۰
اداره اطلاعات انرژی آمریکا

تحریم ها درآمد نفتی ایران را نصف کرد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت انرژی ایران نوشت تحریمهای بین‌المللی علیه ایران تاثیر قابل توجهی روی صنعت نفت و گاز ایران داشته است.
تحریم ها درآمد نفتی ایران را نصف کرد
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایسنا، تولید نفت ایران طی چند سال گذشته به دلیل تحریمها به شکل قابل توجهی کاهش یافته و رشد تولید گاز طبیعی ایران نیز کند شده است.

تحریم‌های بین‌المللی باعث لغو یا تاخیر پروژه‌های بالادستی در ایران و در نتیجه کاهش ظرفیت تولید نفت شده است.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که در پایان سال ۲۰۱۱ تصویب و در تابستان ۲۰۱۲ اجرایی شدند بیش از هر تحریم دیگری روی بخش انرژی ایران تاثیرگذار بوده اند.

درآمد صادرات نفت و گاز ایران در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی ۱۱۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ با ۴۷ درصد کاهش به ۶۳ میلیارد دلار سقوط کرده است.

ایران حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده دارد که حدود ۱۰ درصد ذخایر جهان و ۱۳ درصد ذخایر اوپک را تشکیل می دهد اما ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی از رتبه دوم بزرگترین تولیدکننده اوپک به رده چهارم تنزل کرده است.

همچنین تحریم‌ها باعث لغو پروژه‌های جدید شرکت‌های نفتی خارجی در ایران شده و روی پروژه‌های موجود تاثیر گذاشته است.

در این گزارش همچنین آمده است، پس از توافق هسته ای ژنو بین ایران و غرب، متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران در شش ماه گذشته با روزانه ۳۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت به سال قبل به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 1435
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *