۰

اختلاف بر سر میزان تولید در درون اوپک

وزرای نفت کشورهای عضو اوپک به زودی در وین گرد هم می آیند تا یکی از مهمترین تصمیماتی را که می تواند بر وضعیت اقتصادی همچنان شکننده جهان تاثیر بگذارد را اتخاذ کنند. آنها باید تصمیم بگیرند که میزان تولید نفت خود را کاهش دهند یا نه.
اختلاف بر سر میزان تولید در درون اوپک
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تلگراف، وزرای نفت کشورهای عضو اوپک به زودی در وین گرد هم می آیند تا تصمیم بگیرند که برای دفاع از قیمت ۱۰۰ دلاری نفت میزان تولید را کاهش دهند یا با فرارسیدن فصل سرما در بزرگترین کشورهای مصرف کننده، همچنان میزان تولید خود را دست نخورده حفظ کنند.

کاهش ناگهانی قیمت نفت موجب بروز اختلافاتی عمیق در درون اوپک در آستانه ماه آینده سازمان برای تعیین میزان سقف تولید سال آینده شده است.

برخی اعضا به رهبری ایران خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت ها هستند، در حالی که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می گویند۳ ماه دیگر طول می کشد تا مشخص شود که آیا سازمان باید برای اولین بار از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون میزان تولید خود را کاهش دهد یا نه.

هر تصمیمی که گرفته شود، نفت به دلیل تاثیر مستقیمی که بر تورم و قیمت درون داد های دارد،
همچنان عنصری حیاتی برای اقتصاد جهانی باقی خواهد ماند. قیمت نفت برنت هفته گذشته به زیر ۹۲ دلار رسید که ناشی از فزایش ارزش دلار آمریکا، افزایش عرضه و کاهش تقاضا بود. قیمت نفت برنت در طی ۳ ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش قیمت نفت یک شمشیر دو لبه برای اقتصاد کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس و سرمایه گذاران است. هرچند جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس وابستگی کمتری نسبت به اسلافش به درآمدهای مالیاتی ناشی از دریای شمال دارد، اما قیمت ها درحال نزدیک شدن به نقطه ای هستند که ممکن است بسیاری از طرح های توسعه میادین نفتی توسط شرکت های نفتی بین المللی مختل شوند.

کاهش شدید تولید نفت و درآمدهای ناشی از تولید نفت می تواند دولت انگلیس را در تامین منابع مالی اش در استانه انتخابات سراسری سال آینده با مشکل مواجه سازد.

اکنون همه نگاه ها به سمت حرکت بعدی اوپک است، سازمانی که ۶۰ درصد ذخایر نفتی جهان و حدود یک سوم عرضه فیزیکی روزانه نفت را در اختیار دارد.

نشست ماه آینده اوپک، حساسترین نشست این سازمان از زمان وقوع انقلاب های عربی در سال ۲۰۱۰ است. در این نشست ایران و عراق در مقابل عربستان و امارات صف آرایی خواهند کرد.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط داچ بانک، ایران با ۱۳۰ دلار، بالاترین قیمت سر به سر نفت را در بودجه خود دارد، در حالی که امارات با حدود ۷۰ دلار و عربستان با حدود ۹۰ دلار قیمت سر به سر پایین تری برای هر بشکه نفت دارند.

اما کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچنان منابع مالی عظیمی دارا هستند که در کشورهای خارجی سپرده گذاری شده است و در هنگام کاهش کوتاه مدت قیمت نفت می تواند به کمک آنها بیاید.

ایران که احتمالا از حمایت عراق نیز برخوردار است، در نشست بعدی احتمالا به شدت برای کاهش سقف تولید اوپک تلاش خواهد کرد تا میزان تولید روزانه سازمان ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و به ۲۹.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

ایران در حال حاضر روزانه حدود ۳ میلیون بشکه نفت تولید می کند، اما بر اساس برآوردهای انجام شده، در صورت دستیابی به توافق جامع هسته ای و دسترسی این کشور به فن آوری های غربی، این رقم می تواند به دو برابر افزایش یابد. با توجه به اینکه عراق نیز قصد دارد میزان تولید نفت خود را تا پایان دهه جاری به ۹ میلیون بشکه در روز برساند، احتمالا دو کشور در آینده جایگاه برتر عربستان و امارات در درون اوپک را به چالش خواهند کشید.
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 3075
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *