۰
نگاهی به گزارش رسمی دیوان محاسبات

بدهی بازمانده از بیع متقابل: ۱۴ میلیارد دلار

نگاهی گذرا به تعهدات شرکت ملی نفت که از آن بعنوان بدهی NIOC یاد می شود نشان می دهد که ۱۴ میلیارد دلار از این بدهی مربوط به تعهدات این شرکت برای بازپرداخت سرمایه گذاری های انجام شده در قالب قراردادهای بیع متقابل است.
پارس جنوبی - عصر نفت
پارس جنوبی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت٬ بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۳ که توسط دیوان محاسبات منتشر شده است٬ تا کنون حدود ۱۴ میلیارد دلار از تعهدات مالی بجا مانده از قراردادهای بیع متقابل باقی مانده و هنوز پرداخت نشده است. البته با توجه به اینکه ممکن است طی یک سال و نیم گذشته بخشی از این تعهدات بازپرداخت شده باشد ولی در مجموع بسیار بعید است که حجم این تعهدات به زیر ۱۳ میلیارد دلار رسیده باشد.

بر اساس جدولی که در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۳ به ثبت رسیده است بیشترین حجم باقی مانده از قراردادهای بیع متقابل متعلق به پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی است که بیش از ۷ میلیارد دلار را شامل می شود. بر اساس جدول زیر حجم باقی مانده از تعهدات بیع متقابل در بخش نفت 6.8 میلیارد دلار است که کمترین آن متعلق به بازپرداخت هزینه های توسعه میدان بلال است:« 0.36 میلیون دلار»





در حوزه پارس جنوبی مانده بازپرداخت ها در فاز ۱ معادل 56 میلیون دلار٬ فاز ۲ و ۳ معادل 28 میلیون دلار٬ فاز ۴ و ۵ معادل ۴۴ میلیون دلار٬ فاز ۶و ۷ و ۸ معادل 353 میلیون دلار و فا ۱۲ بیش از 7.2 میلیارد دلار است. نکته مهم تر در این جدول حجم تعهد اولیه است که در فاز ۲و ۳ نشان می دهد این رقم معادل 4.5 میلیارد دلار بوده است و نه ۳ میلیارد دلار که مورد تاکید برخی مسولان شرکت ملی نفت قرار دارد.

همچنین حجم تعهدات مالی شرکت ملی نفت در حوزه پارس جنوبی 27.6 میلیارد دلار بوده است که حدود 7.8 میلیارد دلار آن هنوز بازپرداخت نشده است. با نگاهی کلی به این جدول٬ جمع کل تعهدات شرکت ملی نفت در پروژه های بیع متقابل طی ۱۶ سال اخیر بیش از 58 میلیارد دلار بوده است که از این مقدار حدود ۱۴ میلیارد دلار آن بازپرداخت نشده است.
سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 14941
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *