۰
گزارشی از اندیشکده بروکینگز:

9 نکته درباره مالیات بر کربن

کمال درویش معاون توسعه و اقتصاد جهانی در موسسه بروکینگز استدلال می کند که با یک مالیات کربن متغیر که بر مبنای قیمت نفت تغییر می کند، سیاستگذاران می توانند از بازار برای سر و سامان دادن به اقتصادهای خود استفاده کنند و از وابستگی به سوخت های فسیلی دور شوند.
دی اکسید کرین - میز نفت
دی اکسید کرین - میز نفت
به گزارش ميزنفت، اندیشکده آمریکایی بروکینگر در گزارشی نوشت:

مالیات کربن یک راه برای قیمت گذاری بر آلاینده های کربن است که از سوختن سوخت های فسیلی به وجود آمده مثل زغال سنگ و گاز طبیعی تا انرژی تولید شود.

اقتصاددانان این آلاینده ها را اثرات جانبی منفی می نامند چرا که هزینه آنها به خصوص از نظر خسارات زیست محیطی، تنها به تولیدکنندگان منتقل نمی شود بلکه به جامعه نیز منتقل می شود. بنابر این هزینه واقعی به جامعه تولید انرژی بیشتر از افراد است.

تعیین قیمت برای کربن یک سیاست برای رسیدگی به این عدم تعادل است، مالیات بر کربن راهی برای انجام این کار است. در یک مقاله سیاسی برای پروژه همیلتون، آدل موریس محقق و پژوهشگر استدلال اصلی را درباره مالیات کربن این گونه اعلام می کند:
آمریکا با چالش های سیاستی جدی از یک کسری بودجه ناپایدار روبرو است، یک سیستم قانونی و مالیاتی که اکثر کارشناسان معتقدند ناکافی و ناقص است و تهدید بلندمدتی که از اختلال آب و هوا ناشی شده است. مالیات کربن سیاستی را ارائه می دهد که به حل و فصل هر 3 چالش یعنی مبارزه با تغییر آب و هوا، مهار سطح بدهی و کمک به دستیابی به اصلاحات موثر برای سیاست های کنونی کمک کرده است.

دانشمندان بروکینگز مثل موریس و سایرین تحقیقات طولانی در زمینه قیمت گذاری کربن و به خصوص مالیات کربن انجام داده اند. در اینجا به برخی یافته ها اشاره می کنیم:

1- مالیات کربن می تواند وضعیت مالی آمریکا را همزمان با کاهش آلاینده ها ارتقا دهد. در 2014 موریس برآورد کرد که مالیات 16 دلاری برای هر تن گاز دی اکسیدکربن که هر سال با نرخ تورم 4 درصدی افزایش می یابد، می تواند 1.1 تریلیون دلار در 10 سال نخست و 2.7 تریلیون دلار در یک بازه زمانی 20 ساله درآمد ایجاد کند. بخشی از این منابع درآمدی برای کمک به خانوارهای کم درآمد هزینه خواهد شد. از منابع درآمدی این مالیات می توان برای کاهش سایر مالیات ها استفاده کرد.

2- مالیات کربن می تواند به کسانی که از گذار جامعه به سوی انرژی پاک متضرر شده اند کمک کند مثل کارگران معدن. تولید زغال سنگ آمریکا رو به کاهش است و این مساله منجر به از دست رفتن فرصت های شغلی و افت فعالیت های اقتصادی در بخش معدن شده است. مالیات کربن می تواند به صنعت معدن و کارگران این بخش کمک زیادی کند. البته تولیدکنندگان زغال سنگ با این مالیات به شدت مخالف هستند چرا که موجب کاهش مصرف آن می شود.

3- مالیات کربن می تواند موجب تقویت نوآوری در فناوری سبز شود ولی تبعات تجاری به همراه دارد. از 2008 و به دنبال آن در دولت اوباما یک بخش اصلی از راهبرد اقتصادی آمریکا و یک هدف زیست محیطی مهم توسعه انرژی پاک و سبز بوده است. جاشوا ملتزر محقق ارشد در این باره می گوید: تمرکز بر توسعه فناوری ها برای حل و فصل تغییرات آب و هوایی نقش مهمی در تقویت نوآوری توسعه و تجاری شدن فناوری های جدید دارد.

4- مالیات کربن می تواند بهترین راه برای ایالتها باشد تا به اهداف طرح انرژی پاک دست پیدا کنند. برای بسیاری ایالتها مالیات کربن ساده ترین رویکرد دولتی و مقرون به صرفه برای دسترسی به محدودیت های تولید آلاینده ها تا سال 2030 است و آنها باید این ایده را جدی بگیرند. بریتیش کلمبیا نخستین دولت آمریکای شمالی بوده که مالیات کربن را اجرا کرده است.

5- کاهش قیمت نفت می تواند سرآغازی برای مالیات کربن باشد
کمال درویش معاون توسعه و اقتصاد جهانی در موسسه بروکینگز استدلال می کند که با یک مالیات کربن متغیر که بر مبنای قیمت نفت تغییر می کند، سیاستگذاران می توانند از بازار برای سر و سامان دادن به اقتصادهای خود استفاده کنند و از وابستگی به سوخت های فسیلی دور شوند.

6- یک مورد محافظه کارانه و لیبرال برای مالیات کربن وجود دارد.
ویلیام گیل محقق برجسته اذعان می کند که مورد لیبرتا برای مالیات کربن به خوبی مورد محافظه کارانه را توضیح می دهد: تمرکز بر نقش سیاست عمومی برای تامین پوشش در برابر عوارض جانبی تا به انگیزه های درست بازار دست یابدو از رویکردهای پرهزینه دوری کند مثل یارانه ها قوانین و مقررات. مالیات کربن می تواند حداقل برخی قوانین گازهای گلخانه ای را تکمیل کند.

7- مالیات کربن یک ابزار تعهد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است.
ریچارد ریوس می نویسد: سیاست تغییر آب و هوا این مثال روشن از سیاستی است که مستلزم تصمیمات بلندمدت است ولی نسبت به فشارهای سیاسی کوتاه مدت آسیب پذیر است. مالیات کربن می تواند ابرازی برای تعهد کشورهای مختلف به اجرای قوانین مربوط به مقابله با تغییرات آب و هوایی باشد.

8- مالیات کربن دستاورد اقتصادی بهتری نسبت به استانداردهای عملگرای قابل داد و ستد دارد.
مالیات بر کربن یک روش برای ایالت هاست تا کاهش آلاینده ها تا سال 2030 میلادی را اجرا کنند و به این هدف مهم دست یابند. مالیات بر کربن در نهایت راهکار بسیار موثرتری نسبت به استانداردهای عملگرای قابل داد و ستد و تجاری است.

9- اکثر اقتصاددانان از مالیات کربن حمایت می کنند
مالیات بر کربن می تواند به کشور کمک کند تا چند مساله را به طور همزمان حل و فصل نماید. اجماع کلی قابل توجهی بین اقتصاددانان وجود دارد که قیمت گذاری بر کربن هزینه فعالیت های اقتصادی به دور از انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.

 
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۸
کد مطلب: 13314
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *