۰
۱۴
و باز هم تجلی شعار

سرکوب دانش بنیان ها در نفت

مدیران ما در همایش ها سخن از دانش و دانش بنیان می گویند اما در عمل بستری را با مدیریت نا صحیح خود فراهم می کنند که نتیجه ای بجز نخبه کشی ،فرار مغزها،ایجاد گلوگاه های کاری و از بین بردن انگیزه نخبگان این مرز و بوم ندارد. کاهش چشم گیر فعالیتهای پژوهشی بیانگر این موضوع است.
پژوهشگاه صنعت نفت - عصر نفت
پژوهشگاه صنعت نفت - عصر نفت
"صنعت نفت دانش بنیان تبلور اقتصاد مقاومتی " عنوان همایشی بود که روز شنبه در مرکز همایشهای پژوهشگاه صنعت نفت با حضور مسئولین و با برنامه ریزی معاونت پژوهشی وزارت نفت برگزار شد. در این همایش سخن ها بسیار گفته شد که برای دست اندرکاران و کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت عحیب بود و سخت.

از محمد رضا مقدم آغاز می کنیم؛ نکاتی که ایشان بدان اشاره کردند عبارت بود از:

1- بررسی روند اجرای سیاستهای دانش بنیان در کشورهای مختلف نشان می دهد به تدریج کشورها با توسعه دانش و صنعت و تکیه بر دانشهای متفاوت به دو دسته پیشتاز و دنباله رو تقسیم شده اند که در کشورهای پیشتاز، توسعه مراکز تحقیقاتی و تولید محصول نوآورانه در دستور کار قرار گرفته است و در مقابل، کشورهای دنباله رو خرید محصولات کشورهای پیشتاز را در برنامه خود قرار داده اند.

2- با توجه به برتری مزیتهای نفت و گاز و استعداد داخلی کشور در این زمینه، صنعت نفت و گاز در ایران می تواند حوزه اولویت دار کشور در دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باشد.

3- جهش فناوری از طریق همکاری فناورانه با دیگر کشورها و با در نظر داشتن اقتصادی درونزا و برونگرا محقق می شود.

4- صنعت نفت با اتکا به مفاهیم و ساختار نظام نوآوری فناورانه و رویکرد مدیریت فناوری به روشی کارآمد در ایجاد روابطی پایدار و بلندمدت بین صنعت و دانشگاه دست یافته است و به جایگاه بی بدیل دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی اعتقاد دارد و آن را ارج می نهد.

خب همانطور که ایشان اشاره داشتند اجرای اقتصاد مقاومتی باید از بستر پژوهش و تحقیقات و از کانال مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و سازمانهای دانش بنیان عبور کند. ولی بسترها و کاناتهای قبلی نیز در حال فروپاشی است. لیکن بهتر نبود آقای دکتر مقدم بجای برگزاری همایش و شعارهای تو خالی ، به فکر ایجاد تحرک و پویایی در سازمانهای مرتبط این حوزه گام برمی داشت؟ سازمان هایی که با قدمت نزدیک به 60 سال (پژوهشگاه و دانشگاه صنعت نفت) در حال فروپاشی هستند. سازمانهایی که می توانند بیشترین نقش را در اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشند. ولی افسوس که همه چیز شده شعار شعار شعار.

شعار دولت تدبیر و امید در اجرای اقتصاد مقاومتی، ایجاد و توسعه شرکتها و سازمان های دانش پایه است ولی تا کنون کسی به این فکر نیفتاده که بجای ایجاد مراکز جدید، بهتر نیست مراکز ایجاد شده قبلی  که در حال نابودی است احیا شود؟
 
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت هم در این همایش سخن گفت؛ او گفت: حمایت از ساخت پروژه های صنعت نفت، یکی از موارد تاثیرگذار در مسیر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. حمیدرضا کاتوزیان در پنل «نقش ساخت ١٠ گروه خانواده کالا و تجهیزات صنعت نفت در انتقال توسعه و فناوری با مزیتهای تجاری و رقابتی و با رویکرد افزایش توان زنجیره ارزش صادرات و خدمات فنی و مهندسی» در همایش «صنعت نفت دانش بنیان؛ تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» گفت: در سند چشم انداز، توسعه فناوری، احراز جایگاه نخست و برخورداری از فناوریهای پیشرفته و توانمند پیش بینی شده است.وی افزود: راهبرد کشور در افق کوتاه و بلندمدت، نیازمند اقتصاد برونزا و مقاومتی است که برای رسیدن به آن مدیریت صحیح(!) منابع نفت و گاز نیاز است.
  • رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: یکی از موفقیتها، فراهم کردن زیرساختهای لازم برای تولید تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور است.
    کاتوزیان ادامه داد: حمایت از ساخت در پروژه های صنعت نفت، امروز یکی از موارد تاثیرگذار برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

    وی افزود: وزارت نفت با ایجاد ساز و کاری مشخص در پی تقویت سازندگان کالا و دیگر فناوریها در کشور است که امیدواریم در آینده ای نزدیک با بهره برداری مناسب بتوانیم کالا و تجهیزات صنعت نفت را در کشور به دیگر نقاط دنیا صادر کنیم.
 
در نگاه اول چون متولی این همایش، وزارت نفت بود. لذا همه توجهات مستقیما به رسالت بزرگترین سازمان دانش بنیان نفت، یعنی پژوهشگاه صنعت نفت معطوف می شود. و ریاست محترم پژوهشگاه بهتر بود بجای سخنرانی کلی در همایش و تبلیغات آنچنانی، در راستای منویات مقام معظم رهبری، بدنبال اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی باشد. تا در جهت تحقق نامگذاری امسال( اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) گام برداشته شود.

بدیهی است انتقال و توسعه فناوری نیاز به سه منبع اصلی منابع انسانی، تجهیزات و سرمایه دارد که نقش منابع انسانی بدلیل عامل ذی شعور و اصلی در بکارگیری سایر عوامل بر کسی پوشیده نیست.

جالب است که مدیران ما در همایش ها سخن از دانش و دانش بنیان می گویند اما در عمل بستری را با مدیریت نا صحیح خود فراهم می کنند که نتیجه ای بجز  نخبه کشی ،فرار مغزها،ایجاد گلوگاه های کاری و از بین بردن انگیزه نخبگان این مرز و بوم ندارد. کاهش چشم گیر فعالیتهای پژوهشی بیانگر این موضوع است.
 
 
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 12906
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه مطلب سطحی و بی سرو تهی. استناد به سخنرانی دو نفر، شد مبنای قضاوت یک همایش؟!
Iran, Islamic Republic of
با سلام
همکار گرامی، موضوع اقتصاد درون زا و برون نگر بیش از ده بار تاکنون در سخنرانی های دکتر کاتوزیان و آقای حسینی گفته شده، ولی موضوع در عملیاتی شدن این مفاهیم و تعاریف است
وگرنه با سخنرانی و کنفرانس که مشکل حل نمی شود، فناوری تجهیزات هم از چندین سال قبل در دستور کار پژوهشگاه و دکتر مقدم است و از نتایج مدیریت جناب کاتوزیان نیست
Iran, Islamic Republic of
مديران محترم سايت عصرنفت
دست مريزاد
الحق كه همينطوره كه مرقوم فرموده ايد.
اگر بخواهيم با استفاده از توسعه فناوري به اقتصاد مقاومتي برسيم. راهي جز ايجاد تحول و شكوفايي در سازمانها و شركتهاي دانش بنيان نيست. پژوهشگاه دو سال و نيم است كه در حالت كماست. و انگار اين دولت صاحبي ندارد كه سري به اين بزرگترين سازمان تحقيقاتي نفت بزند كه چه ميگذرد؟ البته هر هفته مسئولين سر ميزنند ولي فقط به سالنهاي همايش آن.
كه البته اين مركز همايش شده نان آور سازمان، اگر آن هم نبود بايد چه ميكرديم. خدا ميداند
ناصر جمکرانی
Iran, Islamic Republic of
پژوهشگاه اگر دولتی نبود، تا کنون از هم فرو پاشیده بود
برای اینکه ... عزیز بدون وقفه در حال شخم زدن آن هستند، ادعا می کنند که با باند بازی مبارزه کرده اند، ولی به جای ارتقای کارآمدی سازمان ، تیم و افراد مورد نظر خود را در جایگاه ها مستقر کردند
انقدر پژوهشگاه برایشان شیرین و خواستنی بود که حتی قید ... را زدند!!!!
Germany
راستی یه خبری از شرکتهای دانش بنیان پژوهشگاه بگیرید که مدیریت این مجموعه دو سال شعار آن را میداد.
شنیده شده به دستور بازرسی کل کشور به دلیل استفاده ناصحیح از این شرکتها ،آنها منحل شده اند.
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای تحقق اقتصاد مقاومتی راهی بجز توجه به فعالیتهای پژوهشی نیست. اگر وزارت نفت را بدلیل تامین کننده بودجه کشور بعنوان بزرگترین وزارت اقتصادی کشوربدانیم آنگاه نقش تنها پژوهشگاه آن در کشور پررنگ میشود. که چه تاثیری میتواند بر اقتصاد کشور داشته باشد. همانطور که نگارنده فوق اشاره کرده است. تمامی کارکنان و پژوهشگران بعد از آمدن مدیریت جدید، انگیزه های خود را از دست داده اند. آقای کاتوزیان در این مدت حتی یکبار هم به واحد ما سر نزده.
وصبح تا شام به صندلی مدیریتی خودش چسبیده است
Iran, Islamic Republic of
واقعا چه عجب یکی سراغی از بزرگ ترین مرکز تحقیقاتی کشور گرفت
انگار نه انگار که پژوهشگاه در حال احتضار است و نفس های آخرش را می کشد، خدا شاهده که اگر مرکز همایش ها نبود ، تبدیل به خوابگاه نفت می شد، برخی مسئولان پژوهشگاه آن چنان در سالن همایش ها ژست میزبان می گیرند و خوشامد می گویند انگار خود آن را ساختند، نه برادر من، وزارت نفت هزینه ساخت پژوهشگاه را پرداخته و متعلق به مردم است و شما چند صباحی مهمان آن هستید، نه صاحبش
نفتي
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ممنونم از تحليل بسيار خوبتان واقعا هم همينطور هست تا كي ما بايد اين شعارها را بدهيم تراخدا بس است مملكت ما نابود شد.
Iran, Islamic Republic of
وقتي پژوهشگاه صنعت نفت رو مي‌سپاريم دست كاتوزيان و معاونش حسيني كه از صنعت خودروسازي آمده‌اند و در آنجا نيز موفق نبوده‌اند و كسي هم بر روي عملكردها نظارت نمي‌كند ، وضع مي‌شود همين كه مي‌بينيم و بطور حتم در اقدام و عمل در جهت اقتصاد مقاومتي نيز حركتي نخواهيم كرد.
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و تشکر
تقاضا دارم عقلای قوم به میدان بیایند و به بی انگیزگی و روزمرگی که بر اثر سرکوب بیرحمانه انگیزه نخبگان و سو رفتار و مدیریت در این مرکز در حال انجام است رسیدگی کنند
Iran, Islamic Republic of
سخنرانی کلی در همایش و تبلیغات آنچنانی، بهترین کلید واژه در نوشته شما برای توصیف وضعیت امروز پژوهشگاه است - ایراد سخنرانی های دهن پرکن، مراسم رونمایی ، سمینار و همایش با عناوین پرطمطراق تنها برای گول زدن اذهان ملت است که خلق ا... فکر کنند مدیران پژوهشگاه کارهای سترگی را انجام می دهند
Iran, Islamic Republic of
بابا تو رو خدا کسی به داد پژوهشگاه برسه/
هر روز کاتوزیان در حال حکم زدن است. در معاونت برنامه ریزی، تا کنون 3 نفر از افرادی که خودش آورده را عوض کرده. در معاونت پشتیبانی نیز همینطور. همین امروز معاونی که خودش با هزار سلام صلوات آورده بود را عوض کرد.
یعنی در طول این 30 ماهی که ایشان آمده فقط برای سه سمت معاون، تاکنون ده مرتبه حکم زده؟ واقعا به این میگن مدیریت؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بیش از 30 ساعت است که کامنتها را نمیگذارید. چه اتفاقی افتاده، نکنه هزینه اش پرداخت شده
f با سلام و تبريك ايام رجب و شعبان
Iran, Islamic Republic of
اختراما همانگونه كه دوستان نظراتشان را ارسال نمودند و بنده نيز بر اين عقيده هستم كه اين همايش ها فقط شو است و در عمل هيچ چيزي از آن در نمي آيد . جدا سئوال كنيد اين همه هزينهاي كه صرف برگزاري اين همايش شد بازخوردش چه بود . جمع كردن مديران ازشد نفت از اقصي نقاط كشور و ... چه چيزي را به ارمغان آورد متاسفانه بايد بگويم كه اين روزها شعارها جاي شعور را گرفته است تو را بخدا اگر ايمان داريد كمي صادق باشيد ئ دست از اين سياه نمايي ها و فريب كاري ها برداريد
التماس دعا به اميد روزيكه اين پژوهشگاه را كامل شخم نزنند