۰

واردات بنزین کاهش یافت یا افزایش؟

معاون وزیر نفت در حالی از کاهش واردات بنزین از ابتدای سال جاری خبر داده که بنابر گفته‌های قبلی وی قرار بوده به جای تولید بنزین داخلی، بنزین از خارج وارد شود و این فرایند از ابتدای امسال کلید خورده است.
واردات بنزین کاهش یافت یا افزایش؟
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با رسانه رسمی وزارت نفت اعلام کرد "واردات بنزین از ابتدای امسال تاکنون بدلیل تسریع در بهره برداری بخشی از طرحهای پالایشی و افزایش تولید، کاهش داشت".

عباس کاظمی در این گفت‌وگو مدعی شد "از ابتدای امسال تاکنون روزانه ٧ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که براساس نیاز پیش بینی شده می بایست این حجم به ١٠ میلیون لیتر می رسید".

این گفته معاون وزیر نفت این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که حجم واردات بنزین در حالی که ریفورمیت تولید بنزین یورو۴ در سال گذشته نیز از پتروشیمی ها دریافت می‌شد به چه میزانی بوده است؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در همین مصاحبه می گوید "سال گذشته در مجموع ۱۰ میلیون لیتر ریفورمیت از پتروشیمی ها [تولید] و بنزین از خارج وارد شده است".

در همین حال قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نیز در خردادماه سال جاری در یک گفت‌وگوی تفصیلی با فارس اعلام کرده بود سال گذشته حدود ۶ تا ۶.۵ میلیون لیتر در روز اکتان‌افزا(ریفورمیت) از دو مجتمع نوری و بندر امام می‌گرفتیم.

با استناد به این دو اظهارنظر می‌توان گفت حجم واردات بنزین در سال گذشته بین ۳.۵ تا ۴ میلیون لیتر در روز بوده است.

بنابراین این صحبت کاظمی یعنی واردات روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین از خارج که از آن با عنوان کاهش واردات بنزین از ابتدای سال جاری یاد شده، در حالی مطرح می شود که در واقع واردات بنزین از ابتدای امسال افزایش داشته است. زیرا دیگر ریفورمیتی از پتروشیمی‌ها دریافت نمی شود و به جای‌ آن بنزین از خارج وارد می شود.

همچنین اواخر سال گذشته وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش رسما در رسانه ها اعلام کرده بودند که واردات بنزین از ابتدای سال ۹۳ افزایش می یابد.

در ادامه به برخی از این اظهار نظرها اشاره می کنیم:

عباس کاظمی( ۱۶ فروردین سال ۹۳)

" واردات بنزین در سال گذشته روزانه ۳.۵ میلیون لیتر بود که در صورت تصویب نهایی، این میزان به ۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، در سال ۹۲ روزانه ۶.۲ میلیون لیتر بنزین به عنوان اکتان افزا از پتروشیمی ها دریافت و با بنزین تولیدی پالایشگاه ها مخلوط می شد، که قرار است در سال جدید این میزان بنزین از خارج کشور وارد شود".

مصطفی کشکولی(مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش ۱۵ اسفند ۹۲)

از سال آینده ریفورمیتی از پتروشیمی ها دریافت نمی شود بنابراین با واردات بنزین از خارج کشور کسری بنزین را تامین می کنیم که براین اساس سال آینده حجم واردات بنزین با افزایشی حدود ۳ برابری به ۱۰ تا ۱۱ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 1852
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *