۰
۱
رستم قاسمی:

قیمت شرکت های خارجی برای پارس جنوبی 2 برابر داخل بود

قیمت شرکت های خارجی برای پارس جنوبی 2 برابر داخل بود
ميزنفت/ در حالی که دولت یازدهم سعی دارد بهره برداری از 5 فاز پارس جنوبی را به نام خود تمام کند که بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد نقش دولت یازدهم در این موفقیت کمتر از آنی است که گفته می‌شود.

کلید واژه بهره برداری از 20 میلیارد دلار سرمایه گذازی نفتی از سوی دولت بکار گرفته شده است و بر اساس آن تلاش می‌شود با بزرگ نمایی در بهره برداری از 5 فاز پارس جنوبی٬ عملکرد دولت یازدهم در میادین مشترک مثبت جلوه داده شود در شرایطی که میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های پارس جنوبی در دولت یازدهم از 1.5 درصد در ماه به نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

در همین خصوص وزیر سابق نفت در گفت وگو با جوان با اشاره به اینکه تمرکز وزارت نفت در دوره گذشته استفاده از توان شرکت‌های داخلی بود گفت: در آن ایام شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌های شدید اقتصادی ترجیح دادند به ایران نیایند لذا تصمیم گرفته شد از توان شرکت‌های داخلی در توسعه مهم ترین میدان مشترک گازی جهان بهره بگیریم که تصمیم آن روز منجر به افتتاح فازهای پارس جنوبی در دوت یازدهم شد.

*خارجی‌ها گرانتر از داخلی‌ها
رستم قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا این فازها گران انجام شده است یا خیر گفت: می‌گویند توتال هر فاز را با 1 میلیارد دلار به اتمام رسانده است و در دوره فعلی 3 برابر شده است در حالی که باید توجه داشت قیمت نهاده‌های قیمتی در توسعه یک میدان نفتی یا گازی با توجه به قیمت نفت افزایش یا کاهش می‌یابد. بطور قطع هزینه توسعه یک میدان با نفت 120 دلاری با توسعه همان میدان با نفت 12 دلاری متفاوت است لذا این مقایسه از اساس اشتباه است.

وی افزود: مگر قیمت فولاد یا دکل حفاری ثابت است که چنین مقایسه‌ای می‌کنیم؟ وقتی قرار شد فازها را توسعه بدهیم برخی مدیران گفتند قیمت شرکت‌های داخلی در ساخت سکوها بالاست. به صورت چراغ خاموش از چند شرکت مطرح خارجی استعلام قیمت کردیم که قیمت اعلامی آن‌ها 2 برابر شرکت‌های ایرانی بود ولی این موضوع محرمانه ماند تا کسی از آن مطلع نشود.
قاسمی با بیان اینکه اغلب پروژه‌های پارس جنوبی با درصد پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد به دولت یازدهم تحویل داده شد گفت: در مدیریت پروژه منحنی داریم به نام منحنی S که بر اساس این منحنی٬ قسمت بالا و پایین حرف S پیشرفت پروژه کند است لذا اگر قسمت‌های پایانی پروژه کندتر باشد قسمت‌های نخست آن هم شامل طراحی و مهندسی است نیز کند است پس نباید اینگونه القا کرد که کند بودن پروژه به دلیل حساسیت مراحل آخر است.

*فدای انتخابات نشدیم
وی ادامه دادك فاز 12 و فاز 15 و 16 در پایان دولت دهم آماده بهره برداری بودند ولی ما برای کار انتخاباتی عجله نکردیم و تاکید کردیم کار بر اساس قواعد مهندسی پیش رود که بر این اساس تا پایان سال 92 به بهره برداری می‌رسیدند اما دولت یازدهم با یک و دو سال تاخیر آن را افتتاح کرد.

وزیر سابق نفت بهره برداری از 5 فاز پارس جنوبی را نشاندهنده توان داخل در راه اندازی مگاپروژه‌های بزرگ دانست و افزود: این پروژه‌ها در شرایطی عملیاتی شد که سخت ترین شرایط تحریم به کشور تحمیل شد و با سختی بسیار و تعصب ویژه کارکنان به این مرحله رسیده است. چاره‌ای نیز جز این کار نداشتیم ولی امروز نه تنها آن راه به فراموشی سپرده شده است بلکه توان داخل مورد تخریب قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انتقاد می‌کنند که شرکت ملی نفت 50 میلیارد دلار بدهکار است و این بدهی میراث دولت گذشته است. در پاسخ باید کفت که بخشی از این بدهی برای سرمایه گذاری در میادین مشترک به کار گرفته شد بطور یکه حدود 7 میلیارد دلار به فاز 12 تزریق شد تا با آغاز تولید از آن٬ وام اخذ شده از بانک مرکزی تسویه شود که روالی عادی است.

قاسمی با بیان اینکه در آن دوره توسعه پارس جنوبی را به جدی ترین شکل موجود دنبال کردیم افزود: ما در جایی سرمایه گذاری کردیم که از نان شب هم واجب تر بود و از منابع داخلی بهره گرفتیم چون همه راه‌های دسترسی به منابع خارجی و فاینانس بسته بود و با همان تدبیر بود که امروز دولت یازدهم افتخار برابری تولید گاز با قطر را به نام خود تمام می‌کند.
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 17316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کاملا درست است