایه تاکید کرد:  برای بازگشت بازار به حالت نرمال، کدهای معاف از مالیات  باید ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که بازار انتظار کاهش قیمت دارد کدهای معافیت از مالیاتی مزید بر علت شده اند که باید مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

علایی با بیان اینکه برای تقویت بازار پتروشیمی محرک ها فراوانی وجود دارد، افزود:  فاکتورهای از قبیل ساماندهی کدهای معاف از مالیات،  مدیریت صحیح عرضه ها و سایر موارد ازعمده ترین راهکارهاست.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار اکو نیوز مبنی بر اینکه  وضعیت آینده بازارپتروشیمی را با توجه به برداشتن تحریم ها چگونه پیش بینی می کنید، گفت: با وجود متغیرهای زیاد، پیش بینی آینده بازار سهل و آسان نیست.

مدیر واحد پتروشیمی شرکت کارگزاری مبین سرمایه  همچنین به مدل قیمت گذاری هر دو هفته یکبار اشاره کرد و افزود: این مدل قیمت گذاری در شرایط پر نوسان قیمت نفت کمکی به ثبات بازار  نخواهد کرد.

وی بیان داشت: اگر قیمت نفت یک روند ثابتی داشته باشد مدل قیمت گذاری هر دو هفته یکبار مناسب خواهد بود.
علایی همچنین با اشاره به اینکه انتظار افزایش و کاهش قیمت ها ترس از خرید برای مردم ایجاد می کند، اذعان داشت: اعلام ماهانه قیمت های جدید و همینطور تثبیت قیمت نفت موجب ثبات بازار پتروشیمی می شود.

وی با بیان اینکه مسئولان با بازار پتروشیمی در بورس مهربان تر باشند، گفت: تولیدکنندگان بابت تسهیل خرید، شفاف سازی قیمت ها، کشف اصولی نرخ و غیره به خرید از بورس علاقه مند هستند.

مدیر واحد پتروشیمی شرکت کارگزاری مبین سرمایه در ادامه شدت رکود بازار پتروشیمی کشور را از تیر ماه سال 93 اعلام کرد و افزود: دلیل اصلی این رکود نیز اعلام قیمت های جدید  هر دو هفته یکبار بوده است.وی در ادامه تعدیل نیروی انسانی، کاهش حجم تولید، تعطیلی کارخانجات، خروج تولیدکنندگان بسیار زیاد از گردونه تولید و سایر موارد را از پیامدهای منفی رکود دانست و تاکید کرد: خروج بازار پتروشیمی از رکود نیازمند تدوین راهکارهای اساسی است..



منبع: اکو نیوز
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 12113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *