۰
آینده جهان انرژی و یک پرسش مهم

اما و اگرهای پایان عصر نفت و گاز

میز نفت - پایان عصر نفت و گاز و ظهور انرژی های پاک و سبز، مهم ترین چالشی است که این روزها غول های نفتی را به تکاپو واداشته است. آرامکو اصلی ترین شرکتی است که همچنان به نفت و انرژی های فسیلی اعتقاد دارد.
جهان نفت | میز نفت
جهان نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت،  شرکت های بزرگ نفتی از سالها پیش، نسبت به گذار جهانی به منابع انرژی پاک بدبین بوده و معتقدند که این ایده در حال شکست است.

با وجود انجام سرمایه گذاری نه چندان گسترده در تولید انرژی سبز، غول های نفتی همچنان به شدت از تداوم تولید سوخت فسیلی حمایت می کنند.

چالش گذار به انرژی پاک


در دنیای امروز، چالش‌هایی برای دستیابی به یک گذار موفق جهانی به منابع انرژی سبز وجود دارد، اما پیشرفت‌هایی نیز در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری پاک حاصل شده است.

با وجود تظاهر به علاقه مند بودن، به نظر می‌رسد که غول های نفتی همچنان با گذار سبز جهانی مخالف هستند و به خوبی می‌تواند سد راه آن باشند.

در حالی که رهبر شرکت نفت دولتی عربستان یعنی آرامکو، گذار سبز را نمی پذیرد و خواستار تولید بلندمدت نفت است، دیگر بازیگران اصلی صنعت، تردید خود را در مورد انرژی های تجدیدپذیر و فناوری پاک ابراز می کنند.

تولید دی اکسید کربن - میز نفت

با وجود سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در پروژه‌های انرژی سبز و کاهش انتشار کربن از سوی چند شرکت بزرگ نفت و گاز، به نظر می‌رسد که شرکت های های نفتی همچنان به شدت از تولید سوخت فسیلی حمایت می‌کنند.

 در ماه جاری، امین ناصر، مدیر عامل شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان سعودی، گفت که گذار انرژی در حال شکست است و از سیاستگذاران خواست تا
در حالی که رهبر شرکت نفت دولتی عربستان یعنی آرامکو، گذار سبز را نمی پذیرد و خواستار تولید بلندمدت نفت است، دیگر بازیگران اصلی صنعت، تردید خود را در مورد انرژی های تجدیدپذیر و فناوری پاک ابراز می کنند.
از پروژه فانتزی و تبلیغاتی حذف تدریجی نفت و گاز چشم پوشی کنند.
 

پیش بینی آرامکو برای انرژی فسیلی


وی اعلام کرد که انتظار می رود تقاضا برای انرژی های فسیلی افزایش یابد و در سال های آینده به رشد خود ادامه دهد.

 ناصر در مصاحبه‌ خود در کنفرانس انرژی سراویک برگزار شده توسط اس اند پی گلوبال در هیوستون اظهار داشت: در دنیای واقعی، استراتژی انتقال فعلی به‌ صورت مشهودی در بیشتر جبهه‌ها شکست خواهد خورد، چرا که با پنج واقعیت سخت برخورد می‌کند.

وی در ادامه گفت: بازنگری در راهبرد گذار انرژی  با فوریت مورد نیاز است و پیشنهاد من اینست که ما باید ایده حذف تدریجی نفت و گاز را کنار بگذاریم و در عوض روی آنها سرمایه گذاری کنیم که به اندازه کافی فرضیه های واقعی تقاضا را تامین می کند.

تاسیسات نفتی آرامکو - میز نفت

ناصر پیش از این با ادعای اینکه برخلاف ادعای بسیاری از کارشناسان انرژی، تقاضای نفت و گاز به زودی به اوج خود نخواهد رسید، توجه جهان انرژی را به خود جلب کرده بود.

 این اظهارات در پاسخ به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بود که پیش‌بینی کرده تقاضای نفت، گاز و زغال‌سنگ در سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج خود خواهد رسید.

 ناصر معتقد است که دیدگاه آژانس بین‌المللی انرژی بیش از حد ایالات متحده و اروپا محور است و تقاضای رو به رشد برای سوخت‌های فسیلی در سایر مناطق را نادیده می‌گیرد. چرا که جهان، به ویژه کشورهایی در جنوب جهانی که در حال صنعتی شدن هستند.
 

نگاه متفاوت آرامکو درباره انرژی پاک
 

مدیرعامل آرامکو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، با وجود سرمایه‌گذاری انبوه در این بخش در دهه‌های اخیر، معتقد نیست که منابع انرژی جایگزین در مقیاسی که برای گذار هیدروکربن‌ها در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت لازم است، می تواند عرضه شود.

امین ناصر مدیرعامل آرامکو - میز نفت

 امین

در حالی که انتظار می رود تقاضا برای زغال سنگ کاهش یابد، این تقاضا تا حد زیادی با تقاضای جهانی بالاتر برای گاز طبیعی به عنوان یک سوخت فسیلی "پاک تر" جایگزین خواهد شد.
ناصر افزود: در حال حاضر، انرژی باد و خورشید تنها سه درصد از عرضه جهانی انرژی را تشکیل می‌دهند، در حالی که سهم خودروهای برقی (EV) حدود سه درصد است.

در مقابل، هیدروکربن ها همچنان حدود 80 درصد از عرضه انرژی جهان را تشکیل می دهند که در ربع قرن گذشته تنها سه درصد کاهش یافته است.

در حالی که انتظار می رود تقاضا برای زغال سنگ کاهش یابد، این تقاضا تا حد زیادی با تقاضای جهانی بالاتر برای گاز طبیعی به عنوان یک سوخت فسیلی "پاک تر" جایگزین خواهد شد. ناصر معتقد است که دولت ها در حال انکار واقعیت ها هستند و حرکت به سوی منابع سبز، انرژی کافی برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون جهان را تامین نمی کند.


تکرار مواضع توسط شل

 

 همزمان با برپایی کنفرانس هیوستون، سایر مدیران صنعت نفت و گاز نظرات ناصر را در مورد نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در نفت و گاز تکرار کردند.

 مدیر عامل شل، وائل ساوان، مشکلاتی را که صنعت انرژی به دلیل بوروکراسی دولتی در اروپا با آن مواجه است، که اجرای پروژه های انرژی تجدیدپذیر را کند می کند، برشمرد.

در همین حال، دارن وودز، مدیرعامل اگزون موبیل بر ادامه تقاضای بالا برای فرآورده های نفتی تاکید کرد. وی اظهار داشت: من فکر می‌کنم یکی از مواردی که تاکنون سیاست‌ها و بسیاری از روایت‌ها روی آن متمرکز شده‌اند، سمت عرضه معادله است و به سمت تقاضای معادله توجهی نکرده است. به ویژه تاثیری که قیمت بر تقاضا می گذارد.

دارن وودز مدیرعامل اگزون موبیل - میز نفت

وی توضیح داد: در واقع اگر هزینه های انتقال به جامعه‌ای با انتشار کربن پایین‌تر برای مصرف‌کنندگان زیاد باشد، آن‌ها این هزینه ها را پرداخت نمی‌کنند. و ما شاهد این بودیم که در اروپا، با برخی از اعتراضات مزرعه‌داران و اعتراضات

دارن وودز، مدیرعامل اگزون موبیل بر ادامه تقاضای بالا برای فرآورده های نفتی تاکید کرد. وی اظهار داشت: من فکر می‌کنم یکی از مواردی که تاکنون سیاست‌ها و بسیاری از روایت‌ها روی آن متمرکز شده‌اند، سمت عرضه معادله است و به سمت تقاضای معادله توجهی نکرده است. به ویژه تاثیری که قیمت بر تقاضا می گذارد.
جلیقه‌زردها یک سال پیش، این واقعیت خودش را نشان داد.

پس از کنفرانس، حامیان محیط زیست از غول های نفتی به دلیل تضعیف اهمیت گذار سبز و تلاش های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی انتقاد کردند.

دیوید تانگ، مدیر کمپین صنعت جهانی در گروه حمایت از Oil Change International، اظهار داشت: تعجبی ندارد که شاهد چنین ادعاهای گمراه‌کننده‌ای در نشست سراویک باشیم، زیرا شرکت‌های سوخت فسیلی بزرگترین عامل بحران آب و هوا هستند و ادامه نفوذ سیاسی آنها بزرگترین مانع برای حل این فاجعه است..

بسیاری از کارشناسان انرژی بر این باورند که با توجه به نقش مهم غول های نفتی در تولید گازهای گلخانه ای، نباید به این شرکت ها چنین نقش مهمی در گذار سبز جهانی واگذار کرد.

صنعت نفت مدت‌هاست که برای جلوگیری از توسعه پروژه‌های انرژی سبز به دلیل حفظ منافع مالی خود مبارزه کرده است، و بعید به نظر می‌رسد که آنها از درآمدهای نفت و گاز خود به نفع گذار سبز صرف نظر کنند.

صنعت نفت برای چندین دهه در موضوع توسعه فناوری های پاک با دولت ها جنگیده است. تجزیه و تحلیل اخیر نشان می دهد که این صنعت با قانونگذاران برای جلوگیری از حمایت از فناوری های کم کربن مانند پانل های خورشیدی، خودروهای الکتریکی و پمپ های حرارتی در دهه 1960 میلادی لابی کرده است.
 

راه دراز برای رسیدن به انرژی سبز


چندین چالش برای دستیابی به یک گذار موفق جهانی سبز وجود دارد و به نظر می رسد که هنوز راه درازی با توجه به سهم فعلی انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی جهانی در برابر ماست.

با این حال، پیشرفت قابل توجهی در انرژی های تجدیدپذیر و فناوری پاک در دهه گذشته دیده شده است که به شدت توسط سطوح بالای بودجه دولتی و خصوصی در این بخش حمایت می شود، که انتظار می رود این روند امیدبخش ادامه یابد.

علاوه بر این، در حالی که تقاضا برای نفت و گاز در حال رشد است، انتظار می‌رود که بسیاری از این تقاضا با در دسترس قرار گرفتن جایگزین‌های سبز تغییر یابد.
 
نویسنده: فلیسیتی برادستاک
منبع: www.Oilprice.com

يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 37502
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *