۰
اقبال بزرگ ایالات متحده

آمریکا بزرگترین صادرکننده ال ان جی

میز نفت - ایالات متحده برای نخستین بار در تاریخ، در ماه گذشته به بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع ( ال ان جی) جهان تبدیل شد. در سایه بحران انرژی حاکم بر بازار اروپا، آمریکایی ها توانستند سهم بازار خود در قاره سبز را به سرعت افزایش دهند.
ال ان جی | میز نفت
ال ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت ،بر اساس داده‌های ردیابی کشتی جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، پس از جهش صادرات از تأسیسات سابیناپس و فری پورت، تولید واحدهای آمریکایی عرضه کننده ال ان جی در دسامبر از قطر به عنوان رهبر بازار فراتر رفت.

شرکت چنییر انرژی، ماه گذشته اعلام کرد که یک واحد تولید جدید در تاسیسات سابیناپس خود در لوئیزیانا، اولین محموله خود را تولید و عرضه کرده است. در نمودار (۱)، میزان صادرات ماهانه ال ان جی دولت های ایالات متحده، قطر و استرالیا در چهار سال اخیر نشان داده شده است.

 

انقلاب گاز شیل، همراه با میلیاردها دلار سرمایه گذاری در تاسیسات مایع سازی، ایالات متحده را از یک واردکننده خالص ال ان جی به یک صادرکننده رهبر بازار در کمتر از یک دهه تبدیل کرد.

تولید گاز ایالات متحده از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون تقریباً ۷۰ درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود که با افتتاح پایانه کالکاسیو پسونچر گلوبال تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، این کشور بزرگترین ظرفیت صادراتی جهان را داشته باشد.

اما موقعیت ایالات متحده به عنوان بزرگترین صادرکننده ال ان جی دنیا ممکن است کوتاه مدت باشد. صادرات آمریکایی ها فقط اندکی بالاتر از قطر و استرالیا بود و هر گونه مشکل تولید می تواند بر این رقابت شانه به شانه تاثیر بگذارد. با نگاهی دورتر، قطر در حال برنامه ریزی یک پروژه عظیم صادراتی است که در اواخر دهه کنونی میلادی افتتاح می شود و می تواند این کشور کوچک در قلب خاورمیانه را به عنوان رهبر بازار جهانی ال ان جی تثبیت کند.

مقسط اشرف، مدیر ارشد بخش انرژی جهانی اکسنچر گفت: «قطر و ایالات متحده برای تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکنندگان ال ان جی در جهان در دهه آینده رقابت خواهند کرد.

در این میان، جهش در صادرات ال ان جی ایالات متحده به کاهش بحران عرضه جهانی کمک خواهد کرد. اروپا با بحران انرژی زمستانی مواجه است، زیرا شرکت های برق با ذخایر کم فصلی گاز طبیعی دست و پنجه نرم می کنند. خریداران خارجی ۱۳ درصد از تولید گاز آمریکا را در ماه دسامبر خریداری کردند که در مقایسه با پنج سال قبل، زمانی که بیشتر زیرساخت های مورد نیاز برای حمل سوخت به خارج از کشور هنوز وجود نداشت، هفت برابر افزایش یافته است.

داده‌های ردیابی کشتی‌های گردآوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد پایانه‌های صادرات ال ان جی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی رکورد ۱۰۴۳ محموله را به دست آورند که کشورهای آسیایی نزدیک به نیمی از مقصدها و اروپا یک سوم را تشکیل می‌دهند.



نویسندگان: استیفان استاپزینشکی و سرجیو چاپا
منبع: Bloomberg
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 32237
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *