۰

توضیحات شرکت ملی گاز درباره آسمان‌خراش 40 طبقه

‌روابط عمومی شرکت ملی گاز در پاسخ به گزارشی درباره پیشرفت آسمانخراش شرکت ملی گاز به روایت تصاویر ماهواره‌ای توضیحاتی را ارائه داد.
آسمان‌خراش | میز نفت
آسمان‌خراش | میز نفت
به گزارش میز نفت ، روابط عمومی شرکت ملی گاز در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان « پیشرفت آسمانخراش شرکت ملی گاز به روایت تصاویر ماهواره‌ای/ شائبه حضور شرکت‌های کاغذی در اجرای پروژه» در مورخ 12/03/99 توضیحاتی را ارائه داد. در جوابیه شرکت ملی گاز آمده است:

*آسمان‌خراشی در کار نیست، آنچه نمایش داده شد «ماکت» بود

«به استحضار می‌رساند پروژه تجمیع ساختمان‌های اداری شرکت ملی گاز ایران، تمامی ساختمان‌های این شرکت در محدوده شهر تهران را شامل می‌شود و مقدمات آن از 10 سال پیش در دولت دهم آغاز شده و بر اساس مصوبه شماره 244190/48855 به تاریخ 09/12/1391 هیات محترم وزیران، در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، بر اساس بررسی‌های انجام ‌شده در سنوات گذشته توسط مراجع تخصصی ذی‌ربط، ساختمان‌های ستادی و عملیاتی شرکت ملی گاز ایران عمدتا فرسوده، ناایمن و فاقد استانداردهای مورد نیاز بهره‌برداری می‌باشند و با سطح اهمیت و لزوم پایداری ارائه خدمات صنعت گاز که در شمار پرریسک‌ترین صنایع عملیاتی قراردارد، تناسبی ندارند.

مزید اطلاع، بر خلاف برآورد اعلام‌شده در گزارش آن خبرگزاری، برنامه این شرکت برای احداث مجتمع ادارات مرکزی صرفا بر مبنای استفاده از اعتبارات حاصل از فروش ساختمان‌های ملکی و بدون تحمیل هرگونه بار مالی مازاد بر منابع شرکت ملی گاز ایران و دولت تدوین شده است.

نمایش ماکت‌هایی از نمونه‌های طراحی‌شده برای این ساختمان باعث گمراهی افکار عمومی شده است. به عبارت دقیق‌تر، تاکنون هیچ ساختمان یا آسمان‌خراشی احداث نشده (و در حال احداث نیز نمی‌باشد) و آنچه در خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌ها نمایش داده شده، ماکت بوده است.

در پایان، ذکر این نکته ضروری است که وزیر محترم نفت، به عنوان بالاترین مقام رسمی مسئول در صنعت نفت، تاکید و تصریح نموده است که این پروژه به استناد ابلاغیه‌های آن وزارت، اجرا نخواهد شد.

 با عنایت به مراتب فوق، روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران ضمن تکذیب خبر و اطلاعات ارائه‌شده از سوی آن خبرگزاری محترم مبنی بر تخصیص ارقام چندهزار میلیارد تومانی به عنوان هزینه ساخت مجموعه گاز (که اساسا فاقد مبنا و موضوعیت است)، از آن رسانه محترم تقاضا دارد در شرایطی که کشور نیاز به آرامش و همدلی دارد، با مد نظر قرار دادن خدمات ارزنده شرکت ملی گاز ایران در افزایش سطح رفاه عمومی و ارتقای عدالت اجتماعی، از درج اخبار ناامیدکننده پرهیز کنند».

*توضیحات خبرگزاری فارس 

بررسی جوابیه روابط عمومی شرکت ملی گاز گویای این واقعیت است که ظاهرا سیاست فعلی این شرکت  شفاف‌سازی ابهامات مطرح شده در گزارش‌های خبرگزاری فارس با عناوین «منطق احداث آسمان‌خراش 10 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز چیست؟»، «جزئیات جدید از آسمانخراش شرکت گاز/ از روند غیرشفاف انتخاب پیمانکار تا هزینه کلان طراحی ساختمان» و «پیشرفت آسمانخراش شرکت ملی گاز به روایت تصاویر ماهواره‌ای/ شائبه حضور شرکت‌های کاغذی در اجرای پروژه» نیست بلکه این شرکت در نظر دارد صرفا به تکذیب این موضوع بپردازد.

در بخشی از این جوابیه در حالی روابط عمومی شرکت گاز مدعی است که هیچ آسمان‌خراشی توسط این شرکت در حال احداث نیست که تصاویر ماهواره منتشر شده در گزارش‌های قبلی به خوبی گویای این حقیقت است که پروژه آسمان‌خراش شرکت ملی گاز همچنان در حال پیگیری است و عملیات دیوارکشی و جاده‌کشی و تسطیح اراضی از سال 96 تا کنون انجام شده است. همچنین پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از شهرداری منطقه 4 تهران نشان می‌دهد که هم‌اکنون این شرکت به صورت جدی پیگیر اخذ مجوز کمیسیون ماده 5 برای شروع فرآیند احداث آسمان‌خراش 40 طبقه‌ای است.

در این بین تمامی اقدامات لازم برای احداث این مجتمع از سال‌ 96 تا کنون انجام شده است. یعنی برای طراحی و معماری این مجتمع، مسابقه‌ای بین‌المللی برگزار شده و شرکت هسته طراحی و HTA & EBA مناقصه را برنده شده‌اند که طرح پیشنهادی این شرکت شامل احداث یک آسمان‌خراش 40 طبقه‌ای و 6 ساختمان بین 10 تا 15 طبقه‌ای است که تصویر آن در ادامه آورده شده است.
.
تصویر 1- طراحی نهایی مجتمع شرکت ملی گاز

همچنین علاوه بر برگزاری مسابقه طراحی و معماری این مجتمع عظیم، شرکت ملی گاز قراردادهایی با شرکت‌های کریت عمران آریانا به عنوان مشاور ساخت پروژه، مهندسین مشاور رهیافت اندیشه فردا به عنوان مشاور ارزیابی عارضۀ ترافیکی و به موازات آن با شرکت‌های دیگری در زمینه مطالعات زیست محیطی، موزه گاز (سازمان میراث فرهنگی)، شهرسازی، زیرساخت، لرزه‌سنجی و پدافند غیر عامل منعقد کرده است. بررسی برخی شرکت‌های طرف قرارداد شرکت ملی گاز در این پروژه مثل شرکت کریت عمران آریانا شائبه‌هایی را درباره کاغذی بودن این شرکت ایجاد کرده است که شواهد موجود در گزارش‌های قبلی آورده شده است. در نتیجه به نظر می‌رسد ادعای روابط عمومی شرکت ملی گاز مبنی بر در حال احداث نبودن پروژه آسمان‌خراش صحت نداشته باشد.

در بخشی دیگر از این جوابیه، روابط عمومی شرکت ملی گاز با بیان اینکه آسمان‌خراشی در کار نیست و آنچه نمایش داده شد «ماکت» بود تلاش می‌کند که از اساس وجود طرح ساخت آسمان‌خراش 40 طبقه‌ای را زیرسوال ببرد؛ در حالی که تایید تصاویر ماکت‌های مربوط به معماری این مجتمع لوکس توسط شرکت ملی گاز، عملا حاکی از پیگیری‌های این شرکت برای طراحی و احداث این آسمان‌خراش 40 طبقه‌ای است و در نتیجه در تناقض با ادعاهای قبلی درباره عدم پیگیری برای ساخت مجتمع جدید شرکت ملی گاز است.

همچنین روابط عمومی شرکت ملی گاز در جوابیه خود پاسخی درباره روند غیرشفاف برگزاری مناقصات پروژه آسمان‌خراش 40 طبقه‌ای ارائه نکرده است و تلاش کرده با بیان کلی‌گویی‌ها از این موضوع عبور کند. شایان ذکر است طبق مصوبه شماره 165389ت/46849ک هیئت دولت، تحت عنوان «آیین‌نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت»، همه دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند که کلیه مناقصات خود را در سامانه «ستاد» و به صورت شفاف انجام دهند؛ اما شرکت ملی گاز، انتخاب شرکت‌های پیمانکار را در روندی غیرشفاف و خارج از سامانه ستاد انجام داده که این موضوع بستر مناسبی برای ایجاد رانت و فساد در انجام این مناقصات است.

در مجموع جوابیه روابط عمومی شرکت ملی گاز شامل کلی‌گویی‌ و بدون مستندات لازم است که صحت‌سنجی آنها عملا غیرممکن است. در نتیجه به نظر می‌رسد پیوست اسناد مربوط به مناقصات آسمان‌خراش 40 طبقه‌ای و همچنین مطالعات مربوط به ضرورت احداث این مجتمع از ملزومات ارائه این جوابیه بود که متاسفانه به آن الصاق نشده است.



منبع : فارس 
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 27546
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *