۰

دلایل توقف نماد شرکت‌های پالایش نفتی چه بوده است؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار بورس امروز شاهد توقف دسته جمعی نماد شرکت‌های پالایش نفتی بوده، گفت: شنیده‌ها حاکی از تعدیل سود این شرکت‌ها به‌دلیل اعلامیه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر اعلام نرخ بوده است.
دلایل توقف نماد شرکت‌های پالایش نفتی چه بوده است؟
به گزارش ميزنفت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر باقری با اشاره به بسته بودن برخی نماد‌ها که امروز صورت گرفت،گفت: شنیده‌ها حاکی از تعدیل سود این شرکت‌ها به‌دلیل اعلامیه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر اعلام نرخ بوده است.

وی ادامه داد: فعالیت عملیاتی شرکت‌های پالایشی، دریافت نفت خام از شرکت پالایش و پخش بوده و پس از پالایش در ستون تقطیر و جداسازی برش‌های نفتی، این فرآورده‌ها با قیمت مصوب توسط شرکت پالایش و پخش خریداری می‌شود.

امیرباقری تصریح کرد: لازم به ذکر است، بنابر تفاوت ساختاری و عملکردی پالایشگاه‌های مختلف، قیمت نفت خام نیز متفاوت بوده، اما قیمت مبنای محاسبه، عمدتاً به قیمت فروش نفت ایران، فوب خلیج فارس است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بررسی آماری بهای تمام شده شرکت‌های پالایشی حاکی از سهم 95 درصدی قیمت نفت خام تحویلی به آنها را دارد، بنابراین در تحلیل حساسیت سود آنها، این رقم سهم مؤثری داشته و خاصیت اهرمی دارد، این درحالی است که تحلیل آماری سود شرکت‌های پالایشی بر اساس قیمت نفت خام نیز حائز اهمیت است.

امیرباقری افزود: با افزایش قیمت نفت همزمان با افزایش بهای تمام شده، قیمت فرآورده‌ها با شیب بیشتری افزایش می‌یابد، اما این همبستگی قیمتی بدلیل وجود روش‌ها و کالا‌های جایگزین در رقم تقریبی صد دلار به ازای هر بشکه معکوس شده و نقطه عطف مسیر سودسازی شرکت است.

وی اظهارداشت: در طرف مقابل، ترکیب فروش شرکت، محصولات و فرآورده‌های نفتی بوده که خریدار آن شرکت پالایش و پخش است، نرخ‌ها طی اعلامیه صادره از جانب این شرکت مشخص گشته و محاسبه سود و پیش بینی بر اساس این نرخ‌ها صورت خواهد گرفت. اعلام نرخ‌های جدید تاثیر پررنگی بروی ساختار سود داشته و ترکیب‌بندی این نرخ‌ها بگونه‌ای است که منجر به تعدیل مثبت در سود نماد‌های این گروه خواهد شد، بنابراین مقام محترم نظارت اقدام به توقف نماد‌ها نمود. مبحث مؤثر دیگر در این مورد بازگشت برخی ذخایر بوده که هنوز تکلیف آن مشخص نیست، ترکیب این ذخایر عمدتاً مبحث آلایندگی و ارزش افزوده است.

در صنعت پالایشگاهی ضریب مهمی موسوم به ضریب پیچیدگی یا نلسون وجود دارد. این ضریب برای پالایشگاه‌های ایران محدوده چهارونیم بوده و با مقدار جهانی که حدود یازده است، تفاوت فاحشی دارد، بنابراین شرکت‌های پالایشی ملزم به اجرای طرح کیفی سازی محصولات بوده که درصدی از سود خود را در این طرح بکار می‌گیرند. این طرح در میان مدت با جانشینی محصولات با مارجین سود مثبت به جای اکثر محصولات با مارجین سود منفی تحولی برای این صنعت و شرکت‌های فعال این حوزه خواهد بود.
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 18178
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *