۰
فریز نفتی بدون ایران

طرح روسی-عربی شکست می خورد؟

گفته مي‌شود از ايران براي حضور در نشست دوحه دعوت رسمي نشده و همين موضوع موجب نارضايتي ايران شده است. کشورهاي عربي حوزه خليج فارس با وجود همه اختلافات بين خود در برابر ايران متحد شده‌اند. روسيه تنها يار ايران در نفت جهان است که گويا اين همراهي با توافق‌هاي منقش به تجارت نفت و گاز به نتيجه رسيده است.
النعیمی و نواک - عصر نفت
النعیمی و نواک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت،به فاصله يک هفته پس از آمادگي عربستان براي تثبيت توليد بدون حضور ايران در اين طرح، وزير دفاع عربستان در موضعي ديگر «فريز» توليد نفت را به حضور ايران و ساير توليدکنندگان نفت جهان در اين طرح منوط کرد.

با سقوط قيمت نفت طي يک‌سال گذشته کشورهاي روسيه و عربستان به عنوان دو قطب بزرگ نفت دنيا تصميم گرفتند برنامه‌اي را تدوين کنند تا با اجرايي کردن آن    2‌ميليون بشکه نفت اضافي در بازار نفت به سمت صفر حرکت کرده و قيمت نفت ترميم شود.

اين تصميم با رفع تحريم‌هاي نفتي ايران همراه شد؛ زماني که ايران بيش از دو سال از آن مي‌گفت در صورت لغو تحريم‌ها، ميزان صادرات نفت ايران از يک ميليون بشکه به 2.5 ميليون بشکه در روز افزايش خواهد يافت، قيمت برايش مهم نيست و تنها به افزايش صادرات خود فکر مي‌کند. در چنين شرايطي عربستان با بيان اينکه تثبيت ميزان توليد نفت بايد با حضور ايران همراه باشد، خارج بودن تهران از اين برنامه را رد کرد.

الکساندر نواک وزير انرژي روسيه به ايران سفر کرد تا ايران را با برنامه خود همراه کند که با موافقت وزير نفت همراه شد. موافقت ضمني زنگنه با حضور ايران در اين طرح چند روز بعد با موضع‌گيري محمدباقر نوبخت خنثي شد و سخنگوي دولت اعلام کرد ايران در اين برنامه حضور نخواهد داشت.

در چنين شرايطي، انتقادات اعراب و کشورهاي توليدکننده نفت به سوي ايران متمرکز شد تا تنها راه نجات تهران از اين مخمصه روسيه باشد. ايراني‌ها خود را به نواک نزديک کردند و از روسيه خواستند تا به توليدکنندگان تفهيم کند که ايران نمي‌تواند در فريز نفتي يک کشور عضو باشد. روس‌ها هم در يک جهت‌گيري دوپهلو، اين‌گونه گفتند که بايد ايران را درک کرد و به خواسته‌اش احترام گذاشت.

سفرهاي وزراي نفت و انرژي کشورها به مقاصد مختلف براي بررسي وضعيت موضوع فريز نفت از ميزان انتقادات کاست به طوري که يک عضو ارشد هيئت نمايندگي عربستان سعودي در سازمان کشورهاي صادرکننده نفت اعلام کرد: رياض آماده است ماه آينده بدون مشارکت ايران به جمع کشورهايي ملحق شود که موافقت کرده‌اند توليد نفت خود را افزايش ندهند. اين تصميم به طور بالقوه يکي از موانع اصلي بر سر راه حصول توافق ميان توليدکنندگان بزرگ نفت را از ميان برمي‌دارد. بسياري از کشورها توافق کرده‌اند با اين تثبيت ميزان توليد همراهي کنند و براي همين نيازي نيست که اين مسئله را به مشارکت ايران مشروط کنيم.

دبيرکل اوپک هفته گذشته در يک کنفرانس خبري در وين گفت: شايد در آينده ايراني‌ها نيز به اين گروه ملحق شوند. آنها (ايراني‌ها) شرايطي درباره توليد خود دارند.

محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان سعودي در مصاحبه با خبرگزاري بلومبرگ گفت: عربستان با تثبيت توليد نفت خام (در سطح توليد شده در ماه ژانويه) موافقت نخواهد کرد مگر اينکه ايران و ديگر توليدکنندگان بزرگ نفت نيز چنين کاري انجام دهند. وزير نفت ايران نيز در واکنش به اظهارات شاهزاده جنجالي عربستان گفت: اگر وقت کنم حتماً در نشست نفتي دوحه شرکت مي‌کنم.

همه اين موارد در حالي مطرح مي‌شود که گفته مي‌شود از ايران براي حضور در نشست دوحه دعوت رسمي نشده و همين موضوع موجب نارضايتي ايران شده است. کشورهاي عربي حوزه خليج فارس با وجود همه اختلافات بين خود در برابر ايران متحد شده‌اند. روسيه تنها يار ايران در نفت جهان است که گويا اين همراهي با توافق‌هاي منقش به تجارت نفت و گاز به نتيجه رسيده است.

ايراني‌ها به هيچ عنوان حاضر به کاهش توليد يا تثبيت توليد خود نيستند و همين موضوع اعتراض‌هاي کشورهاي عربي را به همراه داشته است، به طوري که وزير نفت قطر سخنان مقامات ايراني را به يک رجزخواني تشبيه کرده است.

با اين وجود آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد تا به امروز بيشتر کشورهاي نفتي مانند ايران، عراق و روسيه توليد نفت خود را با وجود کاهش قيمت‌ها، افزايش داده‌اند. اين افزايش در حالي صورت گرفته است که توليد نفت اوپک در ماه جاري نسبت به ماه فوريه تا 100‌هزار بشکه افزايش يافته و به رقم 32 ميليون و 470‌هزار بشکه در روز رسيد.

از سوي ديگر توليد نفت روسيه به بيشترين ميزان از بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي رسيد، اين در حالي است که طرح فريز نفتي همچنان در هاله‌اي از ابهام و ترديد قرار گرفته است. همه اين موارد باعث شده است تا کمترکارشناسي به نتيجه‌بخش بودن نشست دوحه خوشبين باشد چراکه کشورهايي که متعهد بودند توليد خود را افزايش ندهند به افزايش توليد مشغولند و عربستان نيز هرگونه اقدامي را که ايران در آن نباشد به رسميت نمي‌شناسد.
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۴۵
کد مطلب: 12631
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *