۰
وعده بزرگ افزایش تولید گاز

طرحی که هنوز روی کاغذ است

​مدیرعامل شرکت ملی نفت در حالی از افزایش 130 میلیون مترمکعبی تولید گاز در سال آینده گفته که هنوز این طرح در مرحله مطالعاتی باقی مانده است.
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
به گزارش میز نفت، محسن خجسته مهر روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت که با اجرای طرح ضربتی تولید گاز، 130 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ظرفیت کشور افزوده می‌شود. وی در حالی از این موضوع خبر داده است که اسناد موجود دراین‌باره نشان می‌دهد طرح مورداشاره خجسته مهر هنوز در مرحله مطالعه قرار دارد.

پیشینه این طرح به سال گذشته مربوط می‌شود که شرکت نفت مناطق مرکزی، مکلف شده بود تا افزایش تولید گاز را عملیاتی کند و این شرکت هم با بررسی ظرفیت‌های میادین گازی در غرب کشور، طرحی را آماده کرد که بر اساس آن، امکان افزایش 110 میلیون مترمکعبی گاز دور از دسترس نبود.

این طرح که به‌صورت ویژه بررسی‌شده بود، با ورود کمیسیون اصل 90 همراه شد؛ وزیر سابق را به مجلس کشاندند و درباره تبعات وحشتناک اجرای این طرح به وی هشدار دادند؛ در جلسه‌ای که خود خجسته مهر هم به‌عنوان کارشناس در آن حضور داشت.

بررسی‌های بیشتر درباره وعده مدیرعامل شرکت ملی نفت نشان می‌دهد این طرح هنوز در مرحله مطالعاتی است و در صورت تائید مطالعات، تازه وارد مرحله طراحی بسته سرمایه‌گذاری شده و برای اجرای آن مناقصه برگزار می‌شود. با توجه به اینکه چنین بسته‌ای شامل حفر چند ده حلقه چاه، ایجاد تأسیسات سطح الارضی، فرآورشی و ... می‌شود، به نظر می‌رسد اجرای آن حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.

البته در نظر گرفتن این سه سال، به شرطی است که طرح مورداشاره در اولویت شرکت ملی نفت قرار بگیرد و هیچ مشکلی هم در این خصوص وجود نداشته باشد که البته پرواضح است که تعریف و اجرای چنین طرح‌هایی، با خواب بلندمدت مواجه می‌شود.

بااین‌وجود، این وعده خجسته مهر در پاییز 1400 به ثبت رسید و سال آینده از او سؤال می‌شود سرانجام این وعده به کجا رسیده است.
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 32057
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *