۰

زنگنه: کدام قرارداد نمایشی؟

وزیر نفت گفت: تولید گاز از میدان پارس جنوبی 2.5 برابر شده و هم‌اکنون روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز از این میدان تولید می‌شود. در شرایط تحریم هیچ‌یک از قراردادهای توسعه میادین مشترک را نمایشی امضا نکردیم.
زنگنه | میز نفت
زنگنه | میز نفت
به گزارش میز نفت ،‌ بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین امضای قرارداد میدان گازی فرزاد «ب» گفت: شرکت ملی نفت برای توسعه این میدان سناریوهای زیادی را مورد بررسی قرار داد تا با کمترین هزینه ممکن این اقدام انجام شود. در ابتدا قرار بود هندی‌ها کار توسعه این میدان را برعهده بگیرند و گاز تولیدی از میدان فرزاد «ب» را تبدیل به LNG کرده و صادر کنند.

وی گفت: از این میدان میعانات گازی کمی تولید می‌شود و گاز تولیدی نیز ترش است. هزینه توسعه میدان فرزاد «ب» حدود 2 میلیارد دلار برآورد شده است که این هزینه معادل توسعه دو فاز میدان پارس جنوبی بدون پالایشگاه است. در نتیجه این مقایسه نشان می‌دهد هزینه توسعه این میدان بسیار بالاست.

زنگنه ادامه داد: این موضوع یک عدم تعادل بین دریافت و بازپرداخت هزینه‌های توسعه در این میدان ایجاد کرده است. اساساً هزینه‌های این طرح قابل بازپرداخت با فروش میعانات گازی نیست، پس ما مجبوریم از طریق فروش گاز تولیدی از این میدان منابع لازم برای هزینه توسعه را ایجاد کنیم. 

وزیر نفت گفت:‌ در ابتدا قرار بود هندی‌ها کار توسعه این میدان را انجام دهند، اما با اعمال تحریم‌ها در دور اول، از این پروژه کنار رفتند. وقتی تحریم‌ها رفع شد، بنده دو بار با هندی‌ها مذاکره و صحبت کردم، ولی آنها باز هم تمایلی نشان دادند و با اعمال مجدد تحریم‌ها به کلی از این طرح کنار رفتند و کار انجام نشد. در این بین ما تلاش کردیم که طرح توسعه میدان گازی فرزاد «ب» را به صورت دقیق توصیف کنیم و سناریوهای مختلفی را بررسی کردیم تا هزینه را تا حد امکان کاهش دهیم. 

وی اظهار داشت: منابع مالی لازم برای این طرح 1.8 میلیارد دلار است که سؤال اساسی اینجاست این منبع چگونه می‌خواهد تأمین شود؟ به طوری که بتوان بعداً آن را بازپرداخت کرد. اگر به سراغ فروش اوراق مشارکت برویم، خُب مردم اوراق را در قالب زمانی یکساله و دوساله می‌خرند، در حالی که طرح توسعه این میدان حداقل پنج سال زمان نیاز دارد و پس از تکمیل نیز چندین سال طول می‌کشد تا هزینه طرح برگردد. لذا شما می‌بینید که تامین مالی این طرح نیازمند روش‌های دقیقی در مدیریت مالی است. 

*هیچ‌یک از قراردادهای توسعه میادین مشترک را به صورت نمایشی امضا نکردیم

زنگنه توضیح داد: نهایتا با بررسی سناریوهای مختلف این تصمیم گرفته شد که گاز تولیدی در این میدان به سایت 2 پارس جنوبی منتقل شود تا از امکانات و تأسیسات موجود در پارس جنوبی استفاده شود. البته پارس جنوبی ظرفیت بسیار بالایی برای دریافت گاز دارد. قالب قرارداد نیز به صورت بیع متقابل و نه IPC تعیین شده است. شیوه تأمین مالی این طرح نیز به صورت تلفیقی از منابع مالی صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت است. 

وزیر نفت اظهار داشت: قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» آخرین کار وزارت نفت در توسعه میادین گازی مشترک است. تولید گاز از میدان فرزاد «الف» وابسته به توسعه میدان «فرزاد ب» است و برای توسعه میدان «فرزاد ب» نیز لازم است پیچیدگی‌های این میدان به صورت دقیق شناخته شود.

وی توضیح داد: در این دولت تمامی میادین مشترک تعیین تکلیف شدند. در پارس جنوبی 95 درصد از کارهای مربوط به فاز مخزنی انجام شده است و بقیه اقدامات مربوط به نگهداشت تولید و فشارافزایی است که در دولت آینده باید به آنها پرداخته شود. 

زنگنه تأکید کرد: در میادین غرب کارون، ظرفیت تولید از 70 هزار بشکه در روز در سال 92 به 420 هزار بشکه افزایش یافته است. تولید گاز از میدان پارس جنوبی نیز 2.5 برابر شده و هم‌اکنون روزانه 700 هزار مترمکعب گاز از این میدان تولید می‌شود. در شرایط تحریم، ما هیچ‌یک از این قراردادها را به صورت نمایشی امضا نکردیم، بلکه برای همه آنها منابع مالی درنظر گرفته شده است. 




منبع : فارس 
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 29968
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *